Gå till innehåll
lördag 04 januari 2025
-Johan-

Läst alla inläggen om drifts temperatur

Rekommendera Poster

Läst alla inläggen om drifts temperatur men blir fortsatt inte klok på vad man skall acceptera för temperatur på knä och limpa.

 

Har en VP 3,2 inombordare -98, sötvattenskyld.

Har precis haft den inne för att renovera vattenpumpen som tydligen inte gick att rädda så det blev dyrt..

 

Problemet kvarstår dock, motortemperaturen går enl mätaren upp och tangerar rödmarkeringen om jag plågar den lite.

Det är dock inte min stora oro(?) utan vad problemet är, (tror jag) att jag inte kan hålla händerna på knäna över ca 4000 varv.

Har dock kontorshänder men det är varmt som f*n.

 

Vilken temp skall jag ha på knäna resp limporna?`

 

Om för högt, så är det väl bara att köpa nya packningar och dela på limpa och knä, göra rent och se vad som händer?

 

Tacksam för feedback..ser att det finns ett gäng riktiga rävar där ute..

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade fel vad gäller motorn skall vara VP 4,3 och inget annat, resterande stämmer.

 

Köpte IR termometer idag och beroende på punkt på knä/avgaskrök och limpa/grenrör så låg den mellan 70 - 90 men som mest 118 grader.

 

Kan hitta i manualen att motorn skall ha en driftstemperatur på 68°C - 79°C.

 

Men frågan kvarstår för knä och limpa, vad kan man leva med där?

 

Tacksam för svar.

 

Jag skall läsa igenom forumet på Drevia och se om jag kan hitta något där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Johan,

 

Dina knan/limpor ar vattenmantlade och bada skall inte bli mycket mer an ljumma nar motorn gar (de blir betydligt varmare efter stopp da varmen fran blocket/kylvattne sprider sig).

 

Forefaller som om du har flodesproblem nagonstans, dvs da for inte tillrackligt med sjovatten for att halla avgassystemet pa en longom temperatur.

 

Skulle kolla impeller pumpen (sjovatten pumpen), sjovattenfilter, varmevaxlare, anslutningar att ingen slang ar underligt bojd - eller till och med felkopplad (det hander). Kolla hela vagen fran drev till (sjo)vatten pump. Ar slangen dalig sa den krymper ihop nar pumpen borjar suga? Eller, suger su in luft nagonstans sa att du helt enkelt inte far tillrackligt med vatten for att kyla limpor, etc.

 

Har du for hog avgastemperatur sa kan du branna avgasbalg och aven anslutning mellan kna och avgasutloppet (y-ror) mot drevskolden (men det vet du redan, darav oron).

 

Startar du motorn sa skall kylslangar/roren i sjovattenkretsen bli ganska markant kalla (dvs sjovattnets tepemeratur). Det skall kannas markant. gor det inte det sa har du flodesproblem.

 

Min gissning ar att du har en igensatt varmevaxlare. Eller en igensatt oljekylare. Har impellern nagon gang rasat och flutit ivag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för feedback!

Du hade rätt ang impellern.

 

I början på veckan hade jag den inne på service och de bytte vattenpump.

Den läckte vatten så jag trodde det var det som var felet.

 

Men jag får känslan när jag hämtade båten som problemet blev värre..

 

Jag skruvade ner alla slangar igår och kollade flödet och det är ett djäkla drag i den nya pumpen och så även i alla slangar tycker jag.

De sitter alla rätt och jag har även flöde igenom blocket till båda limpor.

Alla slangar är org. och stablia så ingen suger ihop sig eller ligger illa.

 

Ovetenskapligt så tog jag och satte igen vatten tillförseln till ena limpan för att få dubbelt tryck i den andra för att blåsa ur den.

Och vise versa, känns inte som de hjälpte?

 

Du har rätt, när jag köpte båten och hade den inne på översyn så saknades ett par blad av impellern.

Frågan om de kan ha tagit sig igenom blocket och ligger i limpa eller knä?

 

Det som gör det mindre troligt är att de båda håller samma temp, borde vara en mindre chans att de sätter sig lika illa på båda sidor?

 

Börjar bli fundersam om det inte lutar emot att limpor och knän har rostat/ergat igen det är ju trotts allt en -98?

Vad tror du om det?

 

Har färskvatten kylning på båten så kan inte vara något med värmeväxlare eller så.

 

Vid vilka grader skulle du säga att det får vara i godset på grenrör, knä och vidrar emot bäljen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ar just ATT du har farskvatten kylning (slutet system med varmevaxlare) som gor att jag misstanker att du har en igensatt varmevaxlare eller oljekylare. Kan vara impellerblad som lossnat och spolats med tills det blivit stopp, eller sand/sjogras som sugits upp och gatt igenom impellern och filtret. Blir varmevaxlare/oljekylare igensatta sa paverkar det flodet till BADA limporna/knana.

 

Jag skulle inte tro att du har sonderrostade limpor, men det varierar sa oerhort mycket mellan batar/motorer/driftssatt/hemmahamn, etc, sa enda sattet att veta ar egentligen att ta av dem och provtrycka dem.

 

Utan att ha matt sa skulle jag gissa att limpor/knan skall halla lite drygt 40C nar motorn gar. Du skall latt kunna halla i dem utan att det blir obekvamt varmt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry, jag har missat en viktig term.

När jag menar färskvatten kylt så menar jag sjövatten!

 

Så jag har alltså sjövattenkyld motor och vad skall då limpor och grenrör få ha för temperatur?

 

Motorns temp är enl mätaren bra att jag har ny pump med kanon flöde i.

 

MVH Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...