Gå till innehåll
lördag 04 januari 2025
dymo

Teleflexstyrning?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har nyligen köpt en motorbåt utan motor med teleflexstyrning. Nu har jag köpt en motor och undrar om man behöver göra några inställningar med styrningen och i så fall vad? Sen undrar jag hur man går till väga för att smörja själva styrsystemet. Behöver man öppna styrsnäckan m.m. och vad ska man smörja med och var kan man köpa det.

Mvh: Matte

post-20338-1394234767,7764_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Generellt sa kan Teleflex inte smorjas (det finsn dock vissa aftermarket nipplar som gor att man kan smorja kabeln - inget som Teleflex rekommenderar). Ta INTE isar styrsnackan. Den ar factory sealed.

Vad du bor ha eller skaffa ar ett faste i mitten pa motorn sa du kan fasta Teleflexs styrarm dar. Du justerar avstandet genom att flytta den in och ut ur gummiblagen pa ditt kort (skruvar du bort den forstar du vad jag menar, Teleflex kabeln ar fast med tva half-spheres som klams runt kabelns sma step.

Vissa utombordare later dig ha Teleflex kabeln ga genom ett ror pa sjalva fastet for akterspegeln. Det funkar battre och ger dig samma styrutslag oavsett hur du trimmat motorn (dvs hur i vilken vinkel den star gentemot akterspegeln).

Du kan ga till:

http://www.teleflexmarine.com/

Ga sen till instruction manuals och du finner det mesta. Ditt faste heter Splashwell Mount Kit, men ser nog lite annorlunda ut an det som ar beskrivet i dokumenten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Normalt sett ska du inte behöva göra några justeringar om inte alla infästningar flyttats. Men hjulet i växlen har två stoppar och sen kan telefexxkablen läggas på där man vill dvs du kan få väldigt mycke för mycket åt ena hållet, då blir du tvungen att öppna växlen och justera. Men detta är inget att rekomendera kan vara bökigt med tanke på var ratten sitter och huset är sen fullt med fett.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...