Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
neeoo

GPS PLOTTRAR

Rekommendera Poster

Hej hopp sitter i valet å kvalet..

ska köpa en gps men vilken....

Antingen garmin 292c eller lowrance 3600c

någon sv dessa...

jag har kollat på båda men kan fan inte bestämma mej

tycker att lowrancen är lite långsam när man uppdaterar men gillar kartorna bätre där... någon som har andra synpungter ???

tackar för svar

/Nicklas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Lowrance 3500c, samma som 3600c fast extern antenn. Jag är mycket nöjd, har dock inget att jämföra med bör tilläggas. Den här sommmaren var som en fröjd jämfört med det kaos som rådde förra sommaren när navigationsdatorn inte ville vara med och vi körde vilse på Hjälmaren (en helvetes sjö som i stort sett bara innehåller grund). Tror bestämt att plottrar och diskmaskiner är bra för äktenskapet.

Köpte den från gpsdiscount.com för 4000 sek inkl transport, rapport om detta finns i ett inlägg på http://www.fendern.se/propeller/index.php?showtopic=5544 . Kort köper du i Sverige, jag beställde från en fiskebutik i Västerås, 1350 kr för Stockholmsområdet. Ända jag ångrar är att jag inte köpt en bränslemätare också, de kostar 50 USD.

Notera att Lowrance har mycket högre upplösning på skärmen, 480*480 punkter, jämfört med 234*320 vilket är tre gånger så många bildpunkter.

När det gäller Navionics kort så har vårens utgåva inte med alla specialerna från Hydrographia. Ett tips är därför att vänta med köp av kort tills du verkligen behöver det och se ifall de kompletterar i nästa upplaga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har för mig att Navionics kort går att uppdatera för 3-400 spänn?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Har ett Lowrance 334 samma som 3600 fast mitt har ekolod också.

Kan helt klart rekommendera detta i alla fall.

Fina sjökort och bra kontrast i dagsljus,lätt att hantera

//Thorax

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en 3600:a och är helnöjd. Valde mellan en Lowrance 3600 och en Garmin 292, men när jag såg skillnaden när det gällde skärmarna och sjökorten när jag var i butiken, bestämde jag mig för en 3600:a.
Köpte min i Storbritannien och fick den inklusive sjökort (Navionics XL3 17G) och frakt för runt 7900:- Priset i Sverige skulle blivit uppemot 10900:- och om jag skulle köpt den från USA, med risk för moms och tull, hade priset blivit ungefär lika som från UK.
Observera att garantin är två år oavsett om man köper i Sverige eller från UK, men endast 1 år från USA. Om något går sönder, får man skicka apparaten dit man köpt den. Finns ingen världsgaranti på Lowrance prylar (inte på Garmins heller så vitt jag vet).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen som tycker att lowrancen är seg att uppdatera kartorna när man zoomar å flyttar bilden runtom kring ???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den enda segheten som jag har upplevt, är den då man zoomar ut och in mellan olika kartstorlekar (eller vad man nu ska kalla det). Enligt vad jag har förstått beror det dels på hur Lowrance läser kortet, dels på hur Navionics XL3-kort fungerar

Det verkar som om det tar tid att läsa från SD-minnet. Detta problemet verkar inte existera när det gäller Lowrance egna sjökort (Nautic Path), så ansvaret för segheten verkar ligga någonstans mellan Lowrance och Navionics. Jag har påtalat detta för både Lowrance och Navionics. Får se om det blir någon ändring i nästa firmware-uppdatering.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag var ganska inne på en Garmin 292c tills jag såg den här tråden.

Jag noterar att Lowrance 3500 är betydligt billigare än garminen.

Och som det verkar härinne är den lika bra, eller snarare bättre.

Vad är haken?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Goddagens,

Jag står och väljer mellan Lowrance LMS-332 (som verkar vara en 3500C med ekolod) och Navman TrackFish 6500. Det som talar för Navman, enligt mig, är ju möjligheten att få flödesmätare för bränslet.

Förtod jag Flipperskeppare rätt, finns det också till Lowrance? Jag har inte hittat det.

Jag såg också att man kan ju köpa en Lowrance 3500/3600 i Sverige för 5900kr på www.wikingmarine.se. Kan väl knappt vara värt besväret att importera då?

/Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst finns det flödesmåtare att köpa till Lowrance produkter. De kallas visst för probar. Kan läsa mer här.
Visst kan man köpa från wikingmarine, men då ska man veta att de inte är en auktoriserad återförsäljare i Sverige och om det blir strul får man skicka tillbaka grejerna till dem, som i sin tur får skicka vidare dit de har köpt prylarna. Tror t o m att instruktionsboken är på engelska och inte svenska.

http://www.lowrance.se/product_sites/lowrance/marine/ovriga/probar_multidisplay.htm\' target=\_blank\ title=\Probar\ />

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej, vet du om man får lite färddator-funktioner eller får man bara typ x liter/timme?

Jag vet också att Wikingmarine inte är auktoriserad, jag jämförde bara priserna mot att själv importera, vilket ju har samma nackdelar som att handla av Wiking.

/Analognavigatören

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr så vet jag ingenting mer om det.

Oavsett var du köper din Lowrance kartplotter, så tror jag att du blir nöjd. I allafall så hoppas jag det. Jag är nöjd (har dock ingen praktisk erfarenhet av någon annan plotter) med mitt val. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har själv en Lowrance 332 (Plotter och ekolod)

Kanonnöjd! Bra skärm, hög upplösning.

Titta på denna länk nedan. Där kan du ladda

hem program som simulerar olika Lowrance produkter..

Ladda hem LMS 332c (stort sett samma som 3500, 3600 o.s.v)

Lowrance

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,
Jag har själv köpt en Lowrance plotter från Wiking Marine. Plottern finns inget att anmärka på och deras tekniska kompetens var mycket bra. Jag fick med en svensk handhavandebeskrivning som till och med var utförligare än den engelska. Att de inte är aukoriserade tycker jag är helt ointresant bara de kan fixa eventuella fel som uppstår. Varför betala mer när det finns alternativ. Sidoimport är en växande nich som gagnar oss konsumenter och tvingar svenska distributörer att vässa sig, något som inte alltid är så populärt.

Tim 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är bara att gratulera. Visst det behövs helt andra priser på marinprodukterna i Sverige. Men samtidigt vill man inte (inte jag iallafall) att den lokala marinbutiken ska tvingas att sklå igen på grund av att alla köper sina prylar via internet eller importerar från utlandet. Det är en avvägning som inte alla gånger är den lättaste. Man vill ju inte heller ge flera tusenlappar extra för en produkt enbart på grund av att den säljs tvärs över gatan…

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant artikel. Men samtidigt är det nog så att många bäckar små blir till en stor å. Den lokala båttillbehörshandlaren är beroende av allt som han kan sälja. Alla säljer inte båtar, utan säljer kanske istället enbart tillbehören till båtarna.

Oavsett vilket är frågan svår. Köpa dyrt och behålla den lokala handeln eller köpa billigare och i förlängningen kanske mista den lokala butiken?
Liknande problem med alla de lågprisbutiker i t ex byggvaruhandeln som poppat upp lite här och var. Visst de är billigare än den etablerade butiken, men kunskapen är nästintill obefintlig i dessa nya butiker (enligt min erfarenhet). Men man betalar ofta för servicen och yrkeskunskapen. På många lågprisbutiker finns varken service eller yrkeskunnande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En omständighet som fördyrar är att det ofta åligger gen. agenten att ta fram svenska manual. Naturligtvis får denna kostnad utslag på slutpriset, vilket till sist konsumenterna får stå för.

/RR

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...