Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
Elan333A

Hantering av rullstor

Rekommendera Poster

Jag har en rullstor med stående lattor. Tänkte dela med mig av lite erfarenheter och hoppas på kompletteringar och korrigeringar.

Det händer tyvärr då och då att seglet inte vill komma ut. Andra har jag hört har problem med att få in det.

1. Fallet skall vara väl spänt vid in- och utrullning.

2. Häckstag/backstag skall inte vara ansatt vid inochut.

3. Kicken skall inte vara ansatt vid inochut.

4. Man kan gärna slacka lite på fallet när båten överges.

5. Akta dock för att slacka för mycket, då kan seglet släppa från nedre haken och ser man inte det så blir det mmig mess när man hissar.

6. Om möjligt, håll emot lite i inhal vid utrullning.

7. Om möjligt, håll emot lite i uthal vid inrullning, men släpp sedan lite så att segelrullen får expandera lite inne i masten.

Fler tips?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med, fortsätter nog med det gamla invanda.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för några bra tips, kul också att somligas avundsjuka visar sig direkt!

En anledning till att lattorna ibland kärvar, kan vara att mastens likränna, på de tidiga rullmasterna, inte var avsedda för segel med lattor. Numera tillverkar Seldén sina rullmaster med bredare ränna.

När jag kollade runt efter nytt storsegel, ville vissa loft inte lägga in genomgående stående lattor pga seglet kan vara svårt att rulla in om lattan kommer något diagonalt i förhållande till masten.

/RR

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Råkade själv ut för detta i sommar för första gången. Har ibland varit lite slarvig med att kolla när seglet rullas in att det är riktigt sträckt. Har också rullat in utan att gå upp i vind och det är heler inte optimalt. Vi fick hålla på i en halv timme med att lirka och dra och till slut lossnade det en bit i taget. Men det var på gränsen att seglet höll känns det som.

Nu är jag noga med att gå upp i vind, hålla emot och kolla att seglet är så plant som möjligt med bommen horisontellt (behövs i vårt fall för att seglet inte ska vecka sig nertill). Däremot glömmer jag alltid att slacka på fallet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...