Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
Musashi

Välja vad? 40 hk 2-takt eller 50 hk 4-takt - båda -00

Rekommendera Poster

Har fått möjlighet att välja motor till min lilla båt.

(4.20, 220 kg, skarp V-form)

 

Valet står mellan

 

40 hk -00 Mercury 2-takt, 3 cyl, 95 kg?

50 hk -00 Suzuki 4-takt, 110 kg

 

Prisskillnaden är 12 000 kronor mer för 4-taktare.

 

Vad ska jag välja?

Hur mycket kan det skilja i bränsleförbrukning?

Vad kan skilja i toppfart?

Acceleration?

 

Tacksam för svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Busa med båten = två takt.

Fiska med båten = fyr takt.

 

En väldigt enkel generalissering. Jag bytte från fyrtakt till två takt för att det passade användningsområdet bättre.

Kolla med försäkringsbolaget hur mycket vikt Du får hänga på akterspegeln så blir valet kanske enklare.

 

//Calle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Weedo GT är ju en racerbåt som bör tåla 50 hk och 110 kg. 95 el 110 kg är ingen jätteskillnad. Visst kommer båten att ligga lite djupare i vattnet vid bryggan med Suzukin men den kommer att gå så mycket tystare och dra rejält mindre bensin samt troligen ha aningens bättre råstyrka upp i planing. Borde få bättre toppfart med lämplig propeller.

Så slipper du blårök vid start, bensinos (speciellt i medvind) och på tomgång kommer du knappt att höra 4-taktaren.

Lägre varv på marshfart också då du har lite mer kraft med 50 hk, det innebär lägre ljudnivå också jämfört med Mercury 40 hästaren som får varva lite mer  i samma marshfart.

Med DF50 får du även elektronisk bränsleinsprutning som bidrar till en snål gång och mer lättstartad.

 

40 hk Mercury ELPTO, den 3-cylindriga varianten, väger 92,5 kg enl specifikationerna (jag kollade i verkstadshandboken jag har till den).

 

Det som talar mot Suzuki DF50 är vikten och det högre priset samt att den blir mer stöldbegärlig. Båten får nog bättre andrahandsvärde med en 4-taktare så du får gissningsvis mycket av pengarna åter den dag du säljer ekipaget. Fast å andra sidan passar en 2-taktare historiskt bättre till en sån gammal klassiker som en Weedo GT.

 

Tror jag har nåt test på Suzuki DF50 om du är intresserad.

Som nämts så vore det bättre att välja en lättare 4-taktare som Honda BF50 (ca 91 kg) som till och med är nåt kg lättare än den Mercury 40 2-takt du har som ett av alternativen, om du föredrar en 4-taktare.

 

Jag tror nog inte det blir några problem med att hänga en 50 hk Suzuki 4-takt på en Weedo GT.

Kolla lite på en snarlik båt med en Suzuki DF40 4-takt (samma vikt som DF50) som går mycket bra enl dess ägare:

http://klotterplanket.marinan.com/customer/discarc.nsf/7160bb39bae031b7c125709f00310d47/4904763f553caab5c1256d5b0072a2e1?OpenDocument&Highlight=0,weedo

 

Kolla även på bilden längst ner där (framifrån.jpg)

Han har även satt dit  ett snyggt svart rör (rigging house) där allt kablage går i.

 

 

Svårt val med motorn.

 

/Bo

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt riktigt som du säger Bosse!

 

Det är faktiskt så att en tvåtaktare är rappare än fyrtaktaren men vill man ha en tystare och snålare motor så är det ju fyrtakt som gäller.

 

Weedon kommer inte att bli en fiskebåt med en 50hk fyrtakt.

Och vill man åka vattenskidor så måste man vara rätt duktig innan man börjar gnälla på klippet i motorn.

 

Kan dra ett ex. Hade en Glastron skiflite med en Suzuki DT 100

den gjorde 53 knop, men blev trött på att tanka hela tiden.

Så jag tänkte att jag sätter väl dit en fyrtakt istället.

Båten var godkänd för 70hk, men när den byggdes fanns det inga fyrtaktsmotorer och en fyrtaktsmotor på 70 hk väger ca: 170-180kg så det var ju inte att tänka på.

Så jag satte dit en Honda BF50 och båten gjorde 32 knop och det räckte med marginal till vattenskidåkning. (Vi startade även på en skida)

 

Kör du på fyrtaktsmotor!!

 

Mvh. Markus

post-12925-1394234761,8908_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra svar!

 

Bossee: Har du något test på Suzukin är jag mycket tacksam om du kan skicka - peter.wass@punktb.com.

 

För övrrigt så blev det Suzukin som har insprut. Ska montera en fast tank fram för att jämna ut vikten något.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peter,

 

Jag har mailat dig testet av Suzuki DF50 nu.

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ett bra val stod själv i valet o kvalet o jag valde en suzuki med mvh rillez

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag också ... men jag är ju partisk :) En riktig lättviktare bland 4-taktarna i den klassen!


 
Men Markus!
Ta bort dom där FULA gula varningsblafforna på kåpans framsida! Dom förstör ju hela designen. Den motorn är alldeles för snygg för att bära sådana tramstexter om diverse självklarheter 26.gif\
Jag tog en hårfön och värmde försiktigt samtidigt som jag sakta drog bort eländet! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag håller med dig Seaflower.

Jag har tagit bort varningsmärkena, men på min nya HondaBF90

 

Mvh. Markus

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sent svar men trist att konstaterara att väldigt få på detta forum nämner ordet miljö,

bara prestanda hit eller dit....att man aldrig kan räkna hem en miljömotor....

 

Om man nu tänker köpa en ny motor bör det ju självklart vara en direktinsprutad 2-takt eller en 4-takt. En 2-taktarares förbränning är ju katastrofal. De utsläpp som en tvåtaktare gör i sitt avgasutsläpp under vattnet - dödar ju i princip allt i dess väg. Speciellt om man ligger och trollar på grundare vatten, fiskar i vassvikar, åker vattenskidor i vikar etc där reproduktion av fisk yngel skall äga rum.

 

VÄLJ MILJÖVÄNLIGT - för miljön ......Rent ekonomiskt, med det sätt vi normalt räknar på, dvs rent privat ekonomiskt - egoistiskt, går det endast i undagtagsfall räkna hem en miljömotor.

 

Det kostar att vara miljövän idag - men det känns jävligt bra för framtiden....Nästan ett citat från grumme ;-)

 

Tänk till, gör ett förnuftigt val....Inte egoistiskt...

 

4-taktare på sjön, hybrid med lättmetallfälgar och biogas med regnsensor på land,

åker kommunalt, distans arbetar...

Äter kravmärkt....(inte gratis det heller !!!! )

 

 

Kram på er alla prestandanissar och er andra ;-) ... från en som inte är trädkramare...

...men gör allt för att vara en miljövän /peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...