Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Casper82

Första båten

Rekommendera Poster

Jag står i färd med att köpa min första båt och har fastnat för HT-båtar upp till 100k så min fråga är egentligen fler frågor.

Vad för HT-båt i 5-6m klassen med utombordare är bra när man som jag vill kunna köra i och runt Göteborg skärgård och varför?

Sedan är jag lite nyfiken på utombordare mellan 90-120HK Vad skiljer de olika märkena åt, vilka är bra respektive dåliga och vilka årsmodeller ska man försöka få tag på?

Avslutningsvis den tredje fråga: Denna flipper 575 har jag fastnat lite för och är lite nyfiken på vad man kan förvänta sig av motorn en Johnson 120 HK från 88, är det något att ha eller ska jag leta vidare och försöka få något med nyare motor?

Tack för alla svar på förhand :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I den prisklassen kan du hitta t.ex. en Ryds 540/550 HT, man får hyfsat mycket för pengarna plus en bra skrovform. Flipper 575 har jag ingen erfarenhet av, kör Flipper 630 själv och upplever det skrovet som väldigt platt vilket ger ganska stampig gång när sjön är grov.

Det bästa vore att åka runt och provköra några heta kandidater av olika fabrikat. Känn efter hur båtarna går i sjön - du bör helst själv sitta vid ratten.

Angående motor så är det helt individuellt - hur ägarna har kört/servat sina maskiner osv. Du kan hitta en nästan ny motor som är färdig för skroten, ett gammalt välvårdat exemplar kan klara sig i bra många år.

När jag tittade på en begagnad båt så kallstartade ägaren motorn och demonstrerade hur bra motorn var genom att tokvarva den i friläge - jag tackade för mig.

Hur som helst, jämför priserna, en del vill ha lite väl mycket för gamla motorer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...