Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
Elan333A

40-fotare råd?

Rekommendera Poster

 

Funderar på att börja fundera på större båt, cirka 40 fot då.

Jag vill ha en båt som seglar riktigt bra, men inte såpass extrem att den är svår att segla med mindre besättning. Begagnad kan vara ok.

 

Alternativ som jag sett är Arcona 400, Hanse 40, X40, ELAN 40

 

Har någon kommentarer kring dessa?

 

Andra idéer i ungefär samma prisklass?

 

På förhand tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns vel en massa franska båtar i den prisklassen.

Defour 40,41,44 el. 385,455 

Bavaria 39,42,46

Jeanneau39,42,45

Och en polsk båt

Delphia 40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och kanske för sent!

 

Bavaria Match 42 vill jag helt avråda från. Oavsett förstärkningar efter leverans är grundkonsruktinen med kölbultar dragna direkt i bottenlaminatet inte lpngsiktitgt hållbar, så må Bavaria säga vad de vill. De bilder jag sett på icke åtgärdade med brickor ca 40mm i diameter är rent häpnadsväckande.

 

  -Jörgen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Vilket drömproblem!

Är själv inne på en 37-40 fotare men det verkar som om ni har lite mer pengar än jag :-(


Jag skulle titta på:


Arcona 400


X-40


IMX 40


First 40.7


SwedeStar 370


Pronavia 38


Excel 400


Grand Soleil

CB 400 (kommande modell)

Wasa IMS 41 (backstag)

CR 400

Luffe 40.04

Faurby 396

 

Vad är riktigt bra för dig och vilken typ av båt vill ni ha?

 

Lycka till / Håkan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hei,en bagagnad Bavaria 38 Cruiser med djup blykjøl er en skikkelig seilbåt,stort fartspotesiale og høy kvalitet.

mvh

Slaraffen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...en skikkelig seilbåt,stort fartspotesiale og høy kvalitet.

- Snabb?

http://www.bavariaklubben.se/forum_view.asp?id=9725

- Hög kvalitet?

http://www.bavariaklubben.se/forum_view.asp?id=9731 

http://www.bavariaklubben.se/forum_view.asp?id=9750 

http://www.bavariaklubben.se/forum_view.asp?id=9717

http://www.sailguide.com/forum/viewtopic.php?t=3786&highlight=bavaria

...men vad vet jag, jag har aldrig varit inne i en Bavaria annat än på båtmässor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

När jag ser inlägget http://www.sailguide.com/forum/viewtopic.php?t=3786&highlight=bavaria

 

som berör Hanse (järnköl som gick av) samt Bavaria ser jag att fler Bavariamodeller tappat kölar, viklet är rejält oroande. En länk till det underska företaget som ordnade regattan är med och där finns mycket. Ser vi på 42:an var bottenstockarna plastade ovanpå botten, vilket med kölbult i bottenlaminatet, jag vill minnas det var 8 mm i orignal som höjdes till 15 mm i fickorna inom stockarna inte är i närheten av an tålig konstruktion.

 

Se i en Safir så tror jag ni förstår.

 

  -Jörgen

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast en Safir är väl lite som en stridsvagn, och man behöver inte köra stridsvagn för att åka säkert.

Men för den skull skall det inte se ut som det gjorde i Match-serien, som är mer som att stoppa en trimmad motor i en papplåda... 8.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hei igjen,denne Bavariahetsen vil ingen ende ta,nå blir også Hanse trukket med.Alltid har noen hørt noe av andre.Selvsagt skjer det ting når man seglar omkring med sine båtar?

og når eks.Bavaria og Hanse produserer og selger like mange båter på 1 uke som t.eks. en svensk produsent gjør på 1 år,da er vel sjansen % for at noe inntreffer i forhold?

Hva med 100% riktighet i opplysninger fart under grundstøting?Hva med fordreiing av hendelsforløpet?Jag har selv varit med om saker på direkten,og hørt igjen historien 2 uker seinere,og ikke gjenkjent historien.Jeg har selv sett direkte en HR 37-39 fot av nyere dato bli slept inn til Strômstad av kustbevakningen med pumper på høygir for at den ikke skulle synke,tatt på land med store gap både forran og bak kjølen,den hang og slang,gått på i 6 knop ved Sydkoster.

jeg har hatt Maxi i 20 år,fra de var nye,Maxi Racer og 999 og kjempefornøyd.Hadde egentlig tenkt på Maxi 1300 i 2005.

MEN,Maxi pris 2,8 mill,Bavaria 38  m/dyp blykjøl,bedre bokomfort,nesten like bra seglare,større båt,enda mer utstyr .Pris 1,1 mill.Kom ikke med usannheter om tynt skrog etc.Bland for all del ikke ekstrembåtene Matchserien inn i cruisingserien.(da kan man se på skrogtykkelsen/kjølinnfestningen på Diva 35-39 fra 80-90 tallet??Eller svenske Two Star??m.fl)Det som gjør Bavaria dårligere er imitert treverk på gulv,ikke påsmurt toppcoat der det ikke synes(derav noen klager på klebrighet i bortgjemte rom),og helt klart dårliger finish innvendig(overhode ikke utvendig).

Men dette er da vel ikke verdt en prisforskjell på 1,7 mill???

Jeg er gammel nok til å huske da Maxibåtene kom,og de ble jaggu utskjellt av konkurrenter og forståsegpåere,men de er vel en av de mest etterspurte bruktbåter idag!!

For all del,jeg er personlig veldig begeistret for Svenskbygde seilbåter,meget høy kvalitet,men salget er selvsagt truet når konkurenter selger nesten like bra kvalietet med 60% rabatt.Derav 95 % av skitsnakket,5% har hold i verkligheten.

Tror noen virkelig at man kjøper Bavaria gang etter gang hvis man er missfornøyd??

mvh

Slaraffen,meget fornøyd eks.Maxieier,nå fornøyd Bavariaeier

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja her ser vi i spurv til 10 høns som vanlig.

Toppcoat som ikke har tørket,for lite herder?Aj Aj

krakeleringer ,ja ikke bra,men er det transportskader,eller har det hendt noe på 14 mnd mens båten var i bruk,kanskje uten at eier hele tiden har vært tilstede og fulgt med på hvemgalning som legger til brevid i semestern.da skjer det mye urtiveligheter hvis man ikke er påpasselig.

Ulyd i drev,etter hva jeg vet så har ikke Bavaria motorfabrikat Bavaria,men Volvo Penta,så er det ulyd i drevet,så er det vel VP??

Nok en gang en masse ubekrefede antagelser.men for all del,Bvaria er hverken semre eller betre enn alle andre segelbåtprodusenter.

mvh

Slaraffen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte vad som menas med i spurv til 10 høns, men...

 

Varför inte maila frågeställarna på Bavariaforumet och kolla om de förklaringar med transportskador och annat håller, det är väl ingen mening med att sitta och gissa på ett forum? Jag vill också påpeka att jag valde att länka just till Bavariaforumet för att det inte skall vara skitsnack från min sida. Mina erfarenheter av båten i fråga är som sagt högst begränsade.

 

Vad gäller den höga kvaliteten du talar om vore det intressant med en kommentar kring Match-seriens och då främst 42:ans kölinfästning. Personligen tycker jag att det skvallrar en del om den nivån man har på producerade båtar, och eftersom du är av en annan åsikt vore det kul att höra dina tankar kring detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hei igjen,siden du spør,skal jeg forsôka svara etter beste evne:

 

Når det gjelder Bavariaforumet,har jeg fulgt disse i over 2år både de svenska og de norska ,fulgt diskusjonene,og det er derfôr jeg endel som jeg gjør,jeg kjenner overhode ikke igjen endel antagelser/konklusjoner folk gjør!

Når det gjelder match serien,spesielt 42,så er det vel opplagt at man ikke skal sammenblande disse nesten ekstreme konkurransebåter med Cruisingserien.Personligen tycker jag inte om slike ekstreme konstrusjoner brukt mer eller mindre amatørsammenheng,som er laget først og fremst for fart,det går ofte på bekostning av styrke /kvalitet.For at Bavaria match 35-38 og 42 er raske båter er det vel ingen tvil om?Vi har sett at større/langt mer påkostede båter har mistet kjølen  som i tidligere Volvo Ocean race(tidl.Withbred Round the World).

Når det gjelder 42 du spesielt sikter til,så er det vel den tragiske ulykken i Adriaterhavet som ligger bak?Her er det så langt jeg kjenner til merkelig rolig etter dette,og ingen konklusjon er trukket?Det ble antydet at Iflg GPS så har denne og over 10 andre båter hatt relativt harde grunnstøtinger.

Den aktuelle båt viklet seg iflg noe jeg har lest inn i noen garnlenker,hadde problemer med styring i hardt vær,og var på grunn??Er noe usikkert på dette,men bilder av samtlige båter,som ligger på netstedet til det aktuelle firmaet,tyder vel på at her har det vært endel mer eller mindre landkjenning?Ikke vet jeg,men tragisk var det,og at kjølinnfestingen på disse båter er god nok,det tror heller ikke jeg.men spørsmålet er om det er mulig når en båt skal gå fortest mulig,minst mulig vekt osv.Her tøyer man grenser.Bare plukk fram endel skandinavisk eller andre europeiske ekstrembåter,så er vel antagelig problemet det samme der.

dersom du noen gang ser på land en Match 42 ved siden av en Bavaria 42 cruiser,og studerer kjøl/kjølinnfestning,så skjønner du sikkert hva jeg mener.Feilen Bavaria kanskje har gjort,var å kaste seg inn i og produsere en racingserie.Det har ihvertfall svekket urettvist omdømmet til cruisingserien.

mvh

Slaraffen

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man jämför sportiga båtars kölkonstruktionen mellan t ex X-båtarna och Match-serien ser man stora skillnader. X-båtarna har en stålramskonstruktion som kölen sitter bultad i vilken för över krafterna till skrovet. Match 42:an har också en ramkonstruktion, men kölen är inte bultad i den. Den är bultad direkt i laminatet! Bilder finns här, http://www.sailing.hu/files/keels.pdf Notera att man även fotat kölarnas framkant för att visa att det inte finns några skador från grundstötningar.

 

Hur man över huvud taget kan tro att det skall hålla är ett dåligt skämt som slutade väldigt olyckligt. Att det blivit väldigt lugnt beror säkert på flera orsaker, men fakta är att Bavaria slutat tillverka Match 42:an. Rykten talar om att man med hjälp av advokater tystat ner historien, men det är rykten som sagt.

 

Jag hävdar fortfarande att det faktum att ett varv med Bavarias storlek och resurser väler att producera och lansera en båt med så bristande utformning och utförande gör att jag drar öronen åt mig och därför inte själv skulle välja en båt från samma varv.

 

Hittade fler Bavaria-bilder, en 36/2 med mögelproblem i förpiken, http://www.stromqvist.se/urk.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man går tillbaka till grundfrågan; en modern 40-fotare som inte är extrem men däremot lättseglad för liten besättning.

Varför inte titta på Linjett 40, där får du en snabb lätthanterlig båt och slipper sova dåligt om nätterna när du funderar på kvalité och kölkonstruktion. En sådan båt är byggd för att seglas i svenska trixiga skärgårdsvatten med alla de faror och konstigheter som kan finnas ovan och under ytan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...