Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
laban1

bränsle till Wallasvärmare?

Rekommendera Poster

Vad har man för bränsle till Wallasvärmare?

Lysfotogen, eller ska man ha något annat?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Statoils blå fotogen fast den är vit12.gif\, den är bäst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst laxoring

Hej säger desamma statoils blå

MVH Laxen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo nu ska ni få höra!

Biltemas lysfotogen i 4 liters dunk funkar utomordentligt. Har kört denna c:a 30 liter i en Wallasliknande (Thermo) värmare sista 4 åren. Ingen sotning alls konstaterades vid isärtagning.

Jag har tidigare alltid fått höra att Esso blå skulle vara det enda man skulle använda. Tankades för 1:50 litern från pump på 70-talet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är daxläget i den här frågan? Vad eldar ni med? Nån skrev att man kan köra med Citydiesel. Är det möjligt?

Apporopå sotning så ska men väl elda ur på nåt sätt när man stänger av köket. Hur gör man det?

Senast ändrad av Sahlback | 06 september 2007 | 11:54

Senast ändrad av Sahlback | 06 september 2007 | 11:54

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kör med Statoil Blå. Resonerar att varför chansa, använder så små mängder under en säsong att pengarna jag kan spara är så lite att det är dumt att äventyra värmaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för rådet. Ska köpa det. Läste i en annan tråd att några hade provat City-diesel. Verkar lite konstigt. Kanske har dom förväxlat med dieselbrännare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag VET att citydiesel är ett utmärkt alternativ, jag använder det till fotogenkök och oljelampor med BÄTTRE resultat än det dyra som säljs i affärerna. Det blir en låga som är mellan 11 och 16 mm högre än vanligt lampbränsle innan det börjar sota! Prova själva och övertyga er!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inte så konstigt att man kan köra lampor och värmare med Citydiesel. Det är en mycket ren fraktion och liknar fotogen.

Körde i somras ett tiotal liter Citydiesel i värmaren med gott resultat. Ingen sotning i brännaren vid isärtagning för byte av glödspiral.  

En dieselmotor går att köra på bränslen med lägre flampunkt, t.ex matolja. Undrar hur rena de är inuti efter det. T.om gammal fritösolja har jag sett att man använt. Statoil blå går troligen också att använda i dieselmotorn.  

Använder man värmaren bara i juli så är det ingen större vits att experimentera. Vårsegling däremot kan det gå en hel del.

Bra att slippa betala 30-40 kr/l när man kan få det för en tia. 

Om värmarfabrikanterna inte anser att man kan köra på annat än Statoil blå så blir det en monopolsituation och därav ovilja att sänka priset på bränslet för Statoil. Affärsidkare älskar monopol. Pengarna rinner in hur slö man än är bara man har ensamrätt på marknaden. 

De värmarfabrikat som justerat sin produkt för att klara t.ex röksvag diesel kan ha bättre lycka vid nyförsäljning. Där bör det bli jobb för en värmaringenjör några timmar.

Jag ställer gärna upp själv om någon värmarfabrkant nappar på erbjudandet.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske skall ta och testa annat... Jag har faktiskt bara vetat om lysfotogen... men om annat är bättre, kanske man skall ta och kolla upp det...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om ni läser på Statoil Blå så ser ni att det står att den ej får användas till lampor och värmare inomhus. Jag har provat den till Trålarlampan, funkade ej, ett jävla sotande bara. Det enda bränsle som jag fått ampjäveln att fungera med är det jag köpt på ÖoB. Jag tror det är sämre lysfotogen nu för tiden, det brinner sämre och sotar mer, och det gäller nog även för Statoil Blå som inte alls är nåt bättre än de andra. Det är bara ett talesätt som dröjt sig kvar sen 70, 80-tal. Det kanske stämde då, knappast idag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Statoilblå fungerar bra hos mig.

Använder bara värmaren för att torka ut ibland.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...