Gå till innehåll
lördag 04 januari 2025
Torp

Carling switch till lantärnor och kompass

Rekommendera Poster

Hallå alla!!

Har ett litet problem.

Har köpt en bayliner 2355 -97, men lantärnorna verkar inte fungera som de ska. Mätte på baksida på den 8-pinnars switch som hör till lantärnora och det verkar bara som att den är felkopplad.

Nu är frågan, hur ska denna vara kopplad. Inte lätta att gissa sig till 8 pinnar =)...hittar inget kopplingschema för switchen heller.

mvh

Jimmy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

8 pinnar...

Inte specifikt for din, men det har kan kanske vara nagot:

Ta loss alla kablar. Identifiera vart de gar/kommer ifran.

Beroende pa bestyckning sa bor du ha nagot enligt foljande:

Strom in (fran sakring)

Matning till sidolanternor och akterlanterna (en till tre kablar)

Matning till topplanterna (ankarlantera som maste kunna tandas separat, en kabel)

Eventuellt sa har du bara en topplanterna och ingen akterlanterna (en kabel)

Vissa batar har en tre-vags switch for lanternorna. Da anvands ofta en liten skiljediod for att man skall kunna tanda topplaterna separat.

Har du nagont typ av indikator pa switchen sa finns dar ocksa en jordmatning. Annars har du nog alla jord samlade paen jordplint/bus bar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Har en topplantärna och en kombinerad fram.

Har en sån switch med tre lägen, antar att den ska fungera att antingen så har man bara akterlantärnan(ankar) eller så har man allt, dvs den och den kombinerade framlantärnan.

de sladdar som verkar vara till lantärnorna är 8st, en jord, tre matning(en röd, två mörkblå), en grå som verkar vara till framlantärnan och 3 st gråblå som verkar aktivera den bakre allihop. Tror jag vet så mycket om switchen så jag skulle kunna koppla in den enligt önskad funktion men lysdiodswitchen lyser inte vid pålägen även fast den sluter kretsen som den ska. Kontaken har två paralella slingor, 3 stift till vardera varav mitten stiftet troligtvis ska gå till matning, men vad används de kvarstående stiften till ?

Inte lätt att förklara, kanske kan ta ett foto och bifoga så kanske du ser bättre än vad jag gör.

Tack hur som helst.

mvh

Jimmy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittar du inget pa Carlingtech.com sa skicka ett foto - eller modellnumemr pa switchen.

Sen om jag forstar dig ratt (eller fel...) sa har du en kombinerad lanterna i foren (rod/bla (vanlig pa Amerikanska batar), en vit akterlanterna en vit topplanterna (ankarlanterna). Till detta har du ytterligare en topplanterna (360 grader) som ankarlanterna?

Eller har du bara en 360 graders ankarlanterna, som ocksa funkar som bade vit for och akter lanterna vid gang? Du har med andra ord knappats en 360 graders topplanterna OCH en akterlanterna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Står inget på Carlingtech.com som jag tycker är användbart, men det är ju jag de =)

Har bara två....en kombinerad lanterna i fören (rod/bla) och en 360 graders ankarlanterna.

Min kontakt har 8 pinnar som sagt...står bokstaven F på stiften i mitten uppe och nere (2st) och bokstaven D på stiften i mitten på båda sidorna.

Kan det betyda jord på två och matning på två kanske....och sen kablarna till lanternorna i hörnen på kontakten. Hur som helst så måste jag gjort fel nånstans på vägen för lampan är bränd. Är så, är huvdet dumt får kroppen lida =)

Ska ha hit en elkille som ska dra om strömmen från 110 till 220 volt och ska se om han förstår sig på den.

Tack i alla fall. Hör av mig igen om inte han heller försår =)

mvh

Jimmy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Torp,

Dum fraga men laste din originalposting igen. Vad (eller hur) verkade det som om lanternorna inte fungerar som de ska? Vad var det som var mystiskt? Du kanske inte har ett kabel, eller kopplingsfel (utan det ar korrekt kopplat for USA...)

Tankte bara fraga...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den var helt felkopplad från början, ingen av lanternorna fungerade.

Nu kan jag i alla fall få det beteendet jag vill, men då lyser inte switchen röd i endlägena som den ska. Borde kanske bara nöja mig med att det fungerar, men det hör övergått till en personlig uppgörelse mellan mig och kontakten =) så jag ska kolla lite mer idag. Har två jord, två matning och 4 som kommer från lanternorna, nu gäller det bara att klura ut vart dom ska sitta.

/Jimmy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...