macn 0 Postad 19 Augusti , 2006 Hej! Står i valet och kvalet att köpa en GPS-plotter. Står och väger mellan en Garmin 172c och en Garmin 292. 292:an verkar vara en uppföljare till 172:an och med nya generationens Blue Chart (g2) mm. Frågan är om man bör välja den nyare och mer sofistikerade 292 trots merkostnaden eller om 172c hänger med bra ännu? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 528 Postad 20 Augusti , 2006 292:an är en uppföljare till 192:an. Jag valde 192:an för två år sedan eftersom den var större och att skärmen var avlång vilket ger mer info om hur det ser ut framför båten. Sen beror det på hur fort man åker och hur mycket man tycker man behöver se framför osv. Har ingen aning om hur bra G2-korten är men om det enbart är 3d-bilder av hamnarna som är nytt är det inte värt att satsa på för min del. Jag har testat ett flertal plottrar. De i mitt tycke bästa är de från Garmin. Jag har just nu även en Navman 5500 som jag funderar på att byta så småningom för att Garmin är bättre. Mitt tips: Köp 292:an men undersök noga om det är värt de extra pengarna för G2-korten. Lycka till! PS Välkommen hit till MG! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
macn 0 Postad 20 Augusti , 2006 Tack för tipsen och ett trevligt svar! Mvh Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Macsailor 3 Postad 20 Augusti , 2006 Jag funderade att köpa en 292:a i våras, men ändrade mig ganska omgående när jag jämförde Garmins 292:a med Lowrance 3600:a. Skärmen hos Lowrance plotter var outstanding jämfört med Garmins.Likaså föll jag för Navionics sjökort, som i mina ögon var behagligare att ha att göra med (mer i överensstämmelse med hur ett papperssjökort ser ut).Så innan du slår till och köper en Garmin 292:a, kolla in Lowrance 3600:a (eller 3500:a om du hellre vill ha med extern antenn). Du lär bli överraskad över skillnaden i upplösningen och skärpan hos Lowrance. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sahlback 0 Postad 21 Augusti , 2006 http://www.lowrance.com/Marine/Products/LMS-334CiGPS.asp Den här funderar jag på att köpa. GPS ekolod med inbyggd antenn. Demo kan laddas ner. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AudiTQ 1 Postad 21 Augusti , 2006 Finns det någon svensk ÅF av Lowrande plottrarna ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 21 Augusti , 2006 Bara att välja och vraka! http://www.navpoint.se/aterforsaljare_sites/aterforsaljare.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
macn 0 Postad 26 Augusti , 2006 Kunde idag (på båtmässan öppna varv i Ellös, Orust)jämföra Garmin 292 med Lowrance 3600 och kan bara instämma med att Lowrance display är klart mycket vassare. Även sjökortet såg trevligare ut. Det blir nog en Lowrance 3600Ci tills nästa säsong. Tack för alla tips och synpunkter! /Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sahlback 0 Postad 27 Augusti , 2006 Bestäms valet av plotter vilka sjökort det blir eller finns det olika fabrikat? Nån som vet isf. vilka som är bäst? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Macsailor 3 Postad 27 Augusti , 2006 Vissa plottrar klara flera olika sorters sjökort. T ex så klarar Lowrance produkter både Navionics Gold och sina egna NauticPath. Garmin däremot klarar endast sitt eget fabrikat BlueChart. Man kan antingen börja med att välja vilken plotter som man anser passa bäst (display, storlek, menyerna etc) och sedan köpa det sjökort som finns att tillgå. Eller så kan man utgå från ett visst sjökortsfabrikat såsom Navionics och därefter välja en plotter som fungerar tillsammans med det fabrikatet. Det finns fler plottertillverkare som använder sig av Navionics sjökort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sahlback 0 Postad 27 Augusti , 2006 Tror jag ska köpa Lowrance 334 som har både gps och ekolod. Vilket märke skulle du valt av dom 2 märken till den? Vill ha över västkusen i första hand. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Macsailor 3 Postad 27 Augusti , 2006 Du menar vilket sjökortsfabrikat? Jag tror, utan att ha sett något sjökort över västkusten, att jag skulle ha valt Navionics. Tror t o m att det finns en specialare över västkusten som är billigare än vad Navionics stora kort är i vanliga fall(kolla här).NauticPath är annars - vad jag har hört - prisvärda sjökort. Men som en återförsäljare sa, de har nästan lagt in hela nordeuropa på samma kortstorlek som västkusten hos Navionics och då kan man tänka sig vilken skillnad i upplösning det är mellan korten. Se hur NauticPath ser här.Fördelen med NauticPath (som är Lowrance egna kort) är att det verkar (vad jag har hört iallafall) fungera sömlöst mellan de olika sjökortsdelarna, detta i motsats till Navionics XL3-kort där man t ex mellan Blekinge och Bornholm (Kort 17G) manuellt måste växla mellan de mindre korten mittemellan Blekinge och Bornholm. Detta kommer förmodligen att åtgärdas i en framtida firmware-uppdatering hos Lowrance 3600. Iallafall har jag nästintill mailbombat Lowrance i USA om detta. ;-)Förutom detta, är jag helnöjd med samverkan mellan Lowrance och Navionics. Ovanstående problem med Navionics kort är inte enbart Lowrance-relaterat. Samma problem finns t ex hos Magellans GPSer som använder sig av Navionics XL3-kort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sahlback 0 Postad 27 Augusti , 2006 Tack för infot! Jag känner igen det från Navionics när jag kollade länken. Var nog det dom har hos Skene Järn när jag kollade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser