Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
HR465

Höga Rodd 465

Rekommendera Poster

Är det någon som har erfarenheter (bra, dåliga) av Höga Rodd 465 utrustad med Tohatsu 40 hk (2 takt) och som vill dela med sig av dom?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en hr465 med 60hk.

Skriv vilka funderingar du har.

En stadig båt för sin längd tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst AudiV8

Är den bra för 4 st å en hund funderade på en

Blueline 60 hk 2-takt 99 900:- På Solab Motor & Fritid

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst AudiV8

Som jag har hört (med 40 hk) så ska den gå bra med 40 hk. Såg på Blocket en Blueline med 40 hk. Men jag har hört att den går bra med 40 hk26.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det är i på gränsen till klent med 40 Hk. Kan Du ha mera så är det nog bra.

Har 40 Hk på min HR 410 och det räcker till när man är ensam men behövligt när man är flera.

Fundera också på Blueline. Snyggt, men så for Du gör något genom skrovet så skall Du täta med SikaFlex och den finns nog inte i Blueline kulören.

 

//Calle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Köpte en ny 465:a till mina barn (14 och 16 år) i Maj med en 60-4takt Mercury. De har legat i och kört upp mer än 500L bensin under sommaren. En mkt lätt planande båt. planar med två pers på 2,5sec. planar med 9pers(trångt) utan några större problem. Båten är ganska rank när man står still då den är ganska mkt V-formad och inte så bred. Men är betydligt stadigare så fort den börjar röra på sig. Blåser det lite vågor och man kör lite för fort kan den om den är nertrimmad i fören vara ganska farlig. När den hoppar från ena vågen o landar i nästa kan den pga. sin smala o V-formade FÖR kasta väldigt tvära kast (gäller att ha dödmansgreppet på) Detta kan reduceras med minskad fart o upptrimmad båt (båten gungar dock mer med upptrimmad för i vågor) Det är dock en mkt trvlig och lättkörd båt. Barnen är super nöjda!!!! Ang. motor val. Dagsturer och fiske 40Hk vattensport 60Hk. Tänk på blueline är snygg när den är ny. Den mattas fort ned. Klart att man kan rubba o vaxa, men blää.. //Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blåser det lite vågor och man kör lite för fort kan den om den är nertrimmad i fören vara ganska farlig. När den hoppar från ena vågen o landar i nästa kan den pga. sin smala o V-formade FÖR

 

kasta väldigt tvära kast (gäller att ha dödmansgreppet på)

 

Detta kan reduceras med minskad fart o upptrimmad båt (båten gungar dock mer med upptrimmad för i vågor)

 

Vist jag kan hålla med dig. Men nu talar vi om en båt på 4.65m Och farter över 30knop.

Ligger man i 20-25knop är det inga problem.

V-formen har ju både för och nackdelar. Den skär ju vågorna bättre i lägre farter.

 

Motoralternativet på 40hk är nog på gränsen tycker jag. Vill ni åka hela familjen utan att höra motorn på maxvarv hela tiden, tror jag 50-60hk är bättre.

 

Ni som funderar på denna båt. Kan ju höra med återförsäljaren om ni kan få ett bra pris med teaklaminat durken, att ni får lite snyggare instrument panel på köpet som bonus :).

 

Dynpaketet blir det nog för mig nästa år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och glömde svaret på din fråga.

 

Inga problem att åka en hel familj i båten.

 

Tvekade även jag före köp, om båten var förliten för oss fyra.

Men det var inga problem alls.

 

En bra båt att ta sig fram till badstranden.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan hålla med om att sjöegenskaperna runt 30 knop är lite obehagliga jag har märkt att det blir bättre med en passagerare och om man trimmar upp fören lite, annars känns det som om fören sugs ner i sjön.

 

Jag funderar på att ha ballast när jag kör ensam jag vet dock inte hur jag ska anordan detta, vattendunkar i fören kanske. 

 

Aannars är den bra med 40 som jag hade innan jag uppgraderade till 50hk 

 

 

 

Senast ändrad av rackabajsare | 30 maj 2007 | 22:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag har just sjösatt min HR 465 -02 Blueline med en ny 50 hk Honda 4 taktare. Har inte hunnit att prova den mer än ca två timmar, men hittills verkar den vara en riktig bra sjöbåt för sin storlek. Skall enligt uppgift göra mellan 30-35 knop och dra ca 0.35 l / distans d.v.s. man kommer ca 70 distans på en 25 liters tank. 2.gif\

 

Mvh

Dick 

 

Senast ändrad av maxrelax | 30 maj 2007 | 23:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej

vad har ni för toppfart på era 465or?

själv har jag en 465a med 60 hk tohatsu

tycker den är pigg som fan men har ej kunnat mäta farten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej!

HR 465 är i grund och botten en utvecklad HR 455 Sport. Dessa har exakt samma skrov. Att den skulle vara ranglig stillastående håller jag inte alls med om. Den är för sin storlek snarare ganska stabil! I farter över 30 knop så kan den hugga lite i tvära svängar men även detta är normalt för storleken och jag upplever den inte sämre än andra båtar på den här punkten. Men....här handlar det även om körteknik och med hjälp av den så kan man få bort det mesta av huggen även i farter över 30 knop. Vill man komma bort från hugg helt och fullt så ska man gå upp till HR 510 som går som en dröm även vid riktigt provocerad körning i livligt vatten! Den har faktiskt ett ovanligt bra skrov! Men då handlar det om helt andra pengar.

 

HR 465 måste ha minst 50 hk för att den ska gå riktigt bra med belastning. Med 40 hk kommer motorn att få slita väldigt hårt vid belastning med följd att man upplever motorljudet mer obehagligt plus att man måste ta mycket längre tid på sig för att få upp båten i planing om man har 4-5 personer ombord. Det sliter på motorn i längden. Skillnaden mellan 40 hk och 50 hk är större än mellan 50 hk och 60 hk i den här båten. Med en starkare motor så får man en lugnare gång på motorn som ger en längre livslängd plus att man då även får kraften som kan behövas om man är minst 4 per i båten eller om man ska dra tub eller vattenskidor. Tohatsu 50 TLDI är ett mycket bra alternativ på HR 465. Dessa TLDI-motorer är otroligt bra och har faktiskt samma egenskaper som en vanlig 4-taktare. Lika tysta och lika bränslesnåla i kombination att de väger mycket mindre än vanliga 4-taktare. TLDI är prismässigt sett jämförbara med 4-taktaren i inköp men den är mycket billigare i servicekostnaden. Den låga vikten på TLDI:n hjälper till att få en bättre balans i båten plus att mer vikt i en båt betyder större krav på antalet hästar. Därför skulle en Tohatsu TLDI på 50 hk eller en vanlig 2-taktare fungera mycket bra på HR 465.

 

Alla skrov som är blåmålade är oerhört utsatta för både sol och repor!

Den blå färgen har större krav på sig att man vaxar den varje år eftersom solen mattar ner den blå färgen mycket snabbt (gäller samtliga båtfabrikat med blå skrovfärg) och en liten repa syns väldigt tydligt. Å andra sidan så är ju denna modell lite annorlunda utrustad invändigt med sk. fusk-teak som ger båten ett mycket lyxigare utseende. Teaken gör också att det är skönare att gå på den när man är barfota och att det är mycket lättare att hålla rent på durken. Både för och nackdelar alltså som med allting annat.

 

Nackdelen med HR 465 är att styrpulpeten är placerad på ena sidan istället för att den är centrerad i mitten. Men det hör ju båttypen och storleken till och är ju inte alls specifikt för just 465:an. En sidoplacering gör att dessa båtar kränger lite mer åt det håll som pulpeten är placerad. Det gör att man måste kompensera detta med en bra viktfördelning inne i båten.

Annars så hittar jag inte några direkta nackdelar. Tvärtom så bygger Höga Rodd ovanligt mycket båt för pengarna sett till både utrustnings-nivå och kvalitet! Det är nog få båttillverkare som idag har en så pass bra förhållande mellan pris/kvalitet som just HR har. HR 465 kan utrustas med både dynor och kapell så den har allt man kan begära. Dessutom är både dynor och kapellen är av hög kvalitet. Kapellen som HR kör med är av fabrikatet Sunbrella som sitter i Bella, Buster, och många fler fabrikat.

 

Vet inte om mitt inlägg har tillfört någonting mer än de redan tidigare inläggen, men jag hoppas hur som helst att du får en riktigt härlig båtsommar! Lycka till....

 

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Har inte så stor erfarehet av olika båtar men har en hr 465 blue och det är en kalasbåt tycker jag. Har kört en del med en Ryds 440 och vid den jämförelsen är det som natt och dag. Vid samma väder, dvs lätt vind, lite lagom vågor och ung samma tiltning har 440'n hoppat och dansat en hel del. 465'an har däremot gått som ett strykjärn i vattnet. Båtarna har haft samma styrka, 50 hk 4-takt, och ungefär samma fart, ca 20 knop. Vidare skillnader, som jag tycker, är att Ryds-båten iofs är lägre vilket ger lägre bord men ffa bukigare. 465'ans bord är rakare. Dessutom sitter man antingen i färdriktingen eller med ryggen i färdriktiningen i 465'an. I 440'n sitter man som passagerare utefter borden. Inte bekvämt tycker jag men det är ju en smaksak.

Ang motormodellen jag ingen susning men det borde väl inte spela någon roll vilken motorsort /styrka det gäller. Köregenskaperna är väl dom samma ändå bara den planar utan besvär...eller?

Motorn jag har nu är en Mercury 50 EFI 4-takt. Båten innan (samma men vit) hade en Mecury 60 2-takt och det var ju mer klipp i den men ffa väsnades den mkt mer än nuvarande.

Vet inte om du blev mkt klokare på mitt inlägg men jag hoppas du blir nöjd med den båten du väljer.//leffep



Senast ändrad av leffep | 22 juli 2010 | 18:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min 465'a med Mercury 50 EFI fr -03 gör, fulltankad (25L), lagom tilt och 2 pers, 36-37 knop på spegelblank sjö. Vet inte om det är bra eller dåligt men det räcker för mig.

Ha d gott//leffep

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2mån senare ;)

har en 465 med Suzuki DF50 med alla tillbehör från HR
dynor, kapell aldrig använda och teak
köpte allt nytt 2008 ca.45tim

sugen ?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...