Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
nurse

En bild från smestern på Göta Kanal

Rekommendera Poster

En bild från slusstrappan i Hajstorp Göta Kanal i juli, vi klarade av Skilsmässodiket  som vissa kallar det med galans och mycket nöje( hela familjen). Göta kanal var en mycket positiv upplevelse! Hälsn/Nurse

post-6851-1394234757,8305_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varväl 2 år sedan ja åkte kanalen men den är en positiv överaskning MEN man måste ta sig tid att stanna upp och titta på allt som finns och inte bara ha det som transport sträcka då blir det långtråkigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med dig,man ska inte ha bråttom utan ta god tid på sig. Vi stannade på många olika fina ställen tex Hajstorp, Vassbacken, Tåtorp, Sjötorp, Töreboda, Karlsborg m.m. Hade inte kanalen som transprotsträcka denna gång utan den var vårt semestermål, och ett väldigt trevligt sådant! Nurse

post-6851-1394234757,8922_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är grymt sugen på att åka på kanalen. Måste först fixa bryggplats, gärna på Öckerö och byta båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var då hemskt vad den där stackars kanalen verkar märkvärig. Ser den var och varannan dag men var ju ett tag sedan man var i den.
Dock så är det fint det kan man ju inte neka till... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi hade en underbar resa också i kanalen. Familjen klarade alla slussar galant utan större missöden. Ingen skilsmässovarning här snarare tvärtom.Vädret gjorde det till rena båtpropagandan också. På bilden på väg mellan Sjötorp o Lyrestad.

post-19884-1394234758,4999_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har åkt Dalslands kanal.

Jättefin tur.

Göta kanal.

Är den så marig som en del säger?

Vore kul med saklig info om detta för ev. framtida kanalåkande.

Är det rängsel och trängningar i slussarna som man har fått höra?

Är det lätt för 2 personer?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi kan väl sikta på att göra en gruppresa nästa sommar. :)

Om inte annat kan vi ju garva åt varann när nåt skiter sig. Har paddlat i massa slussar i Dalsland utan besvär. Borde ju va enklare med båt tycker jag.

Var vänder man förresten? (Jag utgår från Göteborg)

Man kanske skulle kunna åka kanalen först och runda Skåne på hemvägen. (Kanske inte ska ha mer rött ikväll... jo förresten lite till...)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En bild till...

Ska ni prova kanalsegling kan jag rekommendera Hjälmare Kanal.

Alldeles lagom med sina nio handjagade slussar, det tar knappt fem timmar för hela kanalen.Inte så dyrt heller.

post-7895-1394234759,9214_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Hur ska du kunna förvänta dig saklig information?

Med den attityden du uppvisat i forumet förväntar jag mig att du får de svar du förtjänar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har nämnt det tidigare och jag får säga att du har en konstig inställning som är sjuklig och skapar otrivsel för andra här på forumet.

Omvänd förföljelsemani skulle jag vilja kalla det.

Kan inte fatta varför du sitter och spejar efter sånt som jag lägger in, eller svarar på, då du inte fattar ett enda dyft.

Du fattade inte mitt svar i en annan tråd du har rätt och jag har fel för hade du gjort det så.....................

Eftersom du inte fattade något så ska jag förklara det enkelt för dig.

En frisk människa hade tagit det, som att nu är det bra, men en med störningar fortsätter för att denne tror att allt han gör är rätt och förmodligen så tror han att han är rolig och därmed automatiskt klassar han sig som en ..... (skrev inget här för jag vet inte under vilken kategori du platsar) 

Eftersom du har mani av något slag, så kan förhoppningsvis en läkare som är utbildad på området vara till stor hjäp för dig.

Skrattar inte åt dig, för egentligen så tycker jag synd om dig.smiley-cry.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Att just du tog upp det här med mani var ju ganska intressant, hur ser det ut i de trådar du skapat och skriver i?

En frisk människa hade tagit det, som att nu är det bra, men en med störningar fortsätter för att denne tror att allt han gör är rätt och förmodligen så tror han att han är rolig och därmed automatiskt klassar han sig som en ..... (skrev inget här för jag vet inte under vilken kategori du platsar)

Vill här påminna om den här tråden!

Mani var det, ja.

21.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst AudiV8

Vad behöver man mer än vett för att korsa alla slussar?

Alltså verktyg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inga verktyg, bara två långa tampar och några fendrar.

Att slussa är faktist rätt kul.

Men båten blir ganska skitig, förstås.

Helst ska man vara två pers ombord, men jag har slussat ensam.

Lycka till,

Philip

post-7895-1394234760,3773_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Orven.

Jag har åkt Göta Kanal två gånger.

Båda gångerna gällde det hämtning av nyinköpta båtar så det var lite bråttom men jag upplevde resorna som ytterst trevliga. Synd bara att jag inte hade mer tid att se mig omkring. Det finns massor av intressanta saker att se längs kanalen.

Det var ingen trängsel eller trängningar alls, eller hade jag tur?

Man åker oftast i en grupp och alla hjälper varandra vid behov. Jag fick motorstopp i en sluss och blev bogserad ett tag tills jag kunde laga motorn. Samtidigt hjälpte min besättning dom på den bogserande båten med deras tampar eftersom dom var ett par med en nyfödd ombord.

Alltså, det är inte marigt. (Nytt ord för mig, fick slå upp i lexikon!smiley-embarassed.gif\)

Det är lätt för två personer.

Ha det,

Phil

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Orven, speciellt marig vet jag inte om den var,vi är 5 i familjen och alla hade sin uppgift ombord, så jag upplevede det enkelt att slussa.Vi hade sällskap med 2 båtar till varav de var 2 i besättningen på den ena och det gick jättebra för dem att  fixa allt. Lite trängsel och väntetider i vissa slussar var det, men det får man väll ta eller? Jag och övriga familjen tyckte  ialla fall att det var en upplevelse att ha åkt Göta Kanal, och vi ska nog ta andra halvan kanske redan nästa sommar. Ha de gott allihop/ Nurse.

post-6851-1394234760,5348_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för upplysningarna.

Jo marigt är marigt och jag ska berätta en episod för dig.

För ett antal år sedan så skulle ett gäng kompisar ut på galejan.

En kom inte så dom gick upp ock knackad på hans dörr.

Inget svar och då dom lyssnade i brevinkastet så hördes det snarkningar.

Bultade på dörren och ingen reaktion.

Dom gick runt kåken och kikade för att se om dom kunde väcka honom den vägen.

Dom fick se att den franska balkongen stod öppen och upp skickades den lättaste och vigaste via stupröret.

Han kommer upp och går in och ruskar den sovande som fullständigt flyger i taket då han visste att han var ensam.

När han hade lugnat sig så sa han f_n nu var ni allt mariga gubbar.

Ska nog prova kanalen och är det någon som vet, när det är lugnast för det blir premiär.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska nog beställa broschyrer.

Tack för upplysningarna.smiley-cool.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte behöver du beställa broschyrer.

Gå in på denna hemsida så får du mycket fin information om kanalen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilka jättekanaler ni tar!

Här är en bild från Dragets dito.

post-832-1394234760,9086_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Upplever det lugnast i kanalen på för eller sensommaren. men mycket beror ju på vädret.

Har gått västra delen från Vättern till Vänern några gånger utan problem (sträckan Vättern Viken många gånger då vi spelat på en av turbåtarna)

Har man inte slussat tidigare ska man läsa instruktionerna på kanalens hemsida och inte bara följa slussvakternas råd, ibland får dom hjärnsläp och ger hur korkade råd som helst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...