Gå till innehåll
tisdag 03 december 2024
Rexco

Snipa??? Eller vad var det som flög förbi???

Rekommendera Poster

Hallå på er alla Gasglada räserförare!!! Och även ni andra för den delen...

 

Funderar just nu mycket på några saker... Var ute med båten en sväng i fredags. Startade i Fjällbacka (min hemma hamn), Destination Grebbestad. Kör långsamt runt kröken vid Valö för att sedan sätta fullgas Nåja ca 20knop iaf bra ekonomi fart...

 

Men till min stora förvåning blir jag omkörd av 2 Norska vad jag kan se Snipor som verkar gå på fullvarv??? Så nu till mina små frågor!!!

 

1. Hur många snipor (märken) av den här kalibern finns d???

 

2. Är det möjligt för en snipa att hålla en så god fart som över 20 knop utan att gå som en Orm sjön???

 

3. Har hört talas om snipor med plattakter eller någonslaggs fenor under vattenlinjen som gör att dom inte gräver ner sig utan planar istället stämmer detta???

 

3. Hur mycket efekt kan man plocka ur ett låt siga 8m långt snipskrov (med fenor eller plattakter???

 

4. Kan man lasta i ca: 150hk och sedan bränna iväg i ca 30knop??? Måste bli slingrigt???

 

5. Ni som har en snipa som gör bortåt 15-20knop på topp hur är gången i sjön i sånna hastigheter???

 

 

!!!MVH REXCO!!! Som är Mycket nyfiken!!! Och mycket tacksam för svar!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm. kanske var det denna sinpa som braka om dig 500 hk och 50 knop 2.gif\

post-15181-1394234761,5442_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en snipa som jag kan få upp i 11 knop och den går rakt fram, men gräver ner sig. (kör i 7 knop).

Kan nog få den att pinna på ett par knop extra utöver 11 knop om jag gör om skäddan (15 - 16 kanske) men förbrukningen ökar katastroffalt så man vinner inget på det.

Träffade för några år sedan en norrman i Uddevalla och han hade faktiskt ett (i storlek) matsalsbord i aktern som skädda.

Motor en ny 2 cyl. bensinare på 16 Hk. Viking 23 tror jag båten hette och den gjorde 13 knop.

Vi gapskrattade och tyckte att han var en kul pajsare som kunde dra sådana historier och kvällen förflöt under gemensam trevnad med grillning och småsmuttande. 

Dagen efter så skrattade vi (jag) inte, för när han åkte så insåg man att det stämde som han hade sagt. Enda otrevliga, som han upplevde med den stora skäddan, var det att det slog upp så mycket havsvatten, när han låg still och fiskade.

Inte omöjligt med hastigheter uppemot 18 - 20 knop på vissa snipor.

I den hamn som jag ligger så finns det en snipa i storleksklassen 27 el. 28 fot och den har en standard marschfart av 15 knop. Jag har inte frågat vad den toppar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm. Är det den finska snipan som du har på bilden ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte vem som har tillverkat denmen tror att modellen är Norsk.

 

Har dessutom sett en gammalträsnipa i Stockholm skärgård med bärplan under vattenytan, grymt vad folk blev förvånade när den lyfte ur vattnet och drog i väg 1 30 knop efter dalarö sundets fartbegränsning. Konstruktionen såg ut som den var lånad från en Volga ungefär, motorn var nog 100-200 hk ca.

post-15181-1394234761,6579_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fy fasen va fränt !

 

Det är ju respect att en snipa åker om en i 20 knop ...

jag bugar ...

 

Det finns ju några få som klara det faktiskt

 

/S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag såg en renoverad gammal snipa på en finsk hemsida.

Där var mycket bilder på båten och en hemskemotor satt i den, som skulle bytas till en större som jag fattade det.

Båten hade varit med på olika utställningar.

Tror att Italien nämndes.

Killen som hade den fraktade turister och han hade även en traktor av modell Ä som dessa fick åka med ner till båten.

Den sidan skulle du se.

Vilket jobb han hadde lagt ner.

Kanske finns någon här på forumet som har adressen till denna sida.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jepp jag blev gött förvånad, ögonen blev stora som fotbollar och hakan hängde långt nere vid tårna... Synd att jag inte såg vad det var för märke på båtarna (hade ingen kikare tyvär). Tyckte att det såg ut som det stog Joda på den ena men är inte säker.. Där av mina funderingar...

 

!!!MVH REXCO!!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


11 knop Orven inte illa... Men då går den på max eller?? Om du ökar farten till ca 9 knop hur mycket mer drar den då (Bränsle)???

 

Men kan inte riktigt förstå poengen med en Snipa som gör 20 knop??? Borde man inte skaffa en halvplanande kabinbåt istället med större utrymme och tvär akter... Men det är laa Snipans former som faller många i smaken och kan dom hålla samma hastighet som många kabinbåtar så har dom ju slått 2 flugor i en smäll...

 

!!!MVH REXCO!!! Som mycket väl kan tänka mig en snipa (som fiskebåt iaf)..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

 

Ett exempel,

Joda 8100 eller JOda 26 som den hette tidigare.

En kanonfin snipa som gör uppemot 23-24 knop m en tamd41 på 200 hk i sej.

Ganska speciell bottenkonstruktion med en tunnel över propellern och platt botten vid sidan av den samma. Fin gång i nästan alla lägen. Styr rakt med hydraulstyrning.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

11 knop som den är i dag, så är svaret JA

Vid 9 knop så slurpar den i bra mycket mer.

Om man räknar på förbrukningen och dist. så är den billigast vid 7 knop.

Är som jag tycker, lite goare med en snipa än en kabin.

Smaken är delad som baken och då man är uppfödd med snipa och trivs med denna båtform, så är man förmodligen såld.

Men som sagt man vet inte vad framtiden har i sitt sköte, men för dagen så ser jag många (b.l.a bekanta) som har kabinbåtar som driver av och an vid stömt vatten eller blåst om dom inte har bogpropeller.

Min snipa uppför sig lugnare i samma element.

 

Ser att jag har fått in en stor fluga (minihelikopter) som måste avlivas.

Hej så länge.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var i höstas hemma hos en gammal bekant som jag inte träffar så ofta nu för tiden, och han visade mig in i maskinhallen och visade stolt upp en kanonfin träsnipa, vet dock inte vad det var för märke.

Jasså, du har börjat puttra omkring i 7 knop du, sa jag.

Då log han bara, och pekade akterut.

Där bak satt just ett sånt här matsalsbord som nån uttryckte sig.

Han pratade om runt 20 knop, satt en B20 i den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just den ja.

Har kollat på denna sida förut och är fortfarande djupt imponerad.

Båten byggdes 1958 och han som har den, har ju lagt ner ett jättejobb på allt utom grogghållaren.

Filmerna är fantastiska.

 

Ska spara länken denna gången / tack ska du ha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sådana här tok-snabba snipor måste ju dock vara en slags ploj-grej (men roliga för tex att chocka valigt folk eller ha som marknadsföring) för man lyckas ju få nackdelarna får två båttyper samlade i en modell.

 

Med så stor motor i snipan plus att man har byggt ut akterpartiet under vattnet så försvinner ju snipans lågfartsegenskaper och den fördelaktiga bränsleekonomi i lågfart då den nya undervattensformen gör att den inte kan släppa vattnet lika bra vid lågfart.

 

På samma gång missar man ju alla fördelar med en planande båt som måste ha en bred bakdel för att kunna få nog lyft och plana. Bredden ger ju oslagbara utrymmen i aktern, här får man snipans smala och svårutnyttjade akter. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Troligt är att det är en plojgrej i samband med hobby och inkomst då han kör turister.

Men mäktig är den.

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...