Gå till innehåll
måndag 07 oktober 2024
Namkong

Flätlina eller nylonlina, det är frågan.

Rekommendera Poster

Tjena på er alla fiskare!!

Ville bara ha er åsikt på linor för att använda till trolling för främst gös. Har själv hört olika versioner om både flät och nylonlinor, att tex gösen inte skulle se nylon i vattnet eller att flätlinor ska ha bättre krokningsegenskaper och så vidare och så vidare. Jag vill ha era åsikter om detta.

 

MVH

 

Namkong

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag föredrar nylon.har tyckt att fisken har lättare att slå sig lös när jag använt stum lina.men har jag ett handhållet spö så föredrarjag stumlina pga krokningsegenskaperna.mvh rillez

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med...

 

Ja upplever också mindre fångad fisk med flätlina...  Särskilt på dagen.

Svårare att få vissa vobbler att gå bra. Dom går ytligare än med nylon mm. Ja fiskar mycket med djupgående drag i mörka vatten så därför ja använder flätlina annars hade ja kört en bra nylon... Lite inne på stum nylon Dyr men verkar helt ok.... Eller en Dragon HM 62 Flätlina 0,06mm - 5,80 kg...  kolla runt lite på http://www.fiskehuset.se/ å se va du kan hitta...  Lycka till... MVH Peter...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker nog då tillskillnad att fördelarna överväger med flät linan. Frmförallt på längre avstånd. Jag känner att man upptäcker huggen tidigare på den stumma linana vilket ju är en fördel.

Sen är det nog vilken teknik man använder, jag tror att man kan utveckla stumlins fisket så att man känner nafset och kanske kan strama mindre och få fisken att ta helt, hugg som annars gummibandas till oigenkännlighet

Har i sommar tyckt mig utveckla det vad gäller giggandet.

 

Sen att fisken skulle se linan? Jag tror att dom ser den men dom vet ju inte vad det är, än mindre vad det betyder. Jag tror inte heller att linan skulle skrämma mer än det som sitter i änden.

Viktigast är att vi fiskare kan se linan bra och styra fisket därefter.

Sen är det självklart en smaksak plus att man måste anpassa sitt spö efter linan.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst AudiV8

Asså jag har Flätlina på båda mina spön. Det ena har jag 0,19 13 kg något Amerikanst märke(på mitt lilla spö ca 180 cm), och på mitt stora spö har jag Spider Wire 0,25 22,3 kg(spöt är ca 240 cm vet inte riktigt längden) Det första är för främst mindre fisk å det andra är ett Jerkerspö.

Båda spöna har Shimano rullar en S - system å en ....(annan). Har inte hunnit kasta något med jerkerspöt. Jag föredrar alltså Flätlina

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!
Jag har både flät och nylonlina. Flätlinan har jag på havsspöna medan nylonlina har jag på insjöprylarna./skitfiske på er/Nitro 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag tycker nog flätlina har många fördelar som överväger till dess fördel, utom just vid trolling. T.o.m. småtrassel är f-n stört omöjligt att reda ut m flätlinor, och vid långvarig trolling vill det gärna tvinna sig på ett el annat spö. En av mina kompisar (f.ö. en mkt duktig fiskeguide) anv flätlina på alla sina 10 spön vid lax/öring/rödingtrolling. Dels för att han tycker krokningsegenskaperna är mkt bättre och dels för att man känner fiskens alla rörelser på ett helt annat sätt.. Själv håller jag m ang krokningsegenskaperna, men i närkamp med större fisk föredrar jag alla gånger nylon eftersom nylonet töjer sig en del, och om man har bromsen för hårt ställd i närkamp m flätlina så kan man ofta se sig om i månen efter att få landa den fisken... Dessutom, flätlinor på 10 rullar x åtminstone 200m = riktigt äckligt dyrt ;)

Töjningen i nylonet som många anser vara dess största nackdel kan man ju i viss mån kompensera m att gå upp till kanske 0.42 dia, samt köra med kortare släp. Fungerar bra vid fettfenetrolling, men är kanske inte så kul vid gösfisket. Men, å andra sidan använder du kanske inte heller samma prylar i övrigt vid gösfisket, som vid tyngre fiske?

Jaja, vet inte om det hjälpte något, men det är iallafall mina tankar o åsikter runt ämnet

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak att tänka på med flätlina....finns det det minsta jack i spöringarna så hittar den det o skär sig snabbt ner i ringen !!

 

Det är dock bättre känsla i en flätlina. Risken att tappa en fisk pga av att lina går av är nog nästan obefintlig.

 

En kompis var ute o fiskade vid ett vrak( havsfiske !!) . Det nappade ock fisken snodde in sig i vraket. Kompisen en person till lindade linan runt en stålstav o drog...... så in h-te fick de dra !!! Till slut släppte det o kompisen trodde att linan gick av och att han hade tappat fisken, men den hängde kvar i häcklan !! Det visade sig att det var lekandet till pilken som hade gått av !!! Tvärt av !!! Det var svagare än vad linan var !! Det säger lite om fireline........

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

.... och om det inte redan finns någon skada, så fixar flätlinan det själv om man har spön m ringar som är av sämre kvalitét.

 

Risken att tappa fisk pga linbrott m flätlina är större än vad många tror. Minsta mikroskopiska skada på linan (t.ex. om du har/har haft ett jack i ngn spöring) minskar brottstyrkan på linan mkt mer än motsvarande lilla hack i en nylonlina. Kapa alltid alltid av de yttersta 3-4 meterna innan varje fiskepass, samt om du misstänker att linan haft bottenkontakt. (Gäller iofs även f monolinor)

 

Att lekandet går av före linan säger väl kanske inte så mkt om flätlinan i sig.. Lekanden finns ju oxo i en uppsjö kvalitéer respektive prislägen ;)

Biltemas (ex-vis) lekanden knäcker man ju om man använder en skaplig 0.30 nylonlina. Men om man lägger många pengar på rulle, spö och inte minst lina borde man ju lägga relativt sett motsvarande slant på lekanden o krok. Vilket väldigt få normalintresserade faktiskt gör.

Men visst är flätlinor bra i många fall, ex.vis t jerkbaitfiske så finns det ju inget annat alternativ. Likaså föredrar jag flätlinan vid flötmete efter predatorer, eftersom flätlinan flyter och därmed gör det lättare att ha full koll på grejerna. Det är mest en fråga om att anpassa utrustning till aktuell fiskemetod vilket innefattar, men inte begränsas till, linvalet.

 

Undrar om ämnet är uttömt än? Jag tycker iaf det är intressant att diskutera sån´ t här. Alltid lär man sig något.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med ovanstående ang. slitage i spöringar.

Själv kör jag med nylon på trollingrullarna.

Power Pro har jag på UL rulle till abborre på sommaren.

Kör även med nylon på en annan UL rulle med knytbar tafs.

Bra då Gäddorna tar på spinnare med.

Men jag tycker att flätlinan tvinnar sig mer än nylonlinan.

 

Kort sagt. Nylonlinan föredrar jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om att flät linan har en tendens att tvinna sig vid trolling..

Men till allt annat fiske använder jag den,nja...inte på pimpelspöt...

Fiska lugnt!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

en sak till med flätlina är att när det blir kallare har den en tendens till att frysa.o då fastnar den lätt i ringarna. fridens rille

Redigerad av stavhammar
Google gnäll så ändrat stavning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...