Gå till innehåll
torsdag 06 mars 2025
Flipper_510_HT

Yamaha Autolube 50 hp -90

Rekommendera Poster

Det snackas och skrivs en hel del om detta smörjsystem, mest är det bara åsikter tagna ur luften, utan fakta.

Så för att bli lite mer konkreta:

Har ni haft problem med autolube, i så fall vad och vilka konsekvenser har det fått?

Gör ni någon förebyggande service på systemet, i så fall vad?

Själv gör jag ingen service. Har inte heller haft några problem (mer än att det tjuter när oljenivån är låg smiley-embarassed.gif\).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv en ännu äldre Yamaha med Autolube. Pratade med servicefirman om detta sist den var inne på rep och undrade om man inte borde kolla denna.

De sade att den var mycket driftsäker och sprutade in oljan separat in i vevhuset. Bra när soppan tar slut så att du inte riskerar att motorn går utan smörjning. Tydligen var andra fabrikat inte alls lika pålitliga

Jag kör vidare med den igång men jag antar att du kan stänga av den och börja blanda

mvh

Sudden

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det verkar inte vara någon som haft problem i alla fall!?

Jag fortsätter också att köra med den inkopplad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag jobbar på en Yamaha verkstad och under dom 4 år jag jobbat där så har vi inte haft några som helst problem...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Har en Suzuki med ungefär samma system som yamahan, med direkt smörjning i vevhuset. Jag fick rådet av en marina, om man var osäker på funktionen eller att den ska lägga av så blanda en procent olja i tanken, enligt dom klarar sig en motor under normala förhålande på en procent, Då är man på säkra sidan om summern skulle lägga av eller dyligt. Man ser ju om oljan sjunker i behållaren eller ej. Motorn klarar en blandning mellan 1-4 procent utan att ta skadda. ( Rekomendation) ingen garanti från min sida,  men man får lita på dom som jobbar med det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej Yamahaägare!
 Jag har en en likadan motor som du, men 70hk, och har aldrig gjort något åt autoluben. Egentligen skall man lufta varje vår och köra den tät men när jag har snackat med Yamaha har de bara skakat på huvudet och sagt att det är överkurs som endast verkstad ska göra. om det har funkat hittills ska du låta det vara

När det gäller att blanda olja i bensinen är det något du ska låta bli. Autoluben är konstruerad att ge exakt den blandning motorn behöver. För mycket olja kan istället förkorta motorns livslängd enligt en utmärkt bok om utombordare, Outboards - har nu glömt författaren, men han går igenom allt som en tvåtaktare -och fyrtaktare handlar om. 
För att svara på dina frågor:
1. har heller aldrig haft problem med autolube, och avstår från förebyggande service själv.
I början tyckte jag att det gick mycket olja, men när jag har jämfört med testhäften och andra yamahaägare verkar det gå åt ungefär lika oavsett snurra.
 Ha det gott !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...