Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
Gulan

Tom oljepump igen!

Rekommendera Poster

jaha, då har det hänt igen. Igår kväll när vi packat hela båtskrället fullt för en helgtur så lyste oljelampan igen. Den suger inte upp olja ordentligt (av numer okänd orsak) och således blir det ingen olja till motorn. sist det hände trodde vi att det berodde på låg oljenivå men så är inte fallet denna gång. Förra gången togs pumpen ur och fylldes manuellt och båten har tuffat och gått sedan dess men nu var det klippt igen. Har någon något tips (förutom byta pumpen) på vad vi skall göra? Vi har funderat på att sätta på en ventil som möjliggör manuell påfyllning av pumpen men det kanske finns bättre förslag. Det här händer inte under gång utan när motorn slås på eftger stillestånd.

Birgitta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,oljepumpen är enn kugghjulspump,när den blir glapp å otät suger den inte utan måste matas som du säger.

Men du ska byta pumpen,du kommer att bränna lagren i motorn med mara krångel som följd,för att inte tala om pengar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vad du har för motor i din båt, men jag hade samma problem på min gamla MD2:a (ingen kugghjulspump utan en excenterpump på den). Efter mycket svärande o rivande av i nästan allting som gick att riva så visade det sig att det var otätt kring oljestickan, en packning som hade spruckit, den sög tjuvluft där o orkade inte suga in olja i pumpen. Jag karvade till en ny  packning av vad jag hade till hands och sedan dess har det funkat.
På MD2-an sitter oljestickan i ett säte, o det var packningnen mellan sätet o motorblocket som var paj. Jag har stött på andra som har haft liknande problem men där det helt enkelt har berott på att sätet eller oljestickan inte var ordentligt fastdragna.
Berätta gärna hur det går.
 
MVH, G. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Om den är uppbyggd på liknande sätt som min VP MD2 så skulle jag börja med att kolla att packningar och ev o-ring vid oljestickan är OK, samma sak vid givaren till oljetrycket, kanske också kolla packningar vid oljepumpen.
 
Min uppförde sig på precis samma sätt, inget oljetryck vid start om jag inte haft isär och fyllt oljepumpen med fett eller olja. Efter en eller två minuters körning lyckades den iofs arbeta upp ett hyfsat oljetryck, även utan fyllning, som den sedan behöll så länge jag körde den. Stod motorn sedan stilla länge var det samma sak igen. Och det är inte roligt att köra den där minuten utan oljetryck...


 
Och, som sagt, i just mitt fall var det packningen under sätet till oljestickan som var slut. Nu fungerar det perfekt igen. 
 
Jag kan ju inte veta om det är samma problem på din motor, men det är värt att kollas, det är ju dessutom enkelt att kolla.
 
Lycka till! 


G. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har för mig att MD2 och MD11 är av samma familj.

Inte bara att det är penta, utan MD 11an är bara en senare version av MD2an.

 

Tror jag 13.gif\ hmmm upphottrad alltså.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hade identiskt problem med min MD11C. Visade sig vara överströmningsventilen i kugghjulspumpen. Bytte kolv och fjäder i överströmmaren, tror det kostade några hundringar på Wahlborgs Marina i Göteborg, gav pumpen en sup smörjolja och monterade. Därefter har det funkat perfekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset, vi úndersöker alla tänkbara möjligheter och återkommer om och när vi nått en lösning21.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...