scooter 0 Postad 23 Augusti , 2006 Har problem med att få in backen på min Bayliner 2455. Framåt är inga problem, men vid back går ej kuggarna i varandra utan det bara rasslar. Vad kan detta vara, justering av växelvajer ???? Tacksam för tips. Har fungerat klanderfritt hela sommaren, men kom plötsligt häromdan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Persk 2 Postad 23 Augusti , 2006 Börja här: http://www.hastings.org/~stuart/cobra/index.html /Persk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zierra88 0 Postad 24 Augusti , 2006 scoter.vad har du för årsmodell på baylinern. mvh JJ. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
scooter 0 Postad 24 Augusti , 2006 Årsmodell: 1989 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 24 Augusti , 2006 I drevet sitter microbrytare som ska sänka motorvarvet innan växling. Dessa ger upp efter några år och om dom här brytarna slutar att fungera så slits drevet tydligen snabbt och det jag har hört är att OMC-drev är speciellt känsliga. Hoppas att jag har fel och att det räcker med injustering... Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zierra88 0 Postad 24 Augusti , 2006 Hej igen scooter. förmodligen ser din 89a ut så här,och det är den övre vajern du justerar detta med, det här är rätt så känsligt och du får prova dig fram för bästa resultat,så här gjorde jag och det blev kanonbra,efter detta blev iläggandet av växeläget tyst och mjukt till skillnad mot förut.lås fast båten vid bryggan ,för det här kan ta en bra stund innan du blir nöjd ,låt motorn gå tjut fram spaken tills du hör hur kuggena i drevet börjar ta i varandra ,då snurrar du på den svarta rullen på axel tills rasslet tystnar,helt tyst blir det troligen inte men betydligt bättre,sen är det så här,ju högre tomgång ju hårdare växling,mitt tips i samband med det här,se till att tändningen står exakt rätt och att blandningen-bränsle luft är bra, 2 skruvar i framkant i botten på förgasaren kan du sen få ner motorvarvet till 550-600 varv då kommer du att få en helt annan båt,jag höll på en hel dag innan jag var nöjd,det här är en justersak,inte mikrobrytaren,ger du dig på den andra skruven till höger kommer du att märka att du inte får i varken fram eller back i vissa lägen,när du justerar armen i längd eller höjd,som sagt pröva dig fram för bästa resultat,jag öskar dej lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
scooter 0 Postad 25 Augusti , 2006 Tack för tipsen och sierra88, speciellt tack för din fina beskrivning o bifogade bild. MVH/ Lars P Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser