Nyborjare 0 Postad 22 Augusti , 2006 Jag har förstått att den skall monteras i akten, harock även hört varianter som känner genom skrovet. Vad skall man tänka på när man sätter dit den, håltagning, efter tätning etc? Någon som vet om något ekolod har manual eller monteringsanvisning på nätet ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 22 Augusti , 2006 Har du en akterspegelsgivare går det bra att montera den innombords om du har enkelskrov. Stoppa den i en plastpåse med vatten och lägg den på ett lämpligt ställe. Fungerar det är det ok. Kan var luftblåsor mm i plasten. När du hittat ett bra ställe, rengör, lägg dit en redig klick silicon. tryck fast givaren i silikonen. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nyborjare 0 Postad 22 Augusti , 2006 Finns det inte givare som är avsedda för montering inombords? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nyborjare 0 Postad 22 Augusti , 2006 Jag hitta denna informationstext, frågan är då vad har jag för skrov på min Uttern D55????? Inombordsgivare http://www.sportmanship.se/images/970//standard/1563.jpg\ border=\0\ /> I många plastbåtar kan ett alternativ till akterspegelsmontering vara att limma givaren på skrovets insida. Eftersom plastens egenskaper vad gäller ljud påminner om vattnets, kan ljudsignalen passera genom skrovet med bara minimal energiförlust. Skrovet måste emellertid vara byggt i ett skikt, inte sandwichskrov och inte dubbelskrov. Luft som finns i lamineringen i plasten hindrar signalen från att ta sig igenom plasten. Vid inombordsmontering behöver man inte ta upp några hål i skrovet, och med lite experimenterande kan man få lika god funktion vid hög fart som vid akterspegelsmontering. http://www.sportmanship.se/images/970//standard/1564.jpg\ border=\0\ />Givaren limmas på plats med långsamthärdande tvåkomponents epoxilim (ingår Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batrookie 0 Postad 22 Augusti , 2006 Nu är ju även jag en nybliven ägare till Uttern D55 och skulle vilja ha ekolod. Var hade du tänkt sätta själva ekolodsenheten på instrumentpanelen? Det är ju ganska trångt och jag har redan en plotter där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nyborjare 0 Postad 22 Augusti , 2006 Inte funderat på ännu, vill man så går det ! vet du vad vi har för skrov i vår båt ? om det går att använda inombordsgivare blir det ju så mycket enklare ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batrookie 0 Postad 22 Augusti , 2006 Inte säker, men lägger min röst på dubbelskrov. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bomben77 0 Postad 7 Maj , 2008 Någon som monterat givaren på ovan nämnda sätt i en Uttern D55? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nyborjare 0 Postad 7 Maj , 2008 Knoparn skrev: Så få hål som möjligt i skrovet är ju liksom det bästa... Du har inte testat att sätta ekolodsgivaren på insidan av skrovet, fungerar ju också bra på en del båtar. Står en del om denna metod om du söker i detta forum... Senast ändrad av Knoparn | 07 maj 2008 | 08:33 Funkar perfekt för mig att sätta den på insidan, testade först ut platsen med givaren i en plastpåse med vatten, sen tryckte jag dit den i en STOR klick med silicon, se bara till att undvika lyftblåsor i silikonet, ha ekolodet igång undertiden justera vinkeln och se så du får signal från botten, det enda man missar är ju vattentemperatur om nu lodet har denna funktion. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bomben77 0 Postad 7 Maj , 2008 Jag fick hem lodet/plottern igår så jag har inte hunnit kolla så mycket men frågan är ju vad det kan vara för skrov på min D55:a. Eftersom jag redan sjösatt vore det ju smutt om jag kunde montera invändigt...;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nyborjare 0 Postad 7 Maj , 2008 Det är lungt funkar bra på en D55 har själv en sån och jag kollade först med Uttern om skrovet var lämpligt, som sagt funkar kanon Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bomben77 0 Postad 7 Maj , 2008 Var placerade du ekolodet och hur? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nyborjare 0 Postad 7 Maj , 2008 Hur ? se ovan , var ?jo jag ålade mig ner med huvud och armar ner under aktersoffan och tryckt fast givaren strax framför den elektriska länspumpen, drog kablen genom befintliga rör inuti styrbord skrovsida, där skall ligga ett snöre som du kan fästa och dra igenom med . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bomben77 0 Postad 7 Maj , 2008 Aha! Då ska jag hem och åla! Borde du inte kunna få en hyfsad vattentemp trots att givaren sitter dår? Plasten och silikonet borde inte göra så stor skillnad ju... Tack för hjälpen iallafall! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nyborjare 0 Postad 7 Maj , 2008 Har faktiskt inte kollat, valde bort tempen i menyn, skall testa o se om den ger utslag. Förutsätter att du har en utombordare eftersom den heter 5500 dvs en tidigare modell, har du sett i mitt fotoalbum hur jag fixat en soldyna över akterboxarna, med motorn nere fungar detta kanon och man får då samma utrymme där som på inombordaren. Senast ändrad av Nyborjare | 07 maj 2008 | 16:03 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bomben77 0 Postad 8 Maj , 2008 Aaaa, fiffigt! ingen dum idé. Ska kolla hemma om det kan vara av intresse! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser