Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
Snurran

Motorn blev 3 1/2 månad gammal

Rekommendera Poster

Vad tror du en ny kåpa kostar? Den går säkert på åtskilliga tusenlappar, och den ska man sen då repa och vända till. Nja.smiley-undecided.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allra minst attraktiv borde ju vara en motor som helt saknar kåpa!

Men för att skydda motorn för regn så kan man ju själv bygga en av trä.

En som bara skyddar men som inte nödvändigtvis måste ha någon direkt passform. Huvudsaken är att den tål regn och kraftig vind. En sådan trälåda vill ju ingen ha och det innebär att den som vill stjäla motorn i praktiken står utan någon kåpa. Men det blir ju ett himla pyssel att ta med sig orginal-kåpan varje gång förstås.

Hälsningar:

Roddarn 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

eller så här: tjuven måste först ta sig en funderare,vad är det för motorstorlek ålder mm, vad hittar jag rätt kåpa, vad kostar emblem, dessa utlägg måste göras innan motor är säljbar.

post-15930-1394235100,8578_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske får skriva det på engelska också så att utlänska tjuvar förstår vad som står :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske finns en vattentät sådandär översättningsapparat som man kan tejpa fast på kåpan. 2.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

visst fattar vinken varför tar man gammal inlägg från augusti 2006.....bara för att vissa att det är vanligt snack om ligor från öststater..men var gör allaa svenska knarkare..för vilka pengar köper de sina knark????....här finns ingenting om dom. Det är så lätt att snacka skitt om öststaterna....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och vad har svenska knarkare med Båtstölder att göra.

Detta är ett båtforum och inte ett knarkforum.

Att vi pratar om båtstölder är väl inte sååååå konstigt.

Det var inte allt för länge sen som dom gick ut på nyheterna i svt och pratade om hur stort problem det är med båtstölderna i Sverige.

Hur man än gör så kommer man onekligen in på Öststatsligor för dom flesta utombordsmotorer är ur landet, när solen går upp på morgonen.

Jag har tom. fått reda på att en del stjäler nya motorer för att sälja som skrot.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

VAD kostar det med en ny motorkåpa som man kan modifiera till oattraktiv ?  å andra sidan så vet nog tjyvarna att man kan köpa nya motorkåpor också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jadu Flipper!21.gif\

Tänk vad rätt jag har.

Undra om dom som skrev artikeln också är rasister2.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, man måste inse att båtar och båtmotorer stjäls av både svenskar och av utlänningar. Det är ju bara ett faktum och som därför inte finns någon anledning att blunda över.

Att många båtar och motorer stjäls av personer från balticum OCH från polen finns det faktiskt statistik på. Den här statistiken bygger alltså på verkligheten och är ett resultat från alla de tillfällen där man har gripigt förövarna. Det är alltså ingen fiktiv statistik utan ingenting annat än ren fakta. När det gäller de utlänska personerna så är de i regel inte bosatta i Sverige utan de åker ofta hit enbart för att stjäla båtar och/eller båtmotorer för att sedan sälja dessa i deras hemländer. Många gånger så ingår dessa personer i ligor som helt enkelt gör en mycket snabb och kort stöldturnè innan de åker hem igen med hela bilen/släpet med stulna båtmotorer. Detta är alltså ingenting att blunda för och det är inget rasistiskt i detta! Det är ju precis lika illa och fel att stjäla oavsett varifrån man än kommer!

Men som sagt....att polacker omnämns här liksom andra landsmän (för det är ju så gott som uteslutande män det handlar om) får man faktiskt förstå. Den här statistiken som jag talar om ljuger inte och vem som helst kan kontrollera denna offentliga handlig hos t.ex. Larmtjänst.

Och Gina....Lika lite som jag tar personligt illa vid mig om du nämner att en svensk har stulit någonting, lika lite bör du ta illa vid dig om t.ex. jag säger att en polack har stulit någonting. Varför försvara sina egna landsmän ända in i ryggmärgen? Finns det inte ohederliga svenskar och finns det inte ohederliga polacker!? Det är ju klart att det gör.

Man kan ju tycka om både svenskar och polacker för det om det bara är hederliga. Man kan tom. älska dem! Det har absolut ingenting med landstillhörighet att göra utan mer hur den enskilda peronen är.

Om man har sett en polskregistrerad bil nere vid ens båtklubb som dessutom kanske uppför sig lite märkligt i beteendet och det några timmar senare samma natt stjäls en eller flera båtmotorer så får du faktiskt inse att det inte är så konstigt att man lägger en ganska stark misstanke på dessa polacker som har figurerat. Det är en ganska normal reaktion och som inte har med varken rasism eller annat att göra. Hade det varit en svensk bil med ett märkligt beteende så hade man riktat misstanken dit också. Problemet är att det i vissa fall kan vara så mycket svårare att sätta en svensk bil i samband med en sådan här stöld eftersom det inte är alltför ovanligt att just en svensk bil skulle göra ett besök vid en båtklubb. En utlänskregistrerad bil är av naturliga orsaker inte alls lika vanligt vid just en båtklubb några timmar innan stöldetn äger rum! Hade det varit en svensk bil som gör detta besök så krävs det flera parametrar innan man börjar misstänka just den. Visst kan det vara en ren tillfällighet, men håll med om att det är misstänkt. Dessutom så är en misstanke inte samma sak som en anklagelse. Det är en stor skillnad på det och som man ska hålla isär.

För övrigt så tycker jag att det är bra med olika åsikter här för det SKA man ha för att det hela ska bli riktigt givande och utvecklande, men det vore bra om man kunde hålla sig till ett sakligt innehåll där man undviker alltför mycket personliga påhopp och hårda ord.

Inte för att det har spårat ut just nu, men nog kan man säga att det verkar vara lite gränsfall ibland och att det därför finns risk att det går över gränsen! Det vore trist i så fall.

Hälsningar:

Roddarn 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är två artiklar om två olika polska ligor!

Den enda avsikten med männens resa till Sverige var att stjäla båtmotorer, skriver tingsrätten i sin dom.

Vilka rasister det finns... 2.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag såg i nån båttidning för en tid sen (minns ej vilken) en väldigt smart produkt...Det var en rejäl huva för utombordare som gör att du kan plocka med dig kåpan och minska motorns attraktionskraft REJÄLT! Det garanterar ju inte på något vis att du får behålla motorn men om tjuven bara har tid att sno en motor på bryggan lär det ju inte vara din då en ny motorkåpa kostar en hel del..

Fast.. tjuvarna (ja det är OFTA polacker) har ju sällan brist på fantasi så det resulterar väl i att de förstör båten istället.

Hörde om en incident nånstans i Sthlm om en brygga där de plockat av SAMTLIGA motorer och låtit de sjunka till botten direkt vid akterspegeln...Några veckor senare när alla köpt nya motorer alt. fått en ny på försäkringen kom asen tillbaka och plockade med sig de nya...

Säga vad man vill men korkade är de ju inte..

Själv anser jag att man borde få skydda sin båt med samma metod som man får skydda tamboskap...med älgstudsare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

vill man inte köpa ny kåpa så kan man alltid köpa en kåpa i tyg, såg på något program (tror det var kasta loss) att det fanns nåt ställe som fixade tygkåpor i lämplig storlek, rätta mig om jag har fel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har nog rätt...Det var en tygkåpa/huva jag såg också..

Säkert sydd i kapelltyg...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Ikea har stora shopingkassar i samma material som lättviktspreseningar tror de kostar 15:-   Mina emblem kostade en hundring. Men troligen blir det ändå en ny kåpa och då såklart i aludurk med ljudisolering.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv anser jag att man borde få skydda sin båt med samma metod som man får skydda tamboskap...med älgstudsare.

21.gif\det blir snart som i USA här också...alla som äger ngt kommer att försvara det, och blir det inte med Smith´ n Wesson .38mag så blir det med Husqvarna 30-06...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte för att va sån Nikitalord men vissa av oss vill ju att grejorna ska se bra ut också  2.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Tycker du en tygkåpa ser snyggare ut? Tanken var väl att sätta på rätt kåpa när man är ute och glassar och inte åka runt med ikea kassen.

I mitt fall spelar det ju ingen roll funktionen går i första hand. 

Är nyss hemkommen efter lite måttande på en mer ljuddämpande kåpa eller ev en tillbygnad av aktern, valet är svårt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skönhet är alltid viktigt...Funktion är alltid tvåa 2.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har rätt Roddarn i det du säger och i dina ord finns inget elakt.jag får faktiskt vänja mej vid allt som skrivs här om mina landsmen. Är glad att jag har svensk registrerad bil......ha en bra dag

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det gör dem.. Mina plåtar blev snodda förra sommaren..

Hej på dig förresten Orven.. det va ett tag sen :)

Ha en fin båtsommar nu alla!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast.. tjuvarna (ja det är OFTA polacker) har ju sällan brist på fantasi så det resulterar väl i att de förstör båten istället.

Hörde om en incident nånstans i Sthlm om en brygga där de plockat av SAMTLIGA motorer och låtit de sjunka till botten direkt vid akterspegeln...Några veckor senare när alla köpt nya motorer alt. fått en ny på försäkringen kom asen tillbaka och plockade med sig de nya...

Säga vad man vill men korkade är de ju inte..

Själv anser jag att man borde få skydda sin båt med samma metod som man får skydda tamboskap...med älgstudsare

Jag är ingen rasist, jag bor ihop med en polsk tjej, har inte nåt emot varifrån han/ hon nu kommer. Däremot tycker jag inte om bl.a. tjuvar, doesn´ t matter om svensk eller polsk.

Att tjuvarnar är oftast polacker är ett påstående, som jag skulle gärna vilja se varifrån han fick den information.

Att försvara sin båt/ motor med en älgstudsare är väl litet dramatiskt. Jag vill iallafall inte att arga människor springer rund med skjutvapen.

I övrikt håller jag med om vad roddarn skrev

/Sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du läser lite mer noggrant så ser du säkert att jag skrev OFTA, inte OFTAST...två små bokstäver som gör en enorm skillnad...

Är inte heller nån rasist, däremot irreterar det mig nåt så inåt helvete när folk kommer hit speciellt för att de vet att vi har milda straff och många fritidsbåtar... Jag irreterar mig också på svenska tjuvar naturligtvis. Självklart vet jag att det finns många sådana. Men för att slippa bli påhoppad på den här sidan är det kanske bäst att man skriver som om det vore småbarn man pratar med...

Gällande älgstudsaren..Ok du har en poäng. Men en saltsvärm skulle jag inte tveka en sekund över att bränna iväg i arslet på skurkfan...

/Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...