Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
lange

Byta växelhusolja med maskin monterad på akterspegeln

Rekommendera Poster

Hejsan !

Har fått för mig att jag vill kolla min växelhusolja nu så här efter sommaren. Båten kommer att ligga i och användas ytterligare ett par månader. Anledningen till att jag vill kolla är att jag köpte motorn begagnad innan sommaren och har således aldrig bytt olja(förutom vid köpet). Då var det redan fräsch olja i, men man vet ju aldrig. Vill nu kolla efter att motorn gått ca 30h, för att vara säker på att jag inte har något läckage eller annat problem i växelhuset. Till min fråga: Med motorn på akterspegeln, i upptiltat läge, går det att helt tömma växelhuset och sedan fylla ny olja? Eller Blir huset inte tillräckligt fyllt om jag fyller till pluggen pga vinkeln då motorn är upptiltad ? Vill helst inte lyfta av maskin alt lyfta båten. Måste riggen hänga helt lodrätt för att korrekt nivå skall kunna säkerställas och hur känsligt är detta ?

Motorn är en Yamma 40 2-t

Mvh

Michael 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du inte köra upp den på en trailer? Finns säkert att hyra för en liten peng. Men skall du bara kolla så kan du ju försiktigt öppna skruven och kolla om oljan ser ok ut, utan att tappa ur allt. Läcker drevet så oljan ju helt krämig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej,

jag har en gammal yamaha 30hk autolube från ca 89. i instruktionsboken till den står det att man kan byta olja i växelhuset även då motorn är uppfälld. detsamma kanske gäller din? för det är väl en yamaha du hade, eller finns det märke som heter yamma? har du inte instruktionsboken kan man alltid kika här: http://www.yamahaownershandbook.com.au/?r=0

/henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jodå, det är allt en Yamaha.

Ska ta och kolla oljan med upptiltad maskin.

Tack för svaret.

/ M

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänk inte ens tanken att släppa ut olja i min skärgård!!

Du hade naturligtvis tänkt att fånga upp oljan i en hink under motorn!

/Marcus.

PS. Jag har naturligtvis ingen aning om vad du hade för avsikter, jag bara kände mig tvungen att skriva i förebyggande syfte. Men det är klart att en båtägare är vän med naturen, (så gott det nu går...smiley-embarassed.gif\).

Lycka till förresten! smiley-smile.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du bytte olja när du satte båten i sjön vilket du skrev i ditt inlägg så verkar det lite märkiligt att du måste kolla just nu om båten skall upp om ett par månader.

Varför väntar du inte ?? Att fixa med motorn i vattnet på din båt (bilden) verkar mer som om du tänkte fylla huset med vatten av misstag.

Det verkar lite nervöst att hålla på och kolla växelhuset stup i kvarten mitt nunder säsongen.

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

baxar givetvis upp båten mot stranden med aktern före, och sätter ett tråg under växelhuset.

Anledningen till att jag vill kolla är att föregående ägare kört på något och skäddan blivit en aning sned.

Båtgrannen skar just sitt drev, och det kan väl tyckas vara lite nojigt att göre detta nu, men,  

Better safe than sorry !

/ Michael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...