Gå till innehåll
söndag 24 november 2024
Seafl0wer

Smart Tabs trimplan - erfarenheter ?

Rekommendera Poster

Hej!

För ett år sedan läste jag en intressant diskussion här på MG ang Smart Tabs självjusterande trimplan.

Jag funderar alltmera på att själv testa dom, men innan jag slår till undrar jag om någon här har lite mera erfarenhet av dem. Som ni ser i Min Sjöbod har jag en HR455 med en HONDA 40hk.

Just nu kör jag med trimfenor från Claes Olsson. Dessa har fungerat lång över förväntan om man betänker priset på 300 kr. Planingströskeln är som bortblåst, men dom löser tyvär inte snedbelastningsproblemet som finns när man är 4 vuxna i båten. Eftersom båten är relativt kraftigt V-bottnad så är den något känslig på hur passagerarna sitter i båten. Enligt reklamen ska Smart Tabs avhjälpa sådana problem!

Erfarenheter TACK!

Dessutom kanske någon kan rekommendera något ställe där man kan köpa dom på webben, i Stockholmstrakten eller runt Karlstad!

post-4670-1394234762,9054_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag monterade ett Smart Tabs på min Flipper 575:a våren 2005. I tråden http://www.maringuiden.se/forum/;thread=54734 skrev jag lite om mina erfarenheter.

Ytterligare sedan dess... första året körde jag bara med trimplanen som de var. Vid upptagningen såg jag att själva plåtarna fått korrosionsskador efter en säsong och dessutom ganska mycket beväxning med havstulpaner jämfört med botten i övrigt. I manualen till Smart tabs:en rekommenderades att montera zinkanoder på trimplanen om man kör i saltvatten, men det gav jag f-n i då...

Innan sjösättningen i våras gjorde jag trimplanen rena (alla rostfria delar), ruggade upp dem med smärgelduk och grundmålade dem med tjärepoxi som grund och avslutade med bottenfärg (VC 17NT i mitt fall). Det har fungerat bra. Färgen sitter bra om knappt några tulpaner hittills.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret flipbop 20.gif\

Kanske flera på forumet som vet något om SmartTabs!?

Några ytterligare funderingar ... flipbop kanske kan svara på dem :-)

Kan man justera grundinställningen på trycket så att det blir optimalt för just den båten som man själv har?

Och hur gör man när man ska upp på trailer, eller landa mot stranden? Jag gör bägge delarna ofta, så finns det något enkelt sätt att låsa dom i uppfällt läge så att man inte sabbar dom mot sjöbotten!

Är det lätt att hitta handlare som säljer dem ... ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan ladda ner deras Installation & Owner Manualhttp://www.nauticusinc.com/pdf/manual.pdf

Ja, du kan justera grundinställningen på trimplanens grundinställning (25° lutning från bottenlinjens förlängning som grundinställning, framgår av manualen) så att det passar din båt. Man får testa sig fram, men i mitt fall tyckte jag grundinställningen passade bäst, faktiskt. Gascylindrarnas infästning kan justeras i båda ändarna.

När jag tar upp båten på trailer har jag inte märkt några problem och har inte behövt göra något speciellt - normal hantering. Men det kanske kan skilja från båt till båt och trailer till trailer och från slip till slip. Det är bara till att testa...

I manualen finns beskrivet hur man kan tillverka litet kit får att hålla trimplanen uppe vid sådana tillfällen, med ett Beaching/Storage Kit. Finns kanske smartare varianter, men jag har inte behövt krångla med sådant som tur är.

Hur det är vid landning stranden vet jag inte (gör normalt inte det).

Jag köpte mina Smart Tabs (12x9, typ ST1290-60) i lokala Watski-butiken förra året. Kommer inte riktigt ihåg vad de kostade, men tror det var runt 2000 kr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...