Consensus 5 Postad 17 Augusti , 2006 Hejsan, har nån en länk till en verkstadsmanual till Mercury 3.3, alternativt kan beskriva tillvägagångssättet för att byta impeller på motorn? Användarhandboken beskriver bara hur man tankar, startar och stoppar motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stanbury 0 Postad 17 Augusti , 2006 Jag bytte impeller på en 4 HK Mercury nyligen. Ganska enkelt. Pumphuset sitter längst ner ovanför propellern och är fästat i underkant med fyra skruvar. Innan du lossar dem så letar du upp en gummiplugg på riggen som döljer axlarna upp till motorn. Innanför denna så sitter en tvådelad axel (en del upp till motorn, en del ner till pumphuset. Lossa muttern som håller samman axlarna något, men inte helt.Nu är du redo att skruva loss nederdelen. Frigör de fyra skruvarna och rucka. Får du inte av den så lossa ytterligare något på muttern till de båda axlarna.Voila! Impellern syns i all sin prakt. Ta loss den. Notera också att axeln är avfasad för att greppa impellern. Den del som skulle ha suttit där fanns inte på min 4-hästare, men en bit cykeleker löste problemet. Skruva ihop allt i omvänd ordning. Klart! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Consensus 5 Postad 17 Augusti , 2006 Tackar, det gick smärtfritt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cali 0 Postad 4 September , 2006 gummiplugg på riggen som döljer axlarna upp till motorn. Innanför denna så sitter en tvådelad axel (en del upp till motorn, en del ner till pumphuset. Lossa muttern som håller samman axlarna något, men inte helt. Någon som mer ingående kan förklara var denna gummplugg och mutter sitter? Vad är riggen? Någon som har bild!? Jag ska nämligen byta impeller på min, men fattar inte hur jag kommer åt vattenpumpen. Den sitter fast på något sätt. Jag är kunnig på motorer, men båtmotorer är något helt nytt för mig :-) Tacksam för svar Puss! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cali 0 Postad 4 September , 2006 En annan sak. Det kommer avgaser ut där det ska komma vatten. (det kommer inget vatten) Men håller jag för vattenhålen så kommer avgaserna ut där nere vid propellern som det ska. Alltså: Inget vatten kommer och det sker ingen cirkulation och avgaser kommer ur vattenhålen. Vad är fel? Bra impellern som är paj? Hur kommer jag åt den? (se övre inlägg) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cali 0 Postad 4 September , 2006 Någon...hur får jag loss drevet från motorn. Den går ner en bit 1,5 cm, men så tar något emot, vad har jag glömt? 2 Hk Mariner. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cali 0 Postad 4 September , 2006 Blä.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 4 September , 2006 Läs inlägg nr 2, där står hur du gör... Om du har likadan motor! Riggen är den del som är mellan motorn (det som brummar) och proppellern(det som snurrar) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cali 0 Postad 4 September , 2006 Jag har ingen sån del på min motor, axeln är rund och smal. Ajaj, får leta bättre imorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cali 0 Postad 5 September , 2006 Det går inte att få bort drevet från riggen, den sitter fast någonstans, hugger emot när man försöker sära på de, jag lyckas bara sära 1,5 cm, sen är det stopp någonstans. Nä...jag FATTAR VERKLIGEN INTE hur man ska komma åt vattenpumpen, jag håller på och blir knäpp! :-S Snart kommer jag skruva sönder motorn i mina försök. Det kan inte vara så här knepigt, det måste vara något enkelt sätt...men VAD! Det finns ingen gummiplupp, eller skruv att släppa på...fattar noll. Det kan ju inte vara meningen att jag måste klyva hela motorn. En sån här liten plutt motor borde ju vara enkel.... Det finns inga växlar och ingen växelväljare, 2 Hk Mariner Modell 646 Ingen som kan!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Joerg 0 Postad 5 September , 2006 Så langt jeg husker er Mercury 3.3 en Tohatsu. Er det slik så sitter impelleren ikke på stamme, men i en ekstra hus bak propelleren. Jørg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser