Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
Gäst Mikael

B 20 marinkonvertering av bilmotor

Rekommendera Poster

Gäst Mikael

Hej jag tänkte konvertera en B 20 bilmotor till sötvatten kyld marinmotor. Förutom toppen,kamaxeln och vattenpump är det något mer som skiljer? Hur många liter behöver värmeväxlaren och expansionskärl vara på? Är det någon som gjort detta förut ? Tacksam för alla tips och ideer. Mvh.Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Daniel

Ja fördelaren kan nog med säkerhet ha en lite annan tänd kurva. Fast det går säkert med en vanlig bil fördelare med om man provar sig fram.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Nisse

Det är andra förgasare och ventiler. Marinmotorn har sjövattenkyld oljekylare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Olof

Jag tror inte att toppen skiljer något? Därimot, förutom kam (bra men inte nödvändigt, marinkammen ger lite bättre vridmoment) och vattenpump som du själv nämnt, så behöver du: - oljekylare (vattenkyld). - större oljetråg (så att den inte går torrt vid skvalp, iochförsig liten risk). - Fryspluggar i rostfritt annars rostar dom sönder(om du tänker kyla den med sjövatten, skall du ha sötvattenskylning så går det bra med orginal av vanlig plåt). - kåpa mot backslag eller drev. - Vattenkyld avgaslimpa (kanske självklart, men du hade inte nämnt det). - Kapslad generator för att eliminera risken för gnistbildning, Hansen Racing säljer satser till vissa märken 08-474 50 01 När det gäller värmeväxlare och expansionskärl så passar jag. Hälsningar Olof

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hasse

Du kan få köpa min gamla trasiga AQ105 billigt. sönderrostad topp o resterna av en topplocksbult sitter kvar i blocket. Kan det va nått? Bor i Tullinge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Phil

Jag har konverterat om en b20 topp, inte så svårt täppa-igen och borra några hål, ta ut några pinnskruva så är det klart.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sitter ett rör i bil toppen som man kan ta bort vis frys pluggen i toppen annars får den inte tillräkligt me kylar vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

håller själv på med en topp men om man tar bort mässingröret hur kommer då vattnet ner i blocket? rörets hål sitter riktade ner i blocket ??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det räcker med att borra ett hål i bakre änden av röret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Det finns särskilda platser där man tror. När det gäller något så viktigt som marinmotorer finns det inte plats för tro. Detta skrivet i samma ögonblick som det slår mig att ifall man inte får tro så skulle inläggen bli ganska få. Nu är det troligen ingen fara för till slut finns det någon som vet.

Det som gäller toppens kylning är i likhet med föregående inlägg, borra ett hål i ändan på mässingsröret (ta ur frostpluggen som sitter i bakkant och borra ett 8 mm hål. Sätt sedan dit en ny plugg. Obs! knacka sedan in denna tillräckligt annars ramlar den ut igen...)./mvh/Nitro

Ps. Sedan kan man ha olika uppfattning om vad det är för topp man skall använda. Ett av problemen men gamla B20 toppar är att ventilerna slår upp sig i sätena. För dessa är också av gjutgods. Detta problem kan undvikas genom att från början använda en topp med andra säten alternativt större ventiler.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Janne

Varför krångla till det.

 

Mitt recept som jag använt.

 

-Helt nyrenoverad B20 med topp som har härdade säten för blyfritt. 

 

-Låt vattenpumen sitta kvar så får du bra cikulation i block/topp.

 

-Skruva på limpan, sjövattenpumpen, oljekyl och marina-termostathuset (där du får borra ett litet hål)

 

Fungerar kanon. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Stefan L

Hej!

 

Jag har också funderingar på att konvertera en ny B20 till min båt så jag snyltar lite på denna fråga. Min tanke är att behålla bilmotorns cirkulationspump och koppla den till en värmeväxlare och ha en impellerpump endast för sjövattnet. Är det nödvändigt att borra hål längst bak i topplockets invändiga kylrör då, eller behövs det bara vid sjövattenkylning som originalmotorn har? Jag har också tänkt att göra avgaslimpan färskvattenkyld genom att göra tätt för vattnet mellan limpa och krök och koppla in limpans kylvatten på bilmotorns uttag för värmeelementet. På så vis skulle bara värmeväxlare, oljekyl och avgaskrök kylas (och rosta) av sjövattnet. Värmeväxlaren och expansionskärlet får väl vara till en motor med motsvarande effekt, ca 130 hk, eller större. Tacksam för synpunkter.

 

Mvh

Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Stefan!

- Hålet i toppens kylrör måste du borra i alla fall. Det är för att det inte skall bli för varmt där i bakkant-

- Det är vanligtvis tätt mellan avgaslimpa och avgaskrök. Sjövattnet går ut genom avgaslimpans 4 uttag, därefter till avgaslimpan. Och denna kan du inte torrlägga för då binner böjen.

Jag har hållt på och testast ganska mycket med dessa gamla trotjänare och har kommit fram till att det går alldeles utmärkt att behålla bilens vattenpump. Det jag aldrig lyckats med är att göra hela systemet färskvattenkylt. För avgaslimpan har avgett allt för mycket värme. Men å andra sidan har jag också haft mellan 80 och 85 graders termostater i färskvattensystemet. Därmed har jag också kunnat koppla in en värmeväxlarer och har därmed också haft gångvärme samt varmvatten. /mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Alla....

 

är på G att renovera och konvertera en bil B20 och har en lite dumm fråga :)... vill ha en sluten kylsystem med glykolblandning, undrar hur kyler man ner kylvätskan, ska man ha en kylare med fläkt, typ samma system som i bilen??? MVH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej du,
Frågan är nog inte så dum, har hört att många faktiskt försöker sig på att kyla med fläkt osv.. vilket nog är dömt att misslyckas. Du behöver något mycket mer effektivt efterom ju motorn dels sitter monterad i ett slutet utrymme o inte kan kylas av fartvinden, dels blir farten inte så hög på sjön så även om du hade en stooor kylare på rufftaket smiley-cool.gif\ så räcker det inte samt sist (?) men inte minst belastas en marinmotor hårdare under längre tid än en bilmotor vilket kräver effektivare kylning. Vad du behöver är 1 av 2 olika system, antingen direktkyl genom sjövattnet, alternativt slutet system med glykol som i sin tur kyls av ett sjövattensystem. Ska du bygga om en såpass gammal motor är nog inte ett slutet system att tänka på av ek. skäl. Vi konverteringen måste bl.a. grenröret måste bytas till ett som kyls av vattnet, så du behöver byta det till ett marint dito, s.k. avgaslimpa.. Mycket att förklara här så jag föreslår att du tittar på någon befintlig installation t.ex. någon kompis båt. Om du nu blev nåt klokare av detta..?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm.. verkar inte vara så lätt:) Kan man inte behålla bilens kylsystem, dvs vattenpump, värmepaket och en kylare monterad i motorrummet med galleröpningar och en fläkt sammt ha sjövattenpump till att kyla endast avgaslimpan? Bara en tanke......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Njaaaeeee... Hur har du tänkt att kylaren ska kylas, om inte av fartvinden :) En båtmotor i slutet utrymme... som får jobba lite. Det går inte med en kylare i motorrummet, sorry.


 
Kylsystemet i sig är inte komplicerat, om du väljer direktkylning.
De konverteringsdetaljer, för kylningen, du inte kommer ifrån är:
Oljekylare, Avgaslimpa samt impellerpump (ersätter vanl vattenpumpen) samt nytt termostatlock och givetvis lite slangar..
Glömt något? Rätta mig gärna... någon? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte montera bilkylare och fläkt(med termokontakt som på gammla bilar) framför motor, göra galler/grill på motorkåpan.... detta var en tanke...undrar även om man kan behålla bilens original vattenpump montera impellerpumpen dvs 2 pumpar, det ena till saltvattenkylning av limpan och den andra för färskvattenkylning av motor?? Ngn som har ideer???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det går att köra med dubbla pumpar, det gör jag på min b20. men det blir lite halvkrångligt med remmen som kolliderar med impellerpumpen(sjövattenpumpen), det löste jag med en kamremspännartrissa från en (tror) mazda 626 som jag moterade i fästet för bilgeneratorn på blocket (jag har likströmmare fäst i limpan), då kan man dra remmen mot limpsidan mellan vevaxeln och och bilvattenpumpen, alltså går ryggen på remmen över kamremstrissan ganska nära generatorn, kan nog fixa en bild om det blev oförståeligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smidy, har du möjlighet att ta ngra närabilder på din motor:), skulle uppskatta det jäkligt mycket, men vad tycker du om bilkylare med elfläkt??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tjae bilkylare...hörs nog på namnet...men det är klart att det borde fungera om du sjövattenkyler limpan, men du kommer att behöva en minst sagt luftig motorlåda. men varför inte löpa linan ut och stoppa i en värmeväxlare? det är inte krångligt, och med lite fantasi så kan man komma relativt billigt undan, t.ex en begagnad fjärrvärmeväxlare kan man hitta för en tusing eller så, kontrollera bara att den är rostfri. ska försöka fixa bilder imorgon efter jobbet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, värmeväxlare, låter inte dummt:).. men vart ska man placera den?? hur ska man koppla in den och om man har en marin B20 vad måste göras om ellerkonverteras om den ska kopplas in??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

F.n... kollade idag fjärvärmeväxlarna på blocket, dessa är inte såååå dyra men fan gigantiska, skulle passa kke i en Travemundefärjan :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

 

 

 

klar du inte att göra en värmeväxlare själv så hör med rörmokaren en i koppar går kvickt att göra men ta först in titt på närmsta skrot där kan du säkert hitta en,  är det budget varianten av marinkonventering så kan du ju lägga en kopparlinga i aktern under vattenlinjen och kan då skippa kylare och extra pumper bara köra meed det som redan sitter på bilen.

 

oljan kan du göra samma sak med och enklast är en vanlig adapter till vanliga olje kyl som sätts under filtert, hittade faktist en sån med skarvhylsan blad lite div sparat, så den kan du bli vid billigt.

 

Skrivet: 10 september 2003 | 19:24  verkar ta långtid det där att marinkonventera

 

 

 

 

Senast ändrad av nikitalord | 10 oktober 2007 | 13:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nå nu har jag plåtat, j*vla tur det...har inte haft upp motorlådan sedan midsommartagen, då såg remmen lite krasslig ut, men nu såg den fördj*vlig ut! så det var tur att frågan komm upp 21.gif\

post-26198-1394235240,4536_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Smidy, nån jäkla nytta ska du ha av mig, nu ska jag rita lite på papper och fundera hur ska det gå till med projektet... :-) den remmen såg imponerande ut...Hehe.. Tack för all hjälp hitills

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...