lababosa 0 Postad 21 Augusti , 2006 Hej! Jag har en md17c som startar och går hur bra som helst. Men, den ryker något och lämna en oljehinna på vattenytan. Det känns inte så bra med dessa utsläpp så åtgärd måste till. Röken är något gråblå och motorn drar inte någon olja! Spridarna är provtryckta och alla ligger inom tolerans. Är det ventilerna, kolvringarna, dieselpumpen eller spridarnas spridningsbild som felar? Är det någon som kan leda mig på rätt väg och kan ställa diagnos? mvh Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 22 Augusti , 2006 Nja. Om du säger att den inte drar någon olja så är det bara spridarna kvar. Har du skaffat båten nu eller har du haft den under en längre tid? Har du haft den under en längre tid så vet du säkert att oljan inte påverkas negativt eller ? Möjligheten är att spridarna inte dimmar tillräckligt och därmed så uteblir total förbränning. Går den ojämt så kan det vara en spridare som spökar (eventuellt). Om det nu är så att du inte har haft båten en längre tid, så kolla oljenivån extra noggrant under en tid. Lättare med mer upplysningar från din sida. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 23 Augusti , 2006 pumpen är lite uppskruvad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lababosa 0 Postad 24 Augusti , 2006 Mer uppgifter... Någon märkbar förändring av oljenivå,-koncistens eller färg har jag inte kunnat konstatera. Oljenivån kollas minst varje gång då motorn tas i drft. Båten har jag haft i 10 år och rykningen har funnit med hela tiden men har ökat med åren. När jag skaffade båten så lämnade jag in motorn ( som hade ca 600 drifttimmar) för total översyn. Beskedet om motorns kondition var att den var värd att satsa på. (Den aukt pentaverkstaden fick i stort sett välja om motorn var värd att behålla eller om jag skulle statsa på en ny.) /Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dahlskog 0 Postad 17 Mars , 2009 Hej Jag har samma problem som ovanstående och lyfter därför denna tråd igen. Har också provtryckt spridare och bytt spetsar och även renoverat topparna, utan nämnvärt resultat. Kan det vara något fel på insprutningspumpen? Någon som vet vad man kan kolla själv med pumpen? Vore tacksam för svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser