Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
PeterFrandberg

Tömma bränsletank

Rekommendera Poster

Har en styrpulpetbåt med fast tank som jag skulle vilja tömma inför vintern.

Är det någon som kan ge mig tips om hur?

Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte bättre att fylla upp tanken inför vintern? Så det inte bildas kondens.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tänkte också tömma tanken för att kolla vilken kondition den är i.

Några tips?

/Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pratade med Lindahls i Göteborg som brukar serva o förvara motorn och deras rekommendation var att tömma tanken för att bensinen blivit mycket sämre de sista åren.

I våras hade dom många kunder som hade problem med sin gamla bensin.

Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fugerar det inte med en gammal hederlig hävert? Ställ båten på kärra och ta ett uppsamlingskärl som står betydligt lägre - stoppa i en slang i tanken, sug i slangen och ta bort munnen när det börjar smaka illa 14.gif\.

Finns ju annars billiga borrmaskinspumpar som klarar bensin, men med tanke på gnistbildning så är det nog bättre att köra den gamla hederliga metoden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ta upp båten.

En slang och några dunkar som tål bensin.

Ställ dunkarna på backen - lägre än tanken..

Stoppa ena änden av slangen i tanken.

Sug i andra änden på slangen.

Sätt tummen för hålet precis innan det kommer bensin.

För slangen till dunkarna.

Ta bort tummen.

Lycka till!

ps Bensin smakar faaan!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har också smakat bensin...3.gif\

Det jag var ute efter var att tömma den HELT. På både bensin och bensinångor.

Att få ut bensinen är väl inte helt svårt även om inte jag kan få in en slang i samma hål som jag fyller. Det är väl bara att öppna lilla luckan på tanken och suga upp med en hävertpump.

Frågan är hur man säkert och enkelt blir av med det sista lilla och även gaserna. Gaserna är ju det farligaste. Bensin brinner inte så bra, det är gaserna som gör det...

Ska man skölja med vatten? Lufta ur tanken med en fläkt (dra ner insuget för motorrumsfläkten)? Fyller man tanken med en annan gas (tror man gör det när man ska svetsa tankar som innehållit brandfarligeheter)?

Eller hur gör man?

/Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bensinen flyter på vatten så det är bara att stoppa i vattenslangen och låta rinna tills det inte luktar mer. Både avluftning och påfyllning kan vara bra översvämningspunkter...Varmt vatten är ingen nackdel, lite diskmedel tar bort ytspänningen. 

Men innan du svetsar e dyl bör du vara 110% säker på att det är rent! Även I båten och runt omkring (spill!)

Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

ska du svetsa tankar gäller alla sortes bensintankar och slutna kärl så använd damsugare i något hål för ev gaser, gaser bildas även vid svetsningen, hamnar i dammsugaren och poffar det så hamnar det där som lite extra turbo snurr på damsugaren istället för att ditt ansiktsutryck sitter intryckt i tankplåten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så självklart det låter..bensin flyter..

Vatten ger ju inga farliga gaser så det kan man svampa ur och sedan torka ut det sista med en varmluftsfläkt utan att bekymra sig.

Problemet är bara att jag kanske inte kan göra av med 200 liter vatten hur som helst eftersom det är en borrad brunn där vi håller till, och det har varit en torr sommar (havsvatten med salt i är inte ett så lockande alternativ om någon tänkte det).

Fler förslag?

/Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Går det inte att suga ur det mesta och svampa/torka ur de sista dropparna? Om tanken därefter får stå öppen över en natt så bör det vara OK i och med att bensin är så lättflyktigt.

Behövs ytterligare vädring så kanske motorrumsfläkten inte är någon dum ide.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag missat nåt.....är det nån som har för avsikt att svetsa i tanken ? om så är fallet så om de var min tank så hade jag monterat ur den ur båten och tömt den på bensin och sedan spolat ur den med vatten ....lite mera vatten och till sist spola lite till med vatten och sen svetsat i lugn o ro. jag är smed och har gått den där dumma kursen (heta arbeten) och efter den är man livrädd för eld o explosiva ämnen.

spola vatten i tanken när den är monterad skulle inte jag göra iaf, risken att få kvar vatten i slangar o sånt är överhängande stor.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nejdå, ingen svetsning. Hoppas jag...3.gif\

Bara ett exempel på hur man skyddar en tank.

Svampa ur bensin? Tja kanske.

Motorrumsfläkten ska ju vara gnistfri, så jag tömmer nog så mycket jag kan, svampar ur med en trasa och sist så får fläkten gå ett tag.

/Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Hoppas också du inte behöver svetsa vet inte varför tråden gick över på det, själv svarade jag bara fredrik inlägg. 

De som förespråkar hävert och munsug visst gör detta men har du ändå en extra gummiblåsa så är det bättre än munnen.

Vatten och skölja ut allt ska väl inte behövas, lite soppa kvar skydar bara tanken mot korresion, vill du ha den  snustorr låt sista dropparna dunsta.

Men Varför köra upp soppan säsongen är ju inte slut än. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svetsning är bara ett bra exempel på när man måste ha en tom tank...

Jag har en sådan här http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=90535

Ingen munsug, det testade jag i gymnasiet (urk..)

Tänkte väl inte tömma tanken idag, men det är ju bra att veta. Rätt var det är så är det höst och säsongen slut. Man MÅSTE ju inte köra upp bensinen heller. Den fungerar ju även i bilen.

Tack

Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, när jag har tömt tankar tar jag en vanlig pumpblåsa för utombordare och bensinslang på båda sidor om pumpen, och kopplar först till vanliga tankuttaget.

Ställ en jeepdunk eller liknande under tanknivån utanför båten, pumpa med blåsan som vanligt tills det kommer bensin, vänd blåsan neråt och det rinner ut av sig själv med hävertverkan, tar c:a 10 min att tömma 20 liter.

Öppna manluckan och sug ut det sista på liknande sätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...