Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
Roghog

Mercruiser 7,4 L -erfarenheter

Rekommendera Poster

Jag tittar på en DC 26 fot med en mercruiser 7,4 L 99 års modell. Har någon erfarenhet av denna motortyp? Vad kan den tänkas dra per sjömil i marchfart (23-24 knop) Vad är bra resp dåligt med motorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förbrukningen borde ligga på minst 1.5 L per sjömil. Beroende om motorn har insprutning eller ej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min V6:a tar ca 1.5L/Nm. En 7.4L V8 drar säkert drygt 2 liter/Nm

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bayliner 2855(väger ca 3 ton) drar 2.3 lit/dist vid 23 knop.Det är ett underbart vrid i 7.4!!! och förmodligen kommer den i en 26fot ber.på skrov att ligga runt 2lit,en 5.0lit drar samma då den måste jobba mer!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Ska du vara många i båten så kommer du nog att trivas med 7,4:an.

5,7:an kan kännas lite tunn om den ska dra upp en tung båt i plan.


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 7,4 i min Sundancer 268:a när vi satt 6 pers i båten 2 vid förar soffan och 4 i aktern så vägrade hon gå upp i planing. Då va soppa och vatten precis påfyllt. Men så fort 2 pers gick fram i båten kom hon upp i planing ganska fort. Skulle jag suttit med en 5 liters så skulle det inte funkat alls.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har provat med 11 pers i båten, & det gick bra fast jag fick be 3 pers ur sällskapet att gå ner i ruffen.

RÅSTYRKA i big blocken :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att kategoriskt säga att den drar 2L/Nm är väl inte helt rättvist med tanke på att skrov är väldigt olika tung- eller lättdriva.

 

Det är bensin förmodar jag? Vad är det för skrov på båten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det är bensin det handlar om! Helt riktigt beror det på skrovet,men oavsett skrov på en dc 26 fotare så kommer du aldrig under 2 l/nm p.g.a av att det är en stor motor som kräver bensin,den har så pass stort vridmoment så att få den att dra mindre vid marschfart blir nästintill omöjligt,däremot är det inge större konst att få den att dra mer!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...