Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
wirre

Störningar i datorhögtalare från DC-DC omvandlare

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har råkat ut för ett besvärligt problem. För en tid sedan monterade jag in PC-högtalare (2.1) med en förstärkare monterad i baslådan, allt drivs med 12v DC. Tanken var att ev ta bort kassettradion och köra allt via PC:n (TV, radio, musik) PC.n drivs med en ställbar DC-DC omvandlare (hjertmans) och när jag startade upp den kom störningarna direkt i högtalarna. Det låter som en dåligt inställd radiokanal med brus och knaster speciellt när jag rör musen eller tangenterna. Jag kopplade upp omvandlaren mot en oscillator och hittade en sinusstörning (ca 4mS) som dog ut och som återkom varje 5-6 mS i området 40kHz. Jag byggde ett filter på utgående sidan av omvandlaren, med en diod och en ferrit på plussidan, och två kondingar (500 0,1). störsignalen försvann på oscilloskåpet, men när jag kopplade upp allting i båten lät det likadant i högtalarna...

Provade att driva PC:n med en 12-230V inverter med ren sinuskurva och datorns nätaagregat och fick perfekt ljud!  Frågan är om det går att få bort ojudet i högtalarna när jag använder DC-DC omvandlaren? Invertern drar ju mer ström också. Man är ju rädd om amperen som seglare!  Jag mätte lite strömmar när jag ändå höll på:

Enbart DC-DC omv (ingen pc inkopplad) = 0,15-0,2 A

Omv PC igång   = 1,4 -1,6 A

PC- högtalare (drivs separat med 12 V)  = 0,3 - 0,35 A ( med musik på normal volym)

Enbart Inverter = 0,6 A

Inverter nätaggregat (utan datorn igång) = 1,0 A

Inverter nät aggregat PC igång  = 3,5 - 3,6 A

Är det någon som har erfarenhet av mini ITX moderkorten i båt som drivs direkt med 12 V? Dom är strömsnåla har jag hört ( endast 7W)

Hoppas på svar

m v h  Janne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen direkt losning pa ditt problem mer an att du har en switchad DC/DC som trasslar.

Daremot finns det ett inlagg pa Praktiskt Batagande under Dator ombord.

Lanken finns har.

Han hade hittat ett power supply till PC som matas direkt med allt fran 6V till 24V. Nu har ju du laptop, sa det loser kanske inte problemet, me det kan kanske ge lite ideer.

Jag skulle jaga upp ett annat DC/DC aggregat. Vet inte vilken laptop du har men de flesta matas med spanning normalt mellan 12V till 20V. Hitta ett (annat) som passar din laptop. Kika pa www.eBay.com om du inte latt hittar nagot lokalt. Liten pryl som latt kan skickas fran USA (sakert billigare ocksa).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pröva att koppla DC/DC eller högtalarna(ej båda samtidigt) direkt till batterierna. Om störningen försvinner så beror det antagligen på att du har för dåligt kablage mellan batterier och elcentral. Detta är ett av de vanligaste problemen på äldre båtar med ny elektronik.

Tyvärr har de flesta billiga DC/DC-omvandlare usel kvalité. Dålig skärmning och avstörning. Dålig eller obefintligt fuktskydd.

/Marcus

bating.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...