Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
Gäst Mikael

B 20 marinkonvertering av bilmotor

Rekommendera Poster

ja just det jag glömde nämna att man måste svetsa om fästet till nedre kylarslangen, dvs röret som går ner från bilpumpen, man bara kapar bort röret som skruven går igenom och vrider röret (i mitt fall bakåt, men frammåt går lika bra) annars tar röret i generatorn om man kör med likströmmare fast i limpan. men jag tror att det borde gå med växelströmmare också, bara att låta generatorn och trissan dela på samma bult, som således blir ganska lång iom att man måste distansa ut trissan en bit från blocket 45mm tror jag det var, man ser nog distansen på bilden bakom trissan, en dubbelnippa i mässing....man tager vad man haversmiley-wink.gif\. och JA jag skulle vilja ha växelströmmsgenerator, men motorn är så lågt monterad i båten, så generatorn skulle ta i motorbädden, och den vill jag inte såga i iom att båten är byggd för b18 petroleum/bensin 45hk, och jag har häktat dit 130hk b20smiley-sealed.gif\....7,20 m träsnipa som lätt går 15 knop smiley-cool.gif\

Senast ändrad av Smidy | 10 oktober 2007 | 16:31

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

Vet väl inte riktigt om det är rätt att skriva denna frågan här men, hoppas det är okej i vilket fall.

Det är så att jag har blivit nybliven båtägare under lite udda omständigheter och mer eller mindre blivit tvungen att ta hand om en Monark 670 med en B20 i. Det är ungefär så mycket jag vet om båten och dess motor oxo :). Tänkte om det finns några böcker eller liknande man kan läsa i för att förstå hur motorn fungerar och lite så. Läser ju vad ni beskriver men man är ju för kass för att förstå alla termer :P. DOCK! en kylbricka hade rostat sönder på topplocket där man ska borra upp ett hål för kylningen. Bytte kylbrickan, hittade ett rör innanför men, i brist på kunskap vågade jag

inte göra mer än att ta ut och titta på det och sedan sätta tebax det och slå på en ny kylbricka. Bör jag ta bort den nya och ta bort röret? :P samt, original frågan, finns det några bra böcker? :)

Mvh Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu e jag inte riktigt me Smidy, så som jag har fattat du har 2 vattenpumpar men ingen värmeväxlare, hur har du kopplat in 2 pumpar, menar vart tar de vatten? På min båt finns ett rör som sticker ut ur motorbädden, längst ner på botten och där suger han sjövatten, ska man koppla in den till både bilvattenpump och marinpumpens sug sidan???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jodå jag har dubbla pumpar, dels impellerpumpen som pumpar sjövatten till värmeväxlaren sedan till limpan, sedan har jag bilpumpen som pumpar sötvattnet till värmeväxlaren, använder alltså anslutningarna som är tänkta att gå till bilkylaren, själva vämeväxlaren kan enkelt utryckt nämnas som ett kärl med en rörslinga i, sjövatten i slingan, och sötvatten (kylvatten, det som skulle gått genom kylaren i en bil) i kärlet, slingan kyler således sötvattnet utan att dom blandas. har en naken värmeväxlare, skall se om jag hinner plåta den ikväll, lyckas jag få rum med den i båten så blir limpan också sötvattenkyld nästa sesong, så är det bara avgaskröken som har kontakt med sjövattnet iom att jag inte har någon oljekylare, verkar inte behövas i en snipa som man mest kör 7-8 knop med, brukar inte bli så långa seglatser i 15 knop, bara när någon gnäller hur kan du ha en snipa, dom går ju så sakta 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fa.n, en snipa som toppar 15kn... hehe, det var imponerande:-)... Jag tackar dig för alla tips och råd, tackar till alla som skrev ngt...Ska försöka sätta igång med min prijekt, fler dumma fråger kommer säkerligen igen hehe:-) Oc du Smidy du får gärna när du är på båten ta ngra bilder från alla sidor och hörn på din motor och lägga upp de här:-) Tackar en gång till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...