Gameburg 1 Postad 23 Augusti , 2006 Funderar på att installera eltoa tank under vintern som kommer och vill gärna ha era synpunkter på detta. Funderar på en eltoa (Xl) RM69 med impellerpump/kniv. Är denna modell hyffsat tyst, man vill ju inte väcka hela viken när man gjort det man ska Eller har ni andra förslag? Hur bra drag är det utpumpningsfunktionen, har haft lite strul med min manuella toa som inte riktigt orkar suga ut skiten (bokstavligt talat ). Funderar På att ha ngn form av tre-vägskoppling för att kunna välja att spola direkt i havet eller in i tanken samt som även ska fungera som tömning. Hur har ni löst det? mvh Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 23 Augusti , 2006 Har inga synpunkter på val av själva toan. Skulle jag instalera en fast toa i min båt (har i dag potti potti) skulle jag instalera en tank med tömning i havet med självfall och sugning från däcket. Dvs, skiten pumpas från toan direkt till tanken. Tömningen sker i 1:a hand i en sugstaion på land. Det blir allt fler sådana stationer Klicka på gästhamnar i menyn till vänster, klicka på avancerad sökning och bocka för sugtömning på sidan som kommer upp. I andra hand som nödfafallslösning tömning av tanken direkt i havet via en bottenventil med kran. Tanken högt placerad. Då slipper du trevägskranen. En annan tråd i ämnet http://www.maringuiden.se/forum/;thread=65355 Det är inte av miljösjäl jag förordar sugtömning. Anledningen till min ståndpunkt i denna fråga är den upplevelse jag hade 2003. Har skrivit i ett annat forum om detta. http://www.fendern.se/segla/index.php?act=ST&f=11&t=2949&hl=&view=findpost&p=21353 lycka till i denna skitfråga. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pirayan 37 Postad 23 Augusti , 2006 Hej Patrik Jag har installerat eltoa i min båt. Toalettpumpen låter en del det gör den men man spolar ju inte så länge. Kanske ca. 5-10 sec. Jag har löst min installation på följande sätt Toa med elpump och kvarn som går till en 40liters septi med odörfilter. Odörfiltret är en bra investering om man vill slippa klagomål i viken För att tömma septin har jag moterat en pump med inbyggd kvarn. Det räcker med en kvarn men jag tyckte att det är skönt att vara på den säkra sidan så jag kör med 2 kvarnar. Tömmningspumpen styr jag med brytare från förarplatsen. Här ifrån har man koll på flödet så man slipper torrkörning. Gjorde även en dragning så man ska kunna tömma med septisug. I dag är det ett krav vid nyinstallation. Det jobbiga är att det finns typ välldigt få marinor med septisug. I mitt fall så tycker myndigheterna att jag ska köra en tur på 14nm för att tömma. Vilket är en kostnad på omkring 500:- Undrar vart folk tömmer WWW.BRYGGAN.NU/OVRIGT/ALLAPDF/SIDA 78.PDF Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gameburg 1 Postad 23 Augusti , 2006 odörfilter kan vara en bra idé. Är väldigt ont om tömningsstationer i mitt område, men det är ju inget större jobb att installera ett uttag till. Pirayan: Vilken modell av toalett har du? /Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pirayan 37 Postad 23 Augusti , 2006 Jabsco från Erlandsons brygga. Men jag köpte en liten stol. Nu har dom bara stora. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gameburg 1 Postad 23 Augusti , 2006 Finns det ngn som känner till om finns några relativt tysta toaletter på marknaden? /Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser