hassego 0 Postad 22 Augusti , 2006 Hej där ute äre någon som vet vart termostaten sitter på en mercury 85 hkr typ årsmodell 88 tror jag eller om det finns någon sådant fick sitta ute på sjön å paddla med min kabinbåt hehe det gick inte fort kanske dax å skaffa en extramotor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hassego 0 Postad 22 Augusti , 2006 Jag måste svara själv årsmodell 78 ska de va jag tror den vart överhettad eller så kom det in vatten i motorn ådå äre väl kanske avgasbaffeln eller vad de hette Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
borgis 0 Postad 29 Augusti , 2006 Hej Det finns ingen termostat på din 85Hkr, vatten i motorn låter inte bra, kan ha spruckit i blocket. Spola med slang och byt impeller. Du kan ta bort täckkåpan vid tändstiften och kolla om du ser något, ny packning kan du göra själv, finns packningspapp på mekonomen för typ 20kr. Är det tillräcklig cirkulation så skall den inte gå varm, har haft samma problem men min värmenöp, fick byta block och en ny kolv, blev som ny, kylvattnet blir nätt upp ljumet nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 30 Augusti , 2006 Inte många ställen där blocket kan spricka nästan omöjligt men du kan ha samma fenomen som jag hade på min murcla och då går inte vattnet runt hela vägen och den kan värmenypa kolla min tidigare tråd http://www.maringuiden.se/forum/;thread=105641 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hassego 0 Postad 1 September , 2006 Hej jag tackar för dina tips jag är ganska ny på det här området me båt har bara haft den 1 år . Men man får väl lära sej å skruva båtmotor nu. Jag misstänker att vatten kommer in imotorn det kommer ut vatten med avgaserna när jag varvar lite skvallerstrålen är lite ljummen å ser bra ut impellern är ny jag får titta på avgasplåten till å börja med Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hassego 0 Postad 1 September , 2006 Hej tack för dina tips Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 1 September , 2006 Jag misstänker att vatten kommer in imotorn det kommer ut vatten med avgaserna när jag varvar lite Att det kommer vatten med avgaserna är helt i sin ordning, det är just där kylarvattnet ska ut. Vad har du egentligen för felsymtom på din motor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hassego 0 Postad 1 September , 2006 Hej den liksom kvamnade åsså rök det å kom vatten ur de övre hålen trodde att det skulle gå ut genom propellern under vattenytan jag. sedan ville den inte starta åsså lät den lite konstigt .den startade senare men var svag å dog när man la in växeln körde igång den på land 2 dgr senare (spolslang kopplad) då lät det skitbra hehe, tror att den inte tycker om å va sjösatt ps den gick jättefint före Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 1 September , 2006 Den är nog besatt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
baba 1 Postad 3 September , 2006 Hade tidigare en mercury 85a från 79. En mer strulig och svårmeckad motor får man leta efter. Den lade helt otippat av när den kände för det, den var helknepig på tomgång, stannade när man drog i växeln, osv osv. Hur man än meckade med den så blev den aldrig bättre. Min ligger numera på SRVs grovsopor! jäkla skräp. Dessutom är den helsvår att mecka med (värre än vanligt). Kommer inte köpa en mercury under mitt fortsatta liv. Hoppas att ditt exemplar är bättre än vad min var, så du slipper alltförmycket meckande. Jag hade precis som du starka funderingar på att hänga på en extramotor för att den ordinarie var så kass. Jäklar vad skönt det var tala om för folk hur missnöjd jag var med den motorn! Nu känns det genast lite bättre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 3 September , 2006 Det var ju ett bra sätt att lösa problemen på. Bara släng skiten, ta helst med nya motorn till sopptipen och visa den vad som händer om den är bortskämd och inte lyder. tror att den inte tycker om å va sjösatt En bunt skruvar och muttrar saknar egen vilja, det händer bara i hollywood så rikta in dig på lite vanlig felsökning. Att din motor gick bra på land och ej i vatten, kan det vara så att vid landkörningen så körde du utan kåpor? några modeller är så täta och luften dras in via handtaget i överkåpan detta gör att när motorn är påklädd och går i vatten behövs en kvart extra på blandskruvarna annars kväver den direkt vid växelinläg eller gaspådrag. Ang kylvattnet så ska det gå ut ihop med avgaserna och vill du vara säker på att du inte har några andra hål i motorn kör den då med ett stift i taget borta ev vatten i blocket kommer då frusta ut ur tändstifthålet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hassego 0 Postad 3 September , 2006 Haha ja kanske man ska ta en sväng förbi skroten å visa den andra skrotmotorer då vet han vad som väntar . Nä det ska bli litet felsökning bara förkylningen går över å vädret tillåter . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser