zilver 0 Postad 19 Augusti , 2006 Hej hej på er alla. Va och hämtade min första lite större båt i veckan. Det blev myra 21. Har bara haft mindre sportbåtar innan. Så nu har jag lite saker att fråga över. 1# Vart får man tag på rutlister? Ska byta vissa rutor och listerna som är där idag är inte så bra. 2# Båten saknar relingslist Gummilistaen och en del av alulisten. Finns det alu i rätt profil att få tag på eller byter man alulisten också? 3# Är inombordare svåra att backa med? Eller gäller det bara vissa modeller av båtar? Det tar ju en himla tid innan båten svarar när man ska backa. Svårt att lägga till. 4# Försäkrar man en båt året runt, eller bara när den är i vatten? Pratade med en kunnig och han nämnde något aom att byta till större roder. Ligger det nåt i det?? Kan ju handla en del om skit bakom ratten Hoppas på att få lite hjälp här. //Nyfrälst Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mmaarrccuuss 1 Postad 19 Augusti , 2006 1. Rutlister i gummi finns på de flesta båttillbehörsaffärer. 3. Skillnaden med backningen ligger i dels båtens tyngd, men om du nu har propeller på rak axel och RODER så är det en helt annan manöverförmåga än med ett drev/utombordare som du förmodligen hade på dina sportbåtar. På dessa sitter ju propellern fast på rodret, men nu har du istället propellern för om rodret. Det blir som att köra segelbåt. När du backar så styrs inte propellerströmmen med rodret, utan rodret styr helt på egen hand i det stillastående vattnet. DÄRFÖR: Lägger du i backen när båten gör fart frammåt kommer rodret fortsätta att styra båtens frammåtfart tills dess att båten stannat upp och börjat röra sig bakåt. Du styr lixom inte propellerns backning, utan BÅTENS backning. För att göra sidotilläggningar måste du använda dig av skovelhjulsprincipen och med fördel lägga till med rätt sida med avseende på om du har höger eller vänstergängad propeller. Att manövrera en tung båt är som att dansa med en tjock kvinna! Man måste hela tiden ligga före och parera! När saker börjar gå snett är det ofta för sent att göra någonting åt det! /Marcus. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 19 Augusti , 2006 Hej, 1: Kolla hos Kuntze http://www.kuntze.se/index.asp?SidID=2 De har det en hel del gummilister och sånt. 2: Kolla den här renoveringen av en Myra 20: http://www.yachtcare.se/myra.htm Där finns lite bilder på hur avbärarlisten ser ut på en sån. Läs längst ner på sidan vad de skriver: Det syns inte på denna bild men vi installerade en ny avbärarlist också Kanske det är samma avbärarlist på en Myra 21, Yachtcare vet kanske var man får tag i en avbärarlist eftersom de bytte den. 3: Vet ej, men gissar ja. 4: Finns t ex bas försäkring hos några bolag så den gäller i sjön från t ex maj-oktober och övrig tid på land. Större roder - har ingen aning. Hoppas nån som har en Myra 21 kan svara. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mmaarrccuuss 1 Postad 19 Augusti , 2006 2: Kolla den här renoveringen av en Myra 20: http://www.yachtcare.se/myra.htm Jag tittade även på fler projekt på deras sida och blir lite sugen på att överlämna min båt till dem för en skönhetsoperation. Det jag undrar är om någon vet ungefär vad sånt kostar?? Att slipa ner, spackla och laga lite, prime:a och lacka en båt som t.ex. Myra 20 som på hemsidan ovan - vad kostar det? UNGEFÄR? /Marcus. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zilver 0 Postad 19 Augusti , 2006 Tackar för svaren! Ja jag antar att det behövs en del övning ang backning och att lägga till. Men men övning ger ju färdighet. Vart ju ganska imponerad av säljarens styrförmåga, iofs en öbo som säkert rattat båt sen barnsben. Själv skulle jag lägga till i en gästhamn igår mellan två stora segelbåtar. (Typ som en fickparkering), gissa om det tog tid och att man blev uttittad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zilver 0 Postad 19 Augusti , 2006 Har en fråga till. Det här med att blya kölen, är det nåt man kan göra själv? Och är det väldigt dyrt? Eller kanske finns det billigare alternativ? Har pratat med en del myra-ägare och dom som har blyad köl säger att det är en stor skillnad. Ska ändå plocka bort golv & inredning i vinter för en ordentlig rengörning och även ändra/bygga om lite av inredningen. Hur ser folk på det? Just om man bygger om inredning? I andra fall vid försäljning av tex bilar, mc mm så ska det ju alltid vara orginal.... Jag jobbar med trä/plywood inredningar till det mesta så det kommer att bli riktigt gjort. Och den inredning som sitter i nu kommer jag att spara (antar att den är org) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser