ralle 21 Postad 21 Augusti , 2006 Jag har hittat ett par gamla trimplan av plast, helt ojusterbara, som satt på nån gammal båt vi hade för många år sen. Har för mig att dom fanns att köpa på båtmässan i Älvsjö för många år sen. Nån som känner till dessa? Är det något att ha? Jag har en Flipper 510, som jag skulle vilja ha upp i plan lite lättare med vattenskidor efter, samt kulla åka lite behagligare i låga farter... Är det värt att skruva dit dom och prova? Nån som vet hur dom ska sitta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ralle 21 Postad 30 Augusti , 2006 Ingen som känner till dessa plastbitar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ralle 21 Postad 30 Augusti , 2006 Sant... Har faktiskt inte tänkt på det... *skäms* Men är det nån som tror att det kommer att bli bra, eller är det bara skit? Hjälper dom? Kommer båten att överplana då man inte kan justera upp dom i plan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ralle 21 Postad 9 Juli , 2009 Nu när det gått ett tag, är det nån som känner till dessa plastbitar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 9 Juli , 2009 Fasta ej justerbara trimplan tror jag ej blir bra. Skulle nog satsa på ett par Smart Tabs (el SX varianten) istället, de är nämligen självjusterande.http://www.nauticusinc.com/smart_tabs.htmhttp://www.nauticusinc.com/smart_tabsSX.htm Installationsanvisning:http://www.nauticusinc.com/installation.htm Watski åtyerförsäljare säljer, kan ta hem:http://www.watski.se/www/produkter_meny.asp?prodCardID=23028&groupID=9&subGroupID=500&ccode=B0BFC7 /Bo Senast ändrad av bossee | 09 juli 2009 | 12:59 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
yama60 1 Postad 9 Juli , 2009 Det blev aldrig så att du provade? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ralle 21 Postad 9 Juli , 2009 Näää... Men dom ligger ju kvar där på hyllan, så man vet ju aldrig... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Krille_T 0 Postad 9 Juli , 2009 Vilken Flipper 510;a har du, HT ny gammal, styrpulpetare? Äldre Flipprar har ju som bekant det inbyggda Flippersteget Att sätta ett fast trimplan efter steget är nog ingen höjdare. Flippersteget funkar ju som ett trimplan i sig, då båten är i plan släpper steget från vattnet för att minska den våta ytan med den negativa effekten att båten rider på det innre steget i tvära girar, med ytterliggare ett trimplan kommer den effekten att öka och det verkar som en dålig kombination. Å andra sidan är det ju bara att testa och plasta igen skruvhålen om det inte funkar något bra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ralle 21 Postad 9 Juli , 2009 Det är den äldre hardtopbåten, med flippersteget. Helst skulle jag ju vilja har riktiga justerbara trimplan, men det är ju det där med ekonomin... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skrutten 0 Postad 9 Juli , 2009 Släng skiten, trimplan ska vara justerbara det är ju själva grundfilosofin. Om man bara vill ha hjälp med planingströskeln och stabilitet passar Nauticus automatiska trimplan bra men vill man kunna justera båten map last, sjögång och gångläge är det justerbara under gång som gäller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 9 Juli , 2009 Då skulle nog jag hellre slänga på ett par trimfenor.. Finns billigt hos Claes Ohlsson.. har själv använt dessa tidigare. Båten planar snabbare, slingrar mindre i låga farter. - Du tappar ett par knop på toppfarten, du kan inte svänga för tvära girar i hög fart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ralle 21 Postad 9 Juli , 2009 Har provat dessa, men dom åkte av innan sjösättning i år. Jag märkte ingen direkt skillnad alls, annat än att man tappade ett par knop. Något kanske, men inte mycket. De sista turerna i höstat drog plötsligt båten ordentligt snett, antagligen hade nån av fenorna fått sig en törn och hamnat lite snett, och vi ansåg att det inte var värt att försöka mäta upp dom igen utan tog bort dom. Däremot ligger dom ju i en sån prisnivå att det helt klart är värt att prova, men här gjorde dom ingen nytta! Funderar på antingen såna där självjusterande från Nauticus, men är lite småskeptisk om jag ska vara ärlig, eller hydrauliska. Nauticus kostar drygt 2000:-, och hydrauliska drygt 4000:- på Biltema, så det är ju lite prisskillnad. Nån som har annat tips på Hydrauliska? (eller bara eldrivna, om det funkar) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser