Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
OckelboT17i

B20 Kylvatten sprutar vid utblås från termostathuset hjälp?

Rekommendera Poster

 

Vänner,

Vår Ockelbo T17i har blivit liggandes hela sommaren eftersom vi inte var smarta nog att ta den till verkstad. Nu har en professionell båtmekaniker gått igenom toppen och kyllimpan. Limpan var bra, toppen skev och nu planad 0,30 mm. Ventilpackningar är bytta och toppen rengjord och fin. Idag har vi satt dit allt, och nu har vi inte vatten eller bensin i motorn längre utan (surprise surprise! ;) ) ett ANNAT problem.

Nu sprutar det vatten (med tryck) ut från termostathuset där det lilla korta röret som leder ned det begagnade kylvattnet (sjövattenkylning) till avgaskröken sitter. Det är som om vattnet inte har någonstans att ta vägen eller att packningen inte är tät där.

 

Vi provade att byta packningen mot en annan och se till att röret satt i fint. Det finns dock inga skruvar där, endast itryckt i termonstathuset. Vid limpan är det lilla korta röret det handlar om dock fäst med två skruvar och där är det tätt.

 

Vi tänke att det kanske är stopp i avgasutblåset så att vattnet inte kommer ut någonstans. Därför tog vi bort det lilla korta röret och blåste med i avgaskröken där det suttit med tryckluft. Resultat: Det bubblade ut luft genom avgasröret. Slutsatsen är att det inte verkar vara det som är problemet.

 

Fråga till er: Vad kan detta bero på? Kan det vara övertryck i systemets kylvattenutblås av någon anledning? Det verkar ju vara så, eftersom lösningen med aktuellt rör och packning fungerar perfekt tidigare. Jag vet att mekanikern som gått igenom topp och limpa pluggat dessa vid läcktest med fotogen och funderade på om det kunde vara någon plugg kvar. Isåfall var? Någon som har någon idé? Emottages med stor tacksamhet! Nitro?

Soliga hälsningar,

Ockelbo T17i?

post-18945-1394234758,3184_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter för mig som om det mottrycker ifrån limpan...

ta av det röret o starta motor med tummen för hålet mot limpan...

trycker det då, är limpan kass...annars vet inte jag något..

bara en tanke..

Lycka till

Peo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Först ett par frågor, Monterade ni själv dit toppen och den nya topp packningen ?. Låter som om kyl hålen är igen satta. Prova spola baklänges i motorn då ska vattnet komma ut andra sidan av röret. Det är lång sökt men är topp packningen fel vänd täcker den kyl kanalerna och vattnet cirkulerar inte i motorn. Eller till verknings fel av packningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tack Peos och Vetten!

 

Ja, vi monterade själva dit toppen. Det är en ny marin topplockspackning för aktuell motor. Vi kollade att hålen kom där de skall, och packningen var markerad med top för den del som skall vara uppåt. Men vem vet...


Vi skall prova med Peos förslag och kolla om limpan mot-trycker.


Vi skall också prova att spola vatten som vetten beskriver. 
Finns det någon annan snäll smart själ som har någon idé som kan hjälpa oss inför dagens reparationsarbete?

Hälsningar,

/OckelboT17i

post-18945-1394234758,6117_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Dagens mekresultat - problemet är fixat - det var så enkelt som att vi behövde fästa röret vid termostathuset bättre för att få helt tätt.

Tack för Er hjälp - mycket uppskattat.

Men ... vi är tillbaks på ruta ett: Motorn tar in vatten i en cylinder. Ja, det till och med rinner ut vatten ur cylindern om man tar bort tändstiftet.
Mycket tacksam för tankar om detta!

Hälsningar,

/OckelboT17i

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Blir svårt att förklara via text, Skall ändå försöka, I praktiken skall vatten pumpen förse motorn med kylvatten genom kanaler som löper paralelt med cylindrarna och toppen, Är det så att det är vatten i cylindern är det antagligen fel monterad toppackning eller spricka i kanalen för kylvattnet. Enda stället du kan få in vatten i cylindern är via läckage i toppen eller packningen, i själva blocket är långsökt. Mitt råd är att ta ett komp test till att börja med, Den cylinder som tar in vatten bör ha ett sämre värde.

Mvh vetten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Komptest utfört - alla cylindrar ligger på cirka 850-900 i värden - även den med vatten.
Det låter lovande att det troligen inte är en spricka i blocket då...hoppas vi.
Vi provade att kolla om ventilernas position påverkar vattnet i cylindern vid stillastående (direkt efter körd motor så kylvatten finns i systemet): Om man trycker ned ventil nummer fyra (avgasutblås) sett från oljepåfyllningshålet, så rinner det ned vatten - annars INTE. 
 
Jag funderat på om det kan vara så att limpan är kass iallafall, trots att båtproffs har testat den med fotogen? Skulle detta kunna medföra att vatten rinner in i en cylinder just när man håller ned avgasutblåsventilen på denna cylinder?
Alternativt: om det är fel på toppen ändå - spricka, som båtmekanikern inte märkte? Isåfall sitter den väl kanske inne i hålet för ventilen i toppen? Detta skulle väl inte avslöjas av ett läcktest med fotogen heller såvida inte mekanikern tryckte ned ventilen vid testet?
Kanske långsökt. Men nästa årgärd är ju att lyfta ur motorn och ta den till verkstad annars = massor av pengar.
Idéer? /OckelboT17i 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Helt säkert en spricka i toppen! Komptesten kan vara OK trots spricka beroende på storlek och var sprickan sitter!

Sliter själv med samma problem just nu!

 

Mvh Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För det första så går det inte att testa en limpa med enbart fotogen. Man måste trycksätta limpan när den är full med vatten (eller fotogen).

 

Likaså toppen måste trycksättas för att se alla ev.defekter.

 

Du har säkert felet i någon av dessa detaljer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för detta! Vi skall höra med mekanikern vad han gjorde, och om han trycksatte limpa och topp.
/OckelboT17i 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Vid toprenovering ska ventilern vacumsugas från insug avgas sidan detta görs på renoverngsfirmorna för att se ev läckor dock kan ändå sprickor finnas som ligger vid tex styrningarna enklast hittas dessa med vanlig läckspraj dvs en indikator och en framkallare, samma som används av svestsare finns hos järnhandlen och är användbart till mycket annat.

 

  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har hafft samma fel , flera gånger att det kommit in vatten i en cylinder.

och det har berott på just dessa fel  , trasig topplocks packning,

trasig limpa , sprucken topp(grymt svårt att se), förstora kylkanaler i toppen pga av rost. så topplocks packningen inte tätar. deta blir specielt påtagligt efter att man plannat en gammal rostig topp mycket.samma sak med motor blocket, förstora kylkanaler pga av rost.

/Magnus

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...