Elan333A 0 Postad 17 Augusti , 2006 Att lägga till mht vind är ju ofta enkelt. Men hur gör man när man skall gå iväg om det har vridit så att man har vinden i sidan? Det funkar ofta att ligga kvar, men när man väl skall avtåga så dansar båten lägg iväg i sidled åt lävart. Och att hålla en kölbåt från land kan då bli nog så tungt och besvärligt, för att inte tala om att försöka komma ombord samtidigt som man skall hålla i. Alla glada tillrop välkomnas! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Glad_seglare 0 Postad 17 Augusti , 2006 Hej En taktik som vi brukar använda oss av när det finns fasta förtöjningsringar i brygga eler berg är att lägga förtöjningstamparna dubbla så att båda ändarna ligger på båten. Först lossar vi den som ligger i lä och sist den som ligger i lovart. Tampen skall vara lagom kort och av en typ som inte trasslar sig lätt. Man får inte dra den för fort. Övriga medpassagerare bär av mot båtar i eller annat i lä och minst en drar i ankarlinan så att båten kommer ut på fritt vatten så fort som möjligt utan att göra detta för fort så att tampen som skall vackert dansa ur förtöjningsringen snor sig. Jag gissar att denna lösning inriktar sig på en för lätt variant av problemet och att du menar den variant då man måste lossa på en bergskil i lovart, hålla båten så att den inte driver och sen hoppa på. För att göra det hela lite svårare så kan det ha regnat och klipporna vara snorhala. En lösning är att dra upp båtens för någon eller några meter i lovart innan man hoppar på. Ligger man i en hamn med bryggplats och pollare för akterförtöjning kan man spänna linor mellan bryggan och pollarna. En på var sida om båten. Dessa hindrar båten att driva in på grannens plats. En rätt vanlig lösning men som sagt var jag gissar att du menar den med bergskilar och ankare. För detta svårare fall har jag ingen annan lösning än att vara snabb och stark. I övrigt är jag lika nyfiken som du på svar som kan komme på denna fråga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 17 Augusti , 2006 Menar du om du ligger långsides en brygga så att vinden trycker in dig? Menar du mellan pollare, häckankare eller vad? Sätten är många och situationsanpassade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 18 Augusti , 2006 Ett sätt när man ligger längs en brygga är att använda backen som vridande kraft för att få ut båten från bryggan. Att för hand skjuta ut båten är ett sätt men blåser det hårt så orkar man kanske inte. Eller i vart fall kan man ha bra hjälp av motorn. För igenom aktertampen genom en ring på bryggan och åter till båten. Ringen ska vara ungefär midskepps båten. Fendra av bra mot bryggan speciellt vid aktern. Lägg i backen och låt båten sträcka upp linan och lägg märke till hur båten vill dra sidan upp mot vinden. Dra på mer om det inte räcker och skjut ut med båtshake eller med en man kvar på bryggan som påpassligt stiger på i akterna när båten svängt tillräckligt för att kunna starta framåt utan att skrapa i bryggan. Ett bra sätt på underbemannad båt, t.ex om man seglar själv. Använde detta sätt i sommar då vi skulle iväg efter att ha lunchat i Lista och det blåste 10-15 m/s. Vi fick använda full back i maskin och en som sköt ut båten i sidled. Bäst är om det går att dra linor upp mot vinden då ovanstående sätt endast passar sig om andra båtar inte ligger framför. Risken är stor att man glider ned mot något blankt och dyrt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Elan333A 0 Postad 18 Augusti , 2006 Jag menar, som första svarande gissat, situationen där man ligger i naturhamn med ankare akteröver och tampar iland, till bergkilar eller något fast i land. Att dra upp i lovart först är en bra idé, tack. I somras låg jag i Stora Nassa. Klockrent vindöga, men öarna är så låga att det drar runt uddar osv, så det var rätt hårt tryck i sidled ändå. Slutade med att sambon kom ombord 5m längre åt lä. Detta är ju dock inte alltid en framkomlig väg; kunde ju ha varit en sten i vattnet tex. To be continued... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 18 Augusti , 2006 Har i något fall fått offra någon ur besättningen som med en lång tamp slagen runt ett träd fått hålla upp fören i vind. (Kanske kan var bra att hitta någon lämplig plats att sedan plocka upp den övergivne besättningsmannen på) Om möjlighet finns kan man binda kort i kilen och se till att den går att dras loss från sidan. Så länge belastningen är i samma vinkel sitter kilen skapligt även om den inte är hårt i slagen, flyttar man sedan draget åt lovart så kan man rycka loss kilen. (kräver att tampen är lång) Ett antal extra kilar av billig modell kan också vara bra att ha, Biltemas 19:- kilar kan man offra om det skulle krisa! Sist men inte minst (kanske borde varit först?) Be båtgrannen (om det finns någon) om hjälp. Har hjälpt massor med båtar i sommar som haft mer , mindre problem (eller inga alls) vid tilläggning/lossning, men ingen har frågat om hjälp. den blyge hade kanske inte kastat sig fram för att hjälpa! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Elan333A 0 Postad 18 Augusti , 2006 Billiga kilar är en bra idé. De lär nog komma till användning ändå, nästa gäst tar dem eller så. Tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fjansson 0 Postad 18 Augusti , 2006 Fick tillfälle att träna på detta på Svenska Högarna för några veckor sedan i 10 m/s nordlig vind, vilket är dikt sidvind när man ligger där. Vinden vred kl 4 på morgonen, till 6 m/s mer än väderprognosen utlovat. Jag kan lova att det blev kalabalik. Vi använde våra spinnakergajrar skarvade, och offrade en bergskil (drog gajern igenom som beskrivits ovan) högt upp i lovart,10 meter, och fick därigenom relativt god kontroll på vår lossläggning. Jag tog med mig de vanliga förtöjningstamparna ombord när jag hade lagt springen, och vi låg på denna, och min hustru lossade sedan tampen och drog in när vi åkte. För min del offrar jag gärna en bergskil i ett sådant läge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser