vega1108 0 Postad 24 Augusti , 2006 Hej! Finns det nån som har nån aning om, att hur man får en gulnad Albin Vega vit igen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 237 Postad 24 Augusti , 2006 Förmodligen beror det gulnade på att det ligger gamla vaxrester på båten, man har alltså inte tagit bort det gamla vaxet innan man lagt på nytt. Prova att polera med Autosol kromglans en maskin. Ett annat alternativ kan vara att göra som i den här artikeln, http://www.scampiforbundet.se/tips/blanka_fribord/blanka_fribord.htm Annars återstår att lacka båten, det är jobbigt. Var gulnad det enda problemet skulle jag nog lära mig leva med det. Frågan är också hur vit båten varit från början, alla båtar är ju inte kritvita. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
djme 0 Postad 24 Augusti , 2006 Tvätta båten med oxalsyra, finns en produkt som heter Y10 som funkar förträffligt. Den skall ligga på och verka några minuter. Jag fick upprepa behandlingen på min flera gånger innan den blev riktigt vit. International har även en flaska som heter gelcoatcleaner som i princip är samma. Funkar bra den med. Jag undviker dock att polera med autosol, de år jag polerat med autosol har den varit gul i gelcoaten till hösten igen men sedan jag slutat polera med autosol håller den sig vit (förutom den gula randen vid vattenlinjen. Senast polerade jag med Lahega powercut 11 och vaxade med autosmart skandinaviskt hårdvax. Funkade kanon, har aldrig haft sån glans. De mörkblå fälten har hållt sig blanka hela sommaren. En riktig polermaskin är att föredra. /Mikael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Consensus 5 Postad 24 Augusti , 2006 Innan du gör något annat, prova att köra Y10 eller någon av de andra produkterna som används för att bleka bort det gula som uppstår varje år i vattenlinjen. Jag körde detta på friborden i somras och det gjorde underverk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vega1108 0 Postad 24 Augusti , 2006 Tack för svaren! Nu är ända problemet att jag bor i finland... Så ja måste försöka hitta motsvarande produkter. Försökte leta på webben utan resultat, men kanske en båt-tillbehörs affär skulle kunna hjälpa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 237 Postad 24 Augusti , 2006 Y-10 är baserat på oxalsyra. Det finns andra produkter som du kan använda med samma verksamma innehåll. Autosol kan du hitta info om här, http://www.autosol.se/autosol.htm Kan köpas på postorder hos bl a http://www.clasohlson.se/ Mirka/Abralon-papperet är finskt, så det borde vara lätt att hitta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst rakan Postad 24 Augusti , 2006 Hej! Med risk att ingen tror på mig så skriver jag om vad jag hört om att ta bort det gula på båten. gnugga med citron och polera sedan jag har inte provat själv har bar hört det i min tur från en anan båtägare. kanske någon anan som vet om det fungerar. Mvh Räkan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 237 Postad 24 Augusti , 2006 Borde funka, men det blir en helvetes massa citroner om man skall gnugga upp en hel Vega! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StigH 0 Postad 24 Augusti , 2006 Ja varför inte? Jag har hört att det är gott om oxalsyra i citrusfrukter. Men, som sagt, en massa citroner blir det nog. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst rakan Postad 24 Augusti , 2006 Hej! då va jag inte så fel ute då. man kan ju lägga resterna i drinken sedan det är ju ingen som äter citronen i drinkarna ändå . ha ha ha !!! Mvh Räkan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jaramaz 0 Postad 24 Augusti , 2006 citronsyra köper man enkelt o billigt dunkvis. Pulverform. Bleker ungefär lika bra som oxalsyra. Ta det som är billigast. Lös upp i vatten, häll i blomsterspruta (sån där handhållen, som duschar) och spruta på de partier som är gula. Låt stå. tex över natten. Spola av. Tvätta efter med något rengöringsmedel. Klart! Det gula är ofta olika slags fetter (som diesel), eller gammal vax, eller rester av slipmedel. Behöver inte slipa bort sådant. Vill man ha bort det kan man ta ett starkt lösningsmedel som aceton (dunkvis). Finns andra lösningsmedel, ta det som är billigast (och som löser som aceton). Det går att kombinera så klart. Först ta bort med lösningsmedel, ofta är det gula kvar, då bleker man det som är kvar. Och sedan är det bra om man väljer ett wax som står emot diesel och annat, och som klarar UV i flera år. Lättare sagt än gjort, dock. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tillhavs 0 Postad 21 Mars , 2007 Tvättade för några år sedan min båt med ScanChem HD(heavy duty),ett medel som används på fartyg.Medlet tog allt och båten blev som ny. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser