Gå till innehåll
lördag 09 november 2024
fjansson

Motorrumsfläkt diesel - koppla till motor?

Rekommendera Poster

Hej,

 

I min båt sitter det en md 2030. Eftersom det är trångt och dåligt med luftinsläpp, har jag monterat en fläkt som trycker in luft via ett 8cm luftinsläpp. Först försökte jag koppla den till startnyckeln, men då började hela instrumentpanelen att uppträda underligt, så jag kopplade den via förbrukarbatteriet istället. Det funkar bra, vad gäller fläkten, men problemet är att batterierna inte verkar få lika bra laddning när jag går för motor med fläkten på, som utan fläkt.

 

Min fråga är: finns det något sätt som jag kan koppla den direkt till motorn, så att den inte påverkar laddningen av förbrukningsbatterierna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den kommer alltid stjäla ström från laddningen i alla fall vid början av laddcykeln, men det borde inte vara ett problem om du inte har en jättefläkt.

Om spänningen sjunker vid batterierna när du slår på fläkten under gång (normal körning, ej tomgång) så har du nog för klena kablar/dåliga kontakteringar någonstans mellan generator och batteri.

 

En annan sak: behövs verkligen fläkten, räcker det inte att dra lite extra motorumsventilation? 

Tänk på att över tryck kan göra så att du trycker ut värme, ev diesel/olje lukt, knallgas från batteri (om det är i samma utrymme) i andra utrymmen, stuvfack mm vilket kanske inte är så lyckat.

 

mvh

Patrik 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om att övertryck kan ge os i båten. Det ska mycket till innan motorn inte får tillräckligt med luft. Motorn är en bra vakumsug och påverkas inte av lite undertryck. Jfr undertrycket när lågtrycket drar förbi. 8 cm hål ska räcka tycker jag (utan fläkt). Om du vill ventilera så koppla istället för utsug så får du ännu bättre miljö i båten. Dvs låt fläkten blåsa luften från kåpan ut ur båten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! du kan knappast tillföra tillräckligt med tilluft med en fläkt, då måste den vara grymt kraftig. En motor suger i sig mer luft än du kan ana, du behöver knappast oroa dig för övertryck. Rätt metod är tillräckligt med tilluft via en ventil och sedan motorrumsfläkt med frånluft via en annan ventil. På detta får du också en lägre temperatur i motorrummet.

 

Problemet med laddningen verkar mystiskt? Du kanske har köpt en fläkt som drar för mycket ström i förhållande till vad generatorn kan ge? Kolla hur många ampere fläkten drar och koll seadan upp vad generatorn ger.

 

/Jens

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jens har helt ratt. Satt aldrig en flakt (inte ens pa en diesel motor) som forsatter motorrummet under overtryck. Satt istallet en flakt som suger ut luften. Matcha givetvis med motsvarande luftinslapp - och lite till... (motorn skall ha luft ocksa). 

 

Pratade om en motors luftbehov pa en Motorbatssnack for nagon tid sedan. Kikar har: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=112141

 

Om du har en tva-takts diesel, dubbla siffrorna.

 

Aven en liten (lag stromforbrukning) flakt kan flytta mycket luft. Allt beror pa hur resten ar konstruerat, dvs oppningar, krokar pa kanaler for fran och till luft, etc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...