vetten 0 Postad 17 Augusti , 2006 Hej! kanske någon som har råkat ut för liknande problem som jag. Motorn startar med start gas sedan kan man starta som vanlig, men står motorn ett par dagar är det start gas som gäller igen. Motorn kan gå kanon ett tag sen hackar den till och dör, men man kan starta direkt igen. Komp prov är gjort och det var bra på alla cylindrarna, förgasarna är rengjorda och ombestyckade, känns som jag provat allt men hoppas på att någon har ett eller två förslag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 17 Augusti , 2006 Ta tipset för vad det är - men har du kollat så att det inte är vatten i bensinen, samt att det är bra gnista på stiften. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 17 Augusti , 2006 Hej, Bensinpumpens gummimembran - bytt? Vatten i bensinen (tanken)? Har du vattenavskiljande filter? Pumpa med bensinblåsan ordentligt så du vet att det tryckts fram bensin. Förblir bensinblåsan hård när du pumpat på den? Använder du choken när du startar motorn kall? (antar du vet hur man aktiverar choken?) Har du kollat att du har ordentlig gnista på alla tändstiften. Har du rätt sorts tändstift och gap? Jag tror du skall vara försiktig med startgas då du inte får nån oljesmörjning under en kort stund. Har du provat med en annan extern tank, slangar och blåsa (som du vet garanterat fungerar)? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vetten 0 Postad 18 Augusti , 2006 Hej! Jag har provat allt det, men tack för tipsen, Jag pratade med en kille från marin shopen, Han sa att det var viktigt att portarna till choken var helt stängda så var inte fallet. På verkstan hade de vänt sprintarna till spjällen så de tog i luft burken vid full choke, så jag får vänta någon dag och se om den startar. Även luft skruven på mellan förgasaren stod två varv mer än de andra. Har precis varit ute och provat båten i sjön utan miss öden så jag hoppas att den startar utan start gas om några dagar, men fler tips är välkommna. Mvh Vätten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 18 Augusti , 2006 Hej, När du aktiverar choken dvs trycker startnyckeln innåt, då skall spjällen i förgasarna vara helt stängda. Om inte detta fungerar är det mycket svårt att starta en kall motor. Har du fixat till detta så choken och spjällen fungerar som de ska så bör den starta fint nästa gång (utan startgas). Men kolla så bensinblåsan verkligen är hård när du pumpar på den och förblir hård. Har själv haft en Suzuki DT65 (1991) så jag är hyfsat bekant med den. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vetten 0 Postad 19 Augusti , 2006 Hej, blåsan blir hård som den ska, jag tänker vänta någon dag sen skall jag prova starta igen, I går när vi var ute på sjön gick den kanon, Det enda var att strålen från skvaller röret minskade, och det ökade från utsläppet bak på (riggen) troligen skit i hålet. Undrar om det är farligt att blåsa med kompresorn i skvaller röret ? . P.S Tack för tipsen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 19 Augusti , 2006 Hej, Hade stopp i skvallerröret några gånger på min DT65 och det löste jag genom att rensa lite försiktigt med en tunn wire (el om det var en pianotråd) samtidigt som motorn gick. Då såg man tydligt att att skvallerstrålen öka i styrka allteftersom röret rensades ur. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vetten 0 Postad 22 Augusti , 2006 Hej! Nu har motorn stått i 4 dagar, Gick ut och vred om nycklen tryckte in choken, Den startade på första försöket, Alltså var det spjällen som inte stängde riktigt. Känns riktigt bra nu. Hoppas på fint väder till helgen så man kan testa den på en längre tur. Tack för alla tips. Mvh Jonas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser