Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
flipperjens

Vevhusventilations filter

Rekommendera Poster

Hej! har en AQD 40. Jag har noterat att det kommer rök /avgaser från från vevhusfiltret. Detta gör att luftfiltret efter ca. en halv säsong blir ganska sotigt och jag märker att båten tappar lite i effekt. Kan man göra någonting åt problemet?  Har för mig att jag sett en lösning någon gång.

 

Det känns lite onödigt att byta luftfilter 2 ggr/ säsong

 

/ Jens

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej jag vet inte exakt hur din motor ser ut men på min jag har en vp140 sitter vevhusventilationen efter luftfiltret mot förgasarna sett det är bara flammdämpare imellan. Så om möjligt flytta infestningen så den sitter efter luftfiltret så har volvo haft på sina bilar i många år. Lycka till

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej o tack för svaret, det verkar vara en bra lösning. Finns det inga problem med att man suger för mycket ur vevhuset om man kopplar in sig på insuget? Funkar det likadant på en Diesel som på en bensinare?

 

/ Jens

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte bra att koppla vevhusvent till insug på en diesel! Blir det större mängd olja med gaserna finns STOR risk att motorn går på denna och övervarvar samt blir omöjlig att stoppa (ingen tändning ju...)

Detta händer också ibland vid/efter turbo-haveri, då olja kan samlas i insugsrör och laddluftkylare.

Kanske fungerar med ngn form av tillförlitlig oljefälla dock.

/Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min båt går vevhusventilationen direkt till avgasröret. Kanske inte det mest miljövänliga alternativet, men en enkel lösning är det ju åtminstone. OBS. Ingen originallösning såklart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Är det inte så att vevhusventilationen går åt båda hållen dvs. luft sugs in och luft blåser ut? I så fall verkar det inte så bra att leda ventilitationen till avgasröret, då sugs ju avgaser in i vevhuset men det kanske inte har någon betydelse? Det är ju en bra variant med tanke på Fredriks kommentar om oljefilmen, dessutom slipper man sot/olja i turbon och insugsrör.

 

Tål att fundera på 21.gif\ Man kan ju gå in i avgaskröken före kylvattenutsläppet, vore ju inte så kul om vevhuset får in vatten.

 

/ Jens

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vevhusventilationen skall ju gå rakt ut i luften, det är som förra talare sa så skall luften bara växla. Normalt sitter det ett filter på detta som skall bytas med jämna mellarum. Vissa gamla motorer leder ventilationen till toppen av vetilkåpan, med om det blir ett övertryck i vevhuset så tyder det på en sliten motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

På bilsidan får man inte släppa ut smogen, vissa tillverkare har löst problemet med förångad (varm motorolja dieselrester)att dra det ner i luftburken i botten (oljefälla) där det kyls ner luften sugs in resterna blir kvar och rengörs vid luftfilterbyte. PÅ mitt xd3te bygge drar jag det in det i turbon via intercoolern och i orginalskick så hade turbon en extra slang (liten) med smog luft ansluten, provade att plugga denna för att hålla turbon renare då kom direkt missljud, så i vissa fall används smogen som extra smörjning.  Detta är peugotes lösningar.

Att köra ut det i avgaserna är väl lite onödigt båten kommer att se ut som häcken på en gammal lastbil med oljeklet då är det bättre att låta det sugas in för extra smörjning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I avgasröret är det ju troligtvis ett visst övertryck... detta gör att även vevhuset trycksätts, det måste vara ett bra sätt att få oljefukt lite runt om på motorn! Dessutom får man in avgaser=smuts i motorn...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


De flesta motorer har väl vevhusventilationen kopplad till insugsluften. Om det inte ska börja lukta maskinrum i båten kan det vara bra att få ett aktivt utsug av vevhusgaserna som också innehåller lite oförbränt kolväte.
Sen är det ju den yttre miljön som mår bättre av att kolvätet förbränns. Våra båtgrannar uppskattar att det osar så lite som möjligt när vi ger oss iväg.
Enklast är nog att byta filtret. Själv har jag inget problem med igensatt filter. Kan det vara något annat problem som ger igensatt filter?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Tack för era svar. Jag känner spontant att den bästa lösningen är att leda ventilationen till luftburken via en oljefälla. Någon skrev om filter och ett sådant har jag. Jag har lärt mig att just på denna motor ska man vara noga med att byta filter ofta, kanske just pga. att motorn puffar ut en hel del rök denna väg? Beroende på konstruktionen?

 

/ Jens

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

kolla så inte det är typen med skumfilter dessa är sköljbara, sköj i diesel och blås rent annars åk till skroten ta största peogot luftburken brukar hittas i 505 stor och rund dessa har sköljbart evighetsfilter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Som jag gjort på min lite slappiga diesel i terrräng bilen så tog jag den stora runda 505 burken tror den brukar stå upp i bilversionen, lade denna horrisontelet och skiftade om smoghålet och  en gång per år då när bilen kördes brukade jag skölja ur filtret och då även torka ur plåtburken från oljerester. Letar du luftburk ta alltid största möjliga du hittar och självklart torrfilter ingen oljeluftrenare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...