Immeln 0 Postad 20 Augusti , 2006 Hej, Går i tankarna att skaffa en hand GPS med bluechart. Någon som har erfarenhet av detta? Är det tillförlitlig? Tacksam för tips. hälsning, Paul Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 20 Augusti , 2006 Vad menar du med tillförlitligt? Enligt min mening är ALLA gps:er tillförlitliga till 100% när det gäller positionsbestämmningen, men kartvaran är den svagare länken hos alla fabrikanter. Då sjökorten grundar sig på i många fall gamla handritade kort från 1800-talet så finns det ingen garanti på att du befinner dig exakt där du tror att du är.Det kan skilja på upp till 50 meter eller däromkring, så att påstå att det är 100% tillförlitligt är osanning. /Wille som använder en Garmin 276c med nöjt resultat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jimsson 10 Postad 20 Augusti , 2006 Kör med en MAP60CS med bluechart nere i blekinge, och tycker väll de stämmer ganska bra. Vist finns det ett och annan märke som inte står exakt där bluechart säger. Men vist är det gamla kartor, det ser man på bryggor som inte har funnits (eller ser likadan ut nu) på flera år.Men jag har inte hittat några grund som inte finns med ännu Men jag navigera alltid med både papper och GPS när jag är på nya vatten.mvh /Jim Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Immeln 0 Postad 20 Augusti , 2006 Hej igen, Med pålitligheten menade jag om det är dagsaktuella sjökort som är tillgängliga via gps lycksom terängkartor som grundar sig på satalit bilder. Har alldrig använd gps tidigare, bara papperskort. Tack för svaret. Paul Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qwintus 0 Postad 20 Augusti , 2006 Bluechart är baserat på samma matrial som papperskorten görs från så visst är dom tillförlitliga, men uppdateringar görs ju inte varje år på alla farvatten. Själv har jag hittat info i bluechart som saknars på papperskorten där det försvunnit antagligen pga att det blir plottrigt, i gps kommer det fram när man zoomar in tillräckligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nozer 0 Postad 20 Augusti , 2006 Har bluechart i båten. O det enda jag har reagerat på är att en del ytliggande stenar inte finns med på den. Dock finns dom av ngn anledning inte med på papperskortehn heller, medans andra ytliggande gör det. Men alla grund etc här i trakterna är med iaf. /Tobbe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batrookie 0 Postad 21 Augusti , 2006 Det jag irriterar mig lite på är att grund markeras med samma symbol. På min Garmin med bluechart ser man ingen skillnad på bränning, sten eller ens ett väldigt begränsad grundområde på djupare vatten. Detta gör att jag också alltid har ett papperskort brevid för att kolla vad det egentligen är. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst anemos Postad 21 Augusti , 2006 Handritade sjökort från 1800 talet ?? Du är ute och åker som vanligt ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 21 Augusti , 2006 Nix, delar av sjökorten kan vara gamla sjömätningar. Åtminstone från tiden före GPS fanns. Öar och annat som syns enkelt på flygfoton är nog OK, men det som finns under ytan behöver inte ligga exakt på metern där det är utritat i kortet. Apropå GPS precision: Jag åkte Dragets kanal två gånger förra veckan. Ena gången gick GPS-spåret mitt i kanalen, två dagar senare körde jag genom berget 30 m öster om vattnet. Enligt GPS-spåret. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Joda8100F 0 Postad 21 Augusti , 2006 Hmm.... då har vi nog två fel att välja på: antingen har berget flyttat på sig eller så har du något med din upplösning i gps:en. Normalt så skall 5 meter åt vardera håll inte vara något problem för en GPS. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Joda8100F 0 Postad 21 Augusti , 2006 Hallå på er, jag ser att ni har upptäckt grund o grynnor som inte finns med på sjökorten. Vi kan ju alla hjälpas åt att göra korten bättre genom att meddela sjöfartsverket detta, man har ju positionen gratis genom gps:en. Gå bara in på: http://www.sjofartsverket.se/templates/SFVXPage____2868.aspx och klicka på till kontaktformulär och fyll i detta. På vänstermarginalen finns det sök i databasen där man kan kolla uppdateringar. Bättre sjökort till småbåtsfolket, vi själva bestämmer! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batrookie 0 Postad 21 Augusti , 2006 Hur uppdaterar man sin GPS med dessa nya grund och liknande? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 21 Augusti , 2006 När du står på grundet så lägger du in det som en waypoint och markerar med en symbol som du kan känna igen senare. Och till Anusmos så säger jag bara-lägg ner det du inte begriper dig på så blir det nog bra. Det finns fel i de digitala sjökorten som gör att grund och land(kust)linjer inte stämmer överrens med verkligheten. /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batrookie 0 Postad 15 September , 2006 Men kan man inte ladda ner uppdateringar från nätet och sen installera i sin GPS. Måste man köpa ett nytt bluechart kort? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 15 September , 2006 Var hittar du sådana uppdateringar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne111 0 Postad 15 September , 2006 Då har du inte fått WAAS/EGOS låsning i GPSen. Det måste du hålla koll på när du är ute och far. I displayen ser man om an har WAAS/EGNOS = 5 m eller om den bara kör rakt av på sateliterna 10-60 m tex. GPSen talar hela tiden om hur exakt positioen är för tillfället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 15 September , 2006 Helt sant. Fast jag kör en separat GPS-puck med Det Levande Sjökortet som program i PCn. Den kan inte visa så avancerad information. Jag bara tycker det är ett bra exempel på hurpass man ska lita på vad man ser på en skärm. GPS är suveränt, man är alltid på rätt kartblad, man slipper dumma misstag som att se fel på vilket sund man är på väg igenom eller vilken ö man håller på att runda etc. Mindre suveränt är folk som kör båten enbart stirrande på skärmen eller tror att man kan åka 5 meter från ett grundflak eller stenar utan extra personer som håller utkik i vattnet. PS. Dragets kanal ca 4.5 m bred, så man behöver inte GPS för att hitta igenom den. Är det dimma kan man känna sig fram med händerna längs med bergväggen. ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batrookie 0 Postad 15 September , 2006 Det var liksom det som var min fråga också. Men jag såg nu att jag missade frågetecknet :-) Det går ju till såna här handhållna GPS:er iaf vet ja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 15 September , 2006 Om man har BlueChart CD-ROM kan man köpa uppdateringar från Garmin och dom laddas då ner via internet. Om man har förprogramerat minneskort finns mig veterligen inga uppdateringar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Twix 0 Postad 15 September , 2006 Om du har Bluechart CD så skickar dom fritt en CD-skiva hem, sedan måste man betala för att låsa upp den. Minneskorten får man byta ut eller få dom omprogrammerade för halva priset vad ett nytt kostar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Immeln 0 Postad 16 September , 2006 Tack för alla svar/synpunkter. Mycket informativt!!! Nu står det en fråga kvar, vad välja 60cxs eller 76cxs Någon som har erfarenhet av den senare? MVH // Paul Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qwintus 0 Postad 16 September , 2006 Jag använder en 60CS i min segelbåt då jag hade den innan jag skaffade båten, lite liten skärm men i 3-6knop går det utmärkt. I skogen eller bilen gör den sig bättre men visst fungera den i båten. 76an är i stort samma fast den flyter om den åker i sjön. Men på önske listan står en 172 eller kanske en 292, så jag får lite större skärm och kan zooma in mer och ändå ha lite framförhållning kvar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser