Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
hassego

mercury krångel

Rekommendera Poster

Hej där ute äre någon som vet vart termostaten sitter

på en mercury 85 hkr typ årsmodell 88 tror jag

eller om det finns någon sådant

fick sitta ute på sjön å paddla med min kabinbåt hehe

det gick inte fort

kanske dax å skaffa en extramotor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

smiley-embarassed.gif\

Jag måste svara själv årsmodell 78 ska de va

jag tror den vart överhettad

eller så kom det in vatten i motorn

ådå äre väl kanske avgasbaffeln eller vad de hette

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Det finns ingen termostat på din 85Hkr, vatten i motorn låter inte bra, kan ha spruckit i blocket. Spola med slang och byt impeller. Du kan ta bort täckkåpan vid tändstiften och kolla om du ser något, ny packning kan du göra själv, finns packningspapp på mekonomen för typ 20kr. Är det tillräcklig cirkulation så skall den inte gå varm, har haft samma problem men min värmenöp, fick byta block och en ny kolv, blev som ny, kylvattnet blir nätt upp ljumet nu.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

 

Inte många ställen där blocket kan spricka nästan omöjligt men du kan ha samma fenomen som jag hade på min murcla och då går inte vattnet runt hela vägen och den kan värmenypa  kolla min tidigare tråd    http://www.maringuiden.se/forum/;thread=105641

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej jag tackar för dina tips jag är ganska ny på det här området me båt


har bara haft den 1 år . Men man får väl lära sej å skruva båtmotor nu.

Jag misstänker att vatten kommer in imotorn

det kommer ut vatten med avgaserna när jag varvar lite

skvallerstrålen är lite ljummen å ser bra ut impellern är ny

jag får titta på avgasplåten till å börja med

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag misstänker att vatten kommer in imotorn

det kommer ut vatten med avgaserna när jag varvar lite

 

 

Att det kommer vatten med avgaserna är helt i sin ordning, det är just där kylarvattnet ska ut.

 

 

Vad har du egentligen för felsymtom på din motor?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej den liksom kvamnade åsså rök det å kom vatten ur de övre hålen

trodde att det skulle gå ut genom propellern under vattenytan jag.

sedan ville den inte starta åsså lät den lite konstigt .den startade

senare men var svag å dog när man la in växeln

körde igång den på land 2 dgr senare (spolslang kopplad)

då lät det skitbra hehe, tror att den inte tycker om å va sjösatt

ps den gick jättefint före

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade tidigare en mercury 85a från 79. En mer strulig och svårmeckad motor får man leta efter. Den lade helt otippat av när den kände för det, den var helknepig på tomgång, stannade när man drog i växeln, osv osv. Hur man än meckade med den så blev den aldrig bättre. Min ligger numera på SRVs grovsopor! jäkla skräp. Dessutom är den helsvår att mecka med (värre än vanligt). Kommer inte köpa en mercury under mitt fortsatta liv.

Hoppas att ditt exemplar är bättre än vad min var, så du slipper alltförmycket meckande.

Jag hade precis som du starka funderingar på att hänga på en extramotor för att den ordinarie var så kass.

Jäklar vad skönt det var tala om för folk hur missnöjd jag var med den motorn! Nu känns det genast lite bättre. 2.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Det var ju ett bra sätt att lösa problemen på. Bara släng skiten, ta helst med nya motorn till sopptipen och visa den vad som händer om den är bortskämd och inte lyder.  tror att den inte tycker om å va sjösatt 

 

En bunt skruvar och muttrar saknar egen vilja, det händer bara i hollywood så rikta in dig på lite vanlig felsökning. 

Att din motor gick bra på land och ej i vatten, kan det vara så att vid landkörningen så körde du utan kåpor? några modeller är så täta och luften dras in via handtaget i överkåpan detta gör att när motorn är påklädd och går i vatten behövs en kvart extra på blandskruvarna annars kväver den direkt vid växelinläg eller gaspådrag.

 

Ang kylvattnet så ska det gå ut ihop med avgaserna och vill du vara säker på att du inte har några andra hål i motorn kör den då med ett stift i taget borta ev vatten i blocket kommer då frusta ut ur tändstifthålet.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha ja kanske man ska ta en sväng förbi skroten å visa den

andra skrotmotorer då vet han vad som väntar    smiley-wink.gif\.

 

Nä det ska bli litet felsökning bara förkylningen

går över å vädret tillåter .

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...