lisa-triss 0 Postad 17 Augusti , 2006 Seglar Triss Magnum 7/8 dels rigg således Problemet är att jag inte riktigt tycker att jag får till storsegel trimmet ordentligt när jag seglar med genua men däremot med fock. Problemet är att jag tycker att jag på bidevind får inslag (backbubbla)i framkanten nedre del på storen när jag seglar kryss högt med genua men inte med focken.Alla fyra telltailsen i akterliket står rakt och fint.Alla segel är ett år så inga utslitna trasor.har fått tipset att inte bry mig för mkt eftersom jag iaf.har mycke segel som drar så det spelar ingen roll.Kanske rätt men hur snyggt är det att segla runt med back i seglet.Granboken säger skota genuan in till spridarnocken i dikt bidevind...storen då? Vad är fel? mer fallspänning?har provat att sträcka upp lite till och fått något bättre resultat men hur mycket vågar man sträcka...för feg? hårdare skotdrag på storen?knappt möjligt med vagnen på mitten... vagnen upp i lovart? lösare genua skot och lägre höjd? är det mina 2 2 lattor som ställer till det? Tacksam för svar av någon som vet vad han/hon pratar om inga viktigpettrar tack /Lisa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Triss920 0 Postad 17 Augusti , 2006 Hej! Jag känner igen fenomenet med min Stortriss. Jag brukar spänna ner bommen, dvs ha skotvagnen med ganska brant vinkel mot seglet, på så sätt lyckas jag plana ut storen mer, jag tror att man skulle behövt krumma masten för att bli kvitt fenomenet. Detta är min första seglingsäsong så jag har inte så mkt erfarenhet./Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage Postad 17 Augusti , 2006 Hej Lisa Jag försöker utan att vara vara viktig. Går det att spänna bommens framkant ner mot mastfoten, typ rodkick tror jag det heter. Jag har så och jag får det främre liket på seglet spännt efter masten. Är det så du menar? Mvh Urban Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gustaf05 0 Postad 17 Augusti , 2006 Hej, Jag seglar en annan liten båt med 7/8-rigg, en Albin 57, så det kan ju skilja sig mellan båttyperna. Problemet verkar bestå i en för stor buk på storseglet. Jag har satt dit ett par telltails även i storseglets buk på olika höjd för att bättre se hur luften strömmar. Om det finns cunningham på båten så kan man spänna ned storseglets mastlik och på det sättet minska buken. Att krumma masten som redan nämnts är också ett bra sätt att minska buken. Då behövs ett akterstag med någon spännanordning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 495 Postad 17 Augusti , 2006 Hej Du skriver att tell-talesen står bra. Är det dem på storen eller genuan som du menar? Är det dem på storen tror jag du ska försöka få akterliket på genuan att peka mer akterut. Ofta kan man flytta skotpunkten lite utåt mot relingen för att åstadkomma detta. Är det tales på storen gäller nog bara att försöka plana den så mycket som möjligt eller på annat sätt förflytta buken längre akterut enligt förslag ovan. Du skriver att seglen är nya, kanske du ska be segelmakaren komma med och se hur seglen står? De är i de flesta fall mycket skickliga att bedöma åtgärder. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 17 Augusti , 2006 Du kan med en enkel lina från bommen och upp genom den lilla öljetten som sitter ca, en halv meter upp efter mastliket (cunninghamhålet) i seglet och sedan sträcka denna ner mot bommen igen för att flytta fram buken något och på så vis minimera backvinden i storen. Genuan är dock inte det bästa seglet på kryssen, där är det bättre med en fock. Spalten mellan storen och genuan gör att du får en felaktig strömmning som ger dig bulan på seglet. /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 17 Augusti , 2006 Precis som Wille säger, du blir inte av med buken i storen om du kryssar hårt med en genua. P.g.a. sin storlek \styr\ genuan in vinden i storen. Försöker du flytta buken bakåt kommer du kränga onödigt mycket till ingen nytta. Storen gör nytta i alla fall. Inte så mycket på farten, men prova att ta ner den och bara kryssa med genuan så märker du hur mycket höjd du tappar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lisa-triss 0 Postad 17 Augusti , 2006 Tack alla och speciellt cerber0s. snackade med en vän i hamnen i dag som tidigare seglat express och h-båt på sm-nivå och fick identiskt svar. genuan är motor och storen höjd roder..i enkla drag. Och speciellt viktig för höjdtagningen är akterliket. Bubblan blir där den är.Alltså har jag seglat rätt. Och det har ju tellisarna både i genuan och storen visat. Man är ju lite nojig och tror att alla kollar hur ens segel står. En liten grej till bara om Telltales på storen,jag har både vid mastliket och i akterliket.men jag blir inte riktigt klok på hur man läser av mastliks tellisarna.Lovart tellern brukar ligga lamminärt men lä tellern fladdrar en hel del oavsett skotning hit eller dit. Läser man dem inte lika som genua tellisarna eller är det den berömda backbubblan som skapat turbulensen i lä? det ni /Lisa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 17 Augusti , 2006 Kul att vara till hjälp Hur nära masten sitter tell talsen? Tänk på att masten stör luftströmmen. Skulle du titta på masten i en vindtunnel så kommer du se ganska kraftiga virvlar runt den. Prova att flytta bak tellisarna en bit. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lisa-triss 0 Postad 18 Augusti , 2006 Har som sagt provat att vagna upp storen när det blåser moderata vindar men när det piper på så är det väl läge att släppa ner skotpunken ändå? Eller fixar den ökade twisten och i kombination med akterstagsträckare så att topplattan faller ut, att krängningen minskar ändå? Det här med paralell topp latta var bra att du nämde det har tidigare funnits i mitt minne men tydligen dunstat,tack för det /Lisa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 183 Postad 18 Augusti , 2006 Lisa, du verka ha full koll! Det enda jag kan komma på att tipsa om är att när vinden ökar kan du sätta an akterstagssträckaren vilket krummar masten eftersom du har 7/8-rigg och därmed plana ut storseglet. Det minskar också krängningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lisa-triss 0 Postad 18 Augusti , 2006 Ja det här med akterstaget ger ju flera fördelar men framför allt mindre sagg på förstaget tycker jag. En nackdel däremot tycker jag är att toppvanten lättare slackar. Om man har 0 i mitten på skotskenan och 10 i lovart och lä,var sätter ni vagnen då som utgångsläge...lite grovt räknat. Det känns som den här tråden blev väldigt konstruktiv till sist,hoppas det ger något till fler och inte bara till mig. Ibland stångar man ju fast och måste fråga.Tycker man får försöka analysera lite vad som ger vad nu fattar eventuella motorbåtsåkare ingen ting. Skämt å sido man vill väl ha ut så mycket som möjligt av det lilla man har. /Lisa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gustaf05 0 Postad 22 Augusti , 2006 Jag använder visserligen inte skotvagn utan 2 storskot som dragits till styrbords resp babords skarndäck. Jag skotar med lovartskotet så att bommen står rakt akterut under kryss och med kicken justerar jag twisten i storen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser