vetten 0 Postad 19 Augusti , 2006 Hej!. Har köpt en båt men vet ej märke eller årsmodell. Förra ägaren trodde det var en Monark 575 Camping 85:a, men någon sådan kan jag ej hitta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jodajoda 0 Postad 19 Augusti , 2006 Det är en Jofa 555 Winth Ht. Årsmodell från mitten på 70 till början på 80 gissar jag på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 19 Augusti , 2006 Japp, Jofa 550 (el 555) Winth. 5,50 x 2,15 m 600 kg (utan motor) 40-75 hk 17-24 knop Halvplanande skrov som är lättdrivet men p g av det rymliga förskeppet plogar sig båten fram och tar en del vatten över sig speciellt vid kraftiga styrbordsgirar och i medsjö. Saknar i princip skarndäck (även om de finns, ca 4-5 cm) men man tar sig in genom luckan i fören som går att fälla upp och lägga på rufftaket. Höga fribord och slopande av skarndäck ger enorma utrymmen för att vara en 5,5 meters båt. Tyvärr har denna fantastiska volym plottrats bort med en tokig inredningslösning. Trots storleken finns bara 2 fullängdskojer och på sin höjd två på tvären i sittbrunnen. Upp till 6 personer kan sitta runt ett bord under hard topen, två vuxna och två barn får plats kring bordet i aktern. Jättepentry finns men blockerar nedgången till ruffen såvida man inte använder ruffluckan men då hamnar man mitt i matbordet. Varje gång nån skall ut måste man kliva över sittdynor och matbord. Ryffluckan är tung och otät. Tvåmansbåt för de sportigt lagda. Gör 20 knop med 50 hk. Ovanstående stod att läsa i Testtidningen 2003 (Vi Båtägare). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vetten 0 Postad 19 Augusti , 2006 Tack! men luckan öpnas åt vänster, och hela kabinen går att åtskiljas av glas dörrar av skjutdörrs modell, Har en 65 hk Suzuki monterad och båten går i 25 knopp utan problem. Har kollat jofas 555 ht, och finner inga lik heter. sänder med en bild på aktern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jodajoda 0 Postad 20 Augusti , 2006 Tror fortfarande på Jofa 555, skrovet är ju identiskt om inte något annat märke byggde på samma skrov? Inredningen och luckan kan ju någon snickrat om på senare dagar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 20 Augusti , 2006 Hej, Bild på Jofa 550 Winth är här i alla fall. Samma grabbräcke uppe på taket som på din men annan utforming på pilpit(erna) i fören. Samma typ av sidorutor. Samma skrovsidor. Motorbrunnen ser lika ut. Jofa 555 Winth antar jag är efterföljaren? Vad som är ändrat/förbättrat på 555 jämfört med 550 vet jag ej men man kanske kan tro att de t ex fixat bättre öppning för luckan i fören/vindrutan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FinnSpeed 0 Postad 20 Augusti , 2006 en Jofa 555 winth från blocket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vetten 0 Postad 20 Augusti , 2006 Hej ! Har kollat noga på jofa, men det finns tex ingen ankar låda i fören på dom, jag har dubbla luftningar på ht två fasta skåp i ht hel väg in i htn med skjut dörr. Skickar med en dålig bild på väggen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser