Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
orjanf

Eftermontering av elstart på Johnson

Rekommendera Poster


Jag har just köpt en 20 hästars Johnson, 1970 års modell, i mycket gott skick. Problemet är att den ska sitta i en liten sportbåt som mina tonårstjejer ska kunna köra och de orkar inte dra igång den pga den höga kompressionen - frågan är om jag själv fixar det...
Nåväl, därför har jag tänkt konvertera den till elstart och är just nu på jakt efter nödvändiga prylar. Startmotor och reglage inser jag behövs, men tillkommer det även en generator eller reverserar man startmotorn??
Någon som har erfarenhet av detta?

post-11520-1394234757,7253_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det var på 50talet som man slutade använda dynastarters (startmotorer som även är generatorer) tror jag.

Det brukar däremot finnas några spolar innanför svänghjulet som laddar batteriet, men jag skulle tro att du klarar dig en hel sommar även utan dessa.

En start med en såpass liten startmotor borde inte ladda ur batteriet nämnvärt, utan 100starter tycker jag att du borde få ut om motorn startar relativt fort (med ett 75Ah batteri). Och det är ju bara att ta upp batteriet och ladda det nån gång då och då.

 

Däremot tror jag att du aldrig kommer att hitta någon startmotor, iaf ingen som passar rakt av, de är nämligen hårdvaluta till äldre utombordare =)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag nu, mot förmodan, skulle hitta en startmotor antar jag att den ska sitta där det nu sitter en grön distans till höger om förgasaren på bilden - är det rätt så långt??

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...