Nyborjare 0 Postad 23 Augusti , 2006 Kollade im min kollegas nya båt i dag, den låg på vagn med nymonterad motor och firman hade just monterat på propellern, enklaste al typen. När man drog rundt propellern verkade axel och muttern ligga still dvs helt rakt som sig bör på ny motor, däremot propellerns runda öppning verkade inte vara helt runt när man för hand snurrade , hur tolkar man detta ? är den inte 100 % rund ? är det vad man får förvänta sig på en propp för 1500 kr, ju dyrare desto högre kvalitet ? rundare jämnare ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nyborjare 0 Postad 23 Augusti , 2006 Eller är det själva packningen ( kullagringen) som kan brista i centreringen ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marbleman 0 Postad 23 Augusti , 2006 Hej!Se till att han får den bytt. Jag vet ju inte vad det är för motor, men 1500 är ju inte något superlågtpris. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nyborjare 0 Postad 23 Augusti , 2006 Vi har påpekat för marinan, som menar att det är ok, så länge som axeln är rak, vi kolla även på andra motorer som låg strax intill och såg samma fenomen, så ... någon som sett detta ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marbleman 0 Postad 24 Augusti , 2006 Hej igen!Hur mycket slår navet när ni snurrar? Jag skulle inte acceptera en defekt propeller. Prata med Propellertrim (08-6690105) i sthlm om råd, dom är proffs i frågan. Ni bör även kolla om propellerns blad roterar i en perfekt cirkel genom att sätta fast en kraftig ståltråd på en regelbit el. likn. och sätta trådspetsen vid ena bladets spets för att sedan rotera propellern tills nästa bladspets är vidtråden, det ska naturligtvis vara exakt samma avstånd. Är det inte det så reklamera direkt för då är den definitivt defekt. Som att åka med ovala hjul på en bil... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser