Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
Gäst rakan

1 miljon pengar

Rekommendera Poster

Gäst rakan

Hej!

Jag fick ett mejl från en här på forumet med adress och bilder på båten. och senare i dag skulle jag få bilder på inredningen. jag vet bara att den ligger i spanien men jag lägger in mera bilder när jag får dessa. cattepiler heter nog motorerna är det bra? dom hade gått 970 timmar st.

Mvh Räkan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Är det den som ligger i Nice så låt den ligga där kanon läge att ha fina kustremsor åt båda hållen och varför föra in den i sverige betalar du inte redan tillräckligt med skatt här, låter du den vara kvar så har du ju en hyffasad dold framtida försäkring. 

Tips: Såg bland dina andra trådar att du mullrar runt med dubbla 8or. Varför inte lägga in din nuvarande båt på din sjöbod det ser ju lite seriösare ut och den kan ju inte vara fulare än min14.gif\ så du behöver nog inte skämmas21.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan du inte posta den adressen då och några till bilder på den?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst rakan

Hej!

Hur gör man då?

Mvh Räkan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men kära rakan inte behöver be om ursäkt för att vissa har svårt att förstå att du är en alldeles vanlig svensk som nu vill använda sina pengar och inte ha dem oanvända på något konto eller i en massa tråkiga aktier.

Min åsikt är att pengar ska man använda, håller med du.

Valet att det ska vara en motorbåt är också helt rätt, segelbåtar är bara till för miljöpartister och fjantar. Det kan lätt bli en blåsning om det är vinstilla hela semestern du ska ut med familjen och bara njuta.

Diesle ska du passa dig för, luktar bara illa och är ingen imponansfaktor i alls, välj en bensinare.

Tänk dig att du ligger i myspyshamnen på Västkusten och får reda på om ett par dagar kommer det vara världens drag och hålligång nere i Båstad, då gäller det att snabbt ta sig dit och inte komma dit med en bluddrande trött diesel två dagar försent.

Nä, är man en man av klass så ska man åka ståndsmässigt och samtidigt sportigt.

Jag har hittat en lämplig båtmässa för dig i Miami USA 15-19 februari 2007.

http://www.miamiboatshow.com/

Om du vill så kan jag hänga med och hjälpa dig hitta din drömbåt. 

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

caterpillar låter mycket trevligt. Handlar du båt utomlands och inte vill ta hem den så finns alltid uthyrningsverksamhet som tar hand om båten när du inte brukar den. Kolla även runt bla. övriga öar-grek och turk  mm. Röda havet har ju några justa hamnstäder och vägen dit genom suez är inte lång.

Kör du hem från spanien så finns kanaler genom hela europa. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst rakan

Hej Roland!

Ja du om det inte va så mycket terror hot så kunde jag tänka mig att åka med dig till amerika.  jag är förvånad för det står att båten gör 24 knop med dessa disel motorer.  vet inte ännu vad båten väger men det verkar ju vara ganska fort för en så stor båt.

Jag skall försöka lägga in en bild på den båten jag har nu.. får klura lite bara innan jag fattar hur man gör.

Mvh Räkan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Peta nu in adressen först här och klura med bilderna efter det så vi kan kolla in Azimuten själva under tiden du spånar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst rakan

Hej!

Adressen har jag inte har fått bilder via mejl från en här på forumet samt att jag får flera bilder under dagen.

Mvh Räkan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

M.a.o. så har du inte personligen pratat med säljaren heller då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst rakan

Hej!

Nej jag har talat med företaget som säljer den, det är ett företag som bara förmedlar båtar. säljaren heter Chris Stewens. och var mycket trevlig. 

Han hade själv en likadan båt fast kortare sa han,,  men det vet man ju inte med säljare han kanske drog en vals bara för att få sälja den.

någon av er som har sett dessa båtar i verkligheten innan? eller kanske ägt någon sådan?

Mvh Räkan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Räkan, missade att du inte heter rakan, ber om ursäkt21.gif\

Ja visst är det kass med alla terorister. Bara förstöra för oss vanligt folk som vill skaffa båt. De är nog bara sura för att de inte själva har en egen båt.

Angående det där med knop och dieslel, se upp där, så här är det.

Diesel hästkrafter är mycket mer än bensin hästkrafter (bensinaren är svagare, lägre vridmoment)

Diesel knop är mycket mindre än bensin knop.

Det är en faktor 0,735 som man får multiplicera diesel knopen med.

Där kan man bli rejält blåst.

Kass, köp bensinare.

Inte vill du att de ska gå och garva åt din nya båt!?

Läste inledningsvis att du inte har begränsningen på 1 miljon, mycket klokt. Skulle se ut som om du hade dåligt ställt samt bli onödgit trångt för familjen. Med tanke på att båten samtidigt är en investering så rekomenderar jag att välja någon i prisklassen 4,5-6,5 då de ger ännu bättre avkastning.

Antag att du kan räkna med 10% värdeökning så ger det mellan 450.000-650.000 per år istället för ynka 100.000 och samtidigat har du semestern fixad, kanon, tjäna pengar när man bara njuter = dubbel njutning

mvh Roland  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Diesle ska du passa dig för, luktar bara illa och är ingen imponansfaktor i alls, välj en bensinare.

Tänk dig att du ligger i myspyshamnen på Västkusten och får reda på om ett par dagar kommer det vara världens drag och hålligång nere i Båstad, då gäller det att snabbt ta sig dit och inte komma dit med en bluddrande trött diesel två dagar försent.

Du måste skämta ett par fjuttiga bensin 8or på en 6-7 liter st har väl inget att sätta emot ett par rejäla catepillar, tänk bara på mys faktorn i ett sånt hobbyrum blir nästan avundsjuk. Mängder med fördelar gångbara motorer världen över, och diesel är självklart lågt varv, låg värme, rätt pris på soppan (utomlands)längre räckvid och möjlighet att bunkra, rätt ljud och trevlig lukt.  Vill du impa på v8 bensinfolket kan du alltid handla en vinkel ock slita av topparn och använda den som wiskeyställ.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst rakan

Hej Roland!

Det med disel knop tror jag du lurar mig med ??   men jag köper inte båten för att tjäna pengar . Jag vill inte dö med dom på banken eller imassa värdepapper, då är det bättre att andvända dessa och ha det trevlig med goda vänner. Båt verkar vara det som står sig bäst om man inte vill låsa pengarna i värdepapper.

men det där med knop går jag inte på haha.

Mvh Räkan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och vad båtförmedlingen heter då, det känner du inte till heller då antar jag? Än mindre telefonnumret till dom?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst rakan

Hej!

Om jag skriver det är jag ju dum då kanske ni ringer och köper den före mig.

Jag har fått 2 bilder på inredningen nu.

Mvh Räkan

post-21725-1394234768,0254_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Diesel hästkrafter är mycket mer än bensin hästkrafter (bensinaren är svagare, lägre vridmoment)

Diesel knop är mycket mindre än bensin knop.

Det är en faktor 0,735 som man får multiplicera diesel knopen med.

Där kan man bli rejält blåst. 

För oss inte insatta förklara lite mer ingående hur enheten hästkraft skiljer mellan diesel och bensin så vi förstår och kanske skapar vi forumets mest lästa och längsta tråd.

Ang skillnaden i knop gäller det också på land och isåfall ska jag använda mig av det resonemanget vid nästa forkörning, tror inte snutarna går på att jag kan åka 150 km/t på motorväg eftersom jag får 0.735 i handikapp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst rakan

Hej!

Här kommer en bild till

Mvh Räkan

post-21725-1394234768,0647_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst rakan

Hej !

Nu fick jag en bild till.

Mvh Räkan

post-21725-1394234768,1041_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst rakan

Hej!

Nu kom det en bild till.

Men jag tycker inte om ratten som är på bilden.  Går den att byta? någon som vet om det går?

Mvh Räkan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst rakan

Hej!

Båten ligger på Baxter marine   Puerto Portal Spanien

Mvh Räkan

post-21725-1394234768,1849_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Vilken drag i denna tråd!!

Det verkar ju vara en fin båt. Lite gubbvarning för det verkar inte som du inte är så gammal eller? 

Jag hade nog satsat på en lite tuffare båt. Ligga och puttra i 25 knop är inte så kul. Sunseeker eller Windy och 40-50 knop i toppfart.

Lycka till med båtköpet!! 

Lägg gärna upp lite bilder i din sjöbod när du fått hem båten.

//Mac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst rakan

Hej!

Hur gör man detdär??  det va ju bara att klicka på det så kom ju all den informationen som jag fått via mejl.?

Jag tycker om båten är den lika fin som på bilderna så tror jag att jag köper den.

Mvh Räkan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kära nikitalord

Källan till skillnaderna av effekt kommer från den här sidan

http://tonto.eia.doe.gov/dnav/pet/pet_pub_publist.asp

och ger att deisels energimängd som bränsle är högre än bensin och ger högre hästkraftsantal än bensin.

Därför bildas antal knop som inversen av förhöjningen av effekten per hästkraft.

Låter kanske lite invecklat i början men efter en stund så blir allt solklart.

Inget att hänga upp sig på, bara köra på. Mycket beror ändå hur ren båten är på botten och om man bottenmålat.

/Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst rakan

Hej!

Vilket är bäst då? Bensin eller disel?

Mvh Räkan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...