leipet 0 Postad 23 Augusti , 2006 Hej! Jag undrar vad som är att föredra; en Fourstroke el. en Fichtmotor? Leif Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jodajoda 0 Postad 23 Augusti , 2006 Beror ju lite på vad du är ute efter. Fart, acc, vikt, mm.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Immeln 0 Postad 23 Augusti , 2006 Hej Beror lite på vad man är ute efter. Jag har en evinrude ficht 75hk från 2001 som jag är mycket nöjd med. Har denna sommaren åkt ca 200 timmar utan problem. Den lär ta mindre bensin än en 4taktare men har samma acc som en tvåtaktare. Dessutom har den renare avgaser, och är betydligt tystare ( härligt ljud) Nackdelen om man nu kan säga så är att man inte kan skruva själv på en sådan om det händer någott för det är elektronik för hela slanten. Men med en genomgång per år hos en auktoriserad marina så skall det inte vara ett problem. Som sagt, jag blir mer och mer övertygat om att vi kommer att se en utveckling med mera elektronik och mindre förgasare och konventionella motorer. Men tiden får väl visa vilket. Tyvärr är det en del okunniga som sprider osanna historier, men om du vill veta mera så kontakta Bombardier. ( Ficht är inget alldeles nytt system, det började redan utvecklas 1988 och har förfinas sedan dess.) hälsningar Paul ( inte motorkunnig men åker gärna problemfritt) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 23 Augusti , 2006 Hej, Om du har en mindre båt där vikten på motorn har betydelse kan du hitta lättare motorer bland 2-taktare med direktinsprutning (som t ex Ficht systemet). Skall du fiska mycket och köra mycket på tomgång är en 4-taktare kanske en aningens säkrare kort även om en direktinsprutad 2-takt också funkar. Många 4-taktare har ofta lite lenare gång än 2-taktare (oavsett direktinsprutning) och går i regel aningens tystare på i stort sett alla varvtal. Man skall se upp med tidiga årgångar av Ficht då de hade en del barnsjukdommar i början men runt 2000 tror jag det var så hade Evinrude rättat till felen och därefter är det ingen fara. Det var de här barnsjukdomarna med Ficht som gjorde att den fick dåligt ryckte även efter att Evinrude fixat felen (men då var redan skadan skedd). Man man kan nog göra ett kap prismässigt på en Evinrude Ficht (efter 2000 el när de kan anses rättade) då de kanske inte står så högt i kurs hos många än idag. Nya Evinrude E-Tec är inte samma sak som Ficht även om det är direkt insprutning där också. Det är en än mer softikerad direktinsprutning som möjliggjort bl a CARB 3-star godkännande. Personligen skulle jag nog hålla mig till en beprövad 4-taktare med elektronisk bränsleinsprutning (EFI) om båten kan hantera den ev ökade vikten som en 4-takt kan innebära. Yamaha, Mercury, Suzuki, Johnson osv har alla många 4-takt med EFI. Kör själv Yamaha F115 (EFI) och den har gått som en klocka i 4 säsonger. Själv prioriterar jag mjuk och tyst gång mer och mer och den där lilla extra effekten en 2-takt kan kräma ur sig är inte lika viktig längre (som när jag var yngre). Turerna på sjön skall vara en njutbar upplevelse både för mig och passagerarna. Och den mesta tiden åker man ju ändå i marschfart och där är en 4-takt suverän tycker jag. På fullgas väsnas den en hel del tycker jag, fast inte så mycket som de värsta 2-taktarna kan vråla. Skulle jag välja en ny 2-takt med direktinsprutning idag skulle jag nog välja mellan i första hand Evinrude E-tec eller Mercury Optimax, kanske Tohatsu TLDI också om jag var ute efter max 115 hk med de har konstigt nog sina 2-takt TLDI motorer endast CARB 2-star godkända. Ficht ser jag personligen mer som history som visserligen fungerar och det bra vad det verkar men som trots allt övergivits av Evinrude till förmån för E-tec. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Immeln 0 Postad 24 Augusti , 2006 OBS! Fichtmotorer med problemen var enbart de på 150hk och uppåt i slutet av 90talet så inte 75/90/115hk som alla är byggda på samma motorblock. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 24 Augusti , 2006 Hej! Ok att det är mer acc. i dom, det köper jag Men att en Evinrude ficht skulle dra mindre bensin och vara betydligt tystare än fyrtaktarna är ju rena fantasier. H/Markus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Immeln 0 Postad 24 Augusti , 2006 Fantasi eller ej?! Jamaha utförde en test med 5 olika 150hk ytombordare 2004 och kom fram till att Evinrude DI (tidigare Ficht) drog 1.5 dl mindre bränsle per nautiskmil än en jamaha fyrtacktare. Ljudnivå på min akterspegel är lungnare än min grannes som har en fyrtacktare med samma hk och det var faktiskt han själv som kom på det. hälsningar Paul Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 24 Augusti , 2006 Hej igen! Hade du sakt E-TEC så hade jag kunnat köpa resonemanget. En av mina vänner säljer nämnligen Honda, Yamaha och Evinrude. E-tec motorn är lättare mer acc. lika snål, men tystare är den inte. Kör du på fullgas skiljer det inte så mycket men i marshfart väsnas tvåtaktaren mer. Jag skulle lika väl kunnat köpt en E-tec men jag tror inte att de håller lika länge som tex. Yamaha, Suzuki och Honda. H/M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Immeln 0 Postad 24 Augusti , 2006 Tack för informationen. Alltid intressant höra andras synpunkter. Hälsningar Paul Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
B400 0 Postad 24 Augusti , 2006 Var inte för säker... Finns ju faktiskt inte så gamla fyrtaktare som får rost på avgasventilerna pga varmt vatten som när man stannat en varm motor ångar upp in i cylindern när ventilerna överlappar, det gör att kompressionen sakta smyger sig ner. Det var en 4år gammal Yamaha 50hk 4t. Bifogar en bild på ett par ficht toppar där det inte finns några ventiler.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser