tommiz 0 Postad 21 Augusti , 2006 Hej. Jag har en 25 fots sea ray som jag nu ägt och kört en säsong. Denna säsongen var en prova på säsong och jag körde med den bottenfärg som tidigare ägare lagt på. Nu är säsongen snart slut och jag som är en sådan som brukar göra saker ordentligt eller inte alls kan inte bestämma mig hur mycket jobb jag skall lägga ned på botten. Jag velar mellan att epoxybehandla samt bottenmåla eller bara bottenmåla. I nuläget har botten en hård bottenfärg i botten och en fläckvis rester av en polerande utanpå denna. Båten går i min ägo i sötvatten. Är det overkill att epoxybehandla om jag inte har böldpestproblem? Oavsett vad jag väljer, skall all gammal färg bort innan jag lägger på nytt? Vilken bottenfärg skall jag ha i en insjö? Är det opraktiskt med vit bottenfärg? Kanske kan nån hjälpa mig reda ut begreppen medan jag snickrar båtbockarna. Mvh Tommy (dalarna) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 21 Augusti , 2006 Vid de tillfällen jag köpt en gammal/begagnad båt som varit bottenmålad några år, har det ofta på vissa ställen byggts upp tjocka lager bottenfärg. På vissa ställen har bottenfärgen släppt. Jag brukar innom ett par år ta bort all bottenfärg och lägga på ny för att få en skaplig ytstruktur på botten. Lägger man ner det jobbet skall man naturligtvis lägga på en riktig grundfärg tex Gelshield, som är en epoxigrundfärg. Vad du skall ha för bottenfärg på en båt av den typen i en insjö har jag ingen aning om, men det finns säkert andra som har åsikter i frågan. Jag har själv haft vit bottenfärg på mina båtar i säkert 20 år. (min nuvarande båt som jag köpte för ett par år sen hade svart bottenfärg och då botten är ok har jag fortsatt med samma färg). Det är klart att efterhand blir den vita botteförgen skitig, men man bottenmålar väl egentligen enbart för att båten skall va snygg när man sjösätter - eller ? tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
erikeriksson 2 Postad 21 Augusti , 2006 Hej, syftet med epoxybehandling är att undvika fuktinträngning i laminatet, så är gelcoat skiktet intakt behövs väl inte epoxy. Syftet med bottenmålning är väl att förhindra beväxtning, så det beror på vilket vatten båten ligger i. I en insjö i norrland behövs kanske ingen bottenmålning. En annan variant är att måla botten med en lackfärg som kan ge en glatt yta några år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Persk 2 Postad 21 Augusti , 2006 Hej! Gjorde detta jobbet till sommaren-05, ett jäkla slit men är glad över resultatet. Slipade bort all tidigare färg och rollade fem lager med epoxyfärg, grå vit,grå,vit,vit. Tänker ej övermåla med bottenfärg. /Persk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tommiz 0 Postad 22 Augusti , 2006 Fråga till Persk: Jag kikade lite på bilderna fån ditt bottenjobb och tänkte mig något liknande. Vi har ju båtarna i samma pöl. Vad motiverar att du INTE skall bottenmåla? Borde du inte få mindre beväxning med bottenfärg? I vår pöl blir det ju iofs mest bara en del brunt slem, det kanske ingen bottenfärg råder bot på. Är det värt pengarna att köpa färgborttagningsmedel eller är det slipmaskin som gäller direkt? Mvh Tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Persk 2 Postad 22 Augusti , 2006 Hej! Tycker att det slemmet lossnar utan problem ändå, på min tidigare båt som var bottenmålad fastnade samma slem iaf. På den bottenfärgen som satt så bet inga lösningsmedel nämnvärt, blev bara smetigt. Hårt jobb och grovt papper i början och arbeta försiktigt nedåt i kornstorlekarna var lösningen för mig. /Persk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser