Nyborjare 0 Postad 19 Augusti , 2006 Mitt jälva klantarsle, idag körde jag emot en sand/småstensbotten ganska låg fart med ändå, ena vingen fick en flis av och en vinge fick repor och böjde inåt, efter detta märkte jag att motorn övervarva på fullgas hade ökar ett par hundra varv, det måste väl bero på mindre motstånd i vatten för propellern och naturligtvis då även förlorad effektivitet eller ? Behöver jag byta propellern ? kan man själv ge sig på att bock ut det böjda bladet ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sahlback 0 Postad 19 Augusti , 2006 Det går att laga propellrar. Blir oftast mycket billigare än att köpa ny men fixa själv... Inte jag iaf. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst AudiV8 Postad 19 Augusti , 2006 Rekomenderar att köpa nya kan nog alldrig gå som förut om du böjer ut den, måste nog nästan se vilken vinkel den ska vara i om du ska böja ut den. Jag skulle köpa nya men du väljer. Det är din båt och dina pengar!. Kan kanske bli prestanda förändringar om du böjer ut den kan kanske gå ojämt, kanske styr lite åt ett håll hela tiden. Men det är du som äger den så det är du som bestämmer. Att han varvade mer beror nog på Propellrarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jodajoda 0 Postad 19 Augusti , 2006 Själv är klurigt om man inte gjort det själv att den hade lossnat en flisa? Ny eller alt lämna in den hos tex propellertrim, blir billigare än en ny. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nyborjare 0 Postad 19 Augusti , 2006 Har fått svar av båtkunnig, laga seriörs eller byt till ny ! obalans kan skada motorn på kort eller lång sikt jag byter alltså . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nyborjare 0 Postad 20 Augusti , 2006 Nu har jag införskaffat en ny Al propeller skall byta imorgon, hur stor är risken/ möjligheten att växelhus eller drivaxel är skadad ? Jag menar den går ju som vanligt ändå trots att propellern är lite böjd. Stötte kanske emot i 2-3 knopp max, kändes knappt hördes ett svagt ljud. Ser man om axeln ser ok ut genom att bara titta på den ? Jag menar propellar säljs snart som förbrukningsvaror efter grunskänning( enligt båthandlaren där jag köpte ny ) att tro att alla dessa renoverar axel mm vore inte sannolikt eller ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
yama60 1 Postad 20 Augusti , 2006 I den farten torde det inte vara någon större risk.Gick själv på grund (i lågvatten) och fick lite skador på två av bladen. Jag lös propellern och rikatde bladen. Förvisso är nog inte vinklarna helt korrekta men jag känner inte av någon obalans heller. Till sommaren blir det dock en ny propp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser