Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Noboat

Länspump

Rekommendera Poster

Nyblivna båtägare får väl kanske ställa dumma frågor !?

Båten är en Ryds 435. Regnar gör det, och på sista tiden himla mycket. Om man inte finner det hysteriskt kul att ösa så är alternativet att installera en pump. Är det svårt ? Hur gå tillväga ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag rekomenderar helt klart en elektronisk nivåvakt (inte dom där med en tiltkula innuti), vi har en som heter Bilge Buddy och den har funkat felfritt i minst 6-7år. Pumpen får du se till att koppla direkt till batteriet (via nivåvakten förstås...), så att den inte stängs av när du bryter huvudströmmen. En vanlig dränkbar pump som finns på alla båttillbehörsfirmor duger gott och den monteras, som namnet antyder, på lägsta stället. Med en sådan setup kan man sova gott på natten!

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du tillgang till landstrom for en laddare. Eller kapell?

Om du inte anvander baten sa ofta (som min pappa...) sa finns det ju alltid risk att du kommer ner till en flytande bat (tack och lov) men med ett tomt batteri.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det skall regna fruktansvärt mycket för att tömma ett 75Ah batteri.

Låt säga att pumpen drar 8A. Då kan den gå i 75/8 Timmar - förluster (om vi bortser ifrån att motorn dessutom laddar batteriet), så kanske 6 timmar utan problem? Pumpen pumpar 3500 liter/tim * 6 timmar = 21000 liter.

Det skall regna mycket innan du pumpat ut 21m3 vatten ur båten.

Har haft ett fritidsbatteri på 60Ah i min träbåt hela sommaren, det har iofs inte regnat så mycket men en träbåt tar ju in lite vatten hela tiden och desutom har jag ingen generator på motorn. Och under sjösättningen så gick pumpen rätt länge innan båten blev någorlunda tät.

Så om man lyckas tömma ett batteri på en sommar så har man nog nått fel nånstans, antingen på batteriet eller laddningen. (Eller en väldigt stor båt, men då brukar man ju ha större batteri också.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Noboat

Man brukar ju säga att det inte finns några dumma frågor, men ibland kan det ju bli ganska dumma svar.

Efter att jag under de senaste 35 åren haft segelbåtar med självläns, köpte jag en bohusjulle som andrabåt. Det är otroligt hur mycket vatten det kan bli i en öppen båt när det regnar. Efter att jag första sommaren ha öst båten med en spann vid flera tillfällen, instalerade jag ett batteri (utan laddning) och en elektrisk länspump.

Den enda typ av elektriska länspump jag nu för tiden brukar använda, är Artnr 4711-25 Rule 500 http://www.hjertmans.se/shop/artiklar/artiklar.asp?rubnr=521 . Den är unik då den är intervallstyrd. Den känner ca var 3:e minut av om det finns vatten genom en provstart. Min erfarenhet att länspumpar med mekaniska nivåvakter bara krånglar. Jag vet inte hur många som brunnit för mig under årens lopp (i mina stora segelbåtar).

Tidigare har jag legat vid en brygga där det fanns ett elutag strax in till båten och jag laddade batteriet ett par ggr varje sommar. I fjol fick jag en ny plats där det inte fanns något elutag på bryggan eller inom rimligt avstånd, så det blev inte av att jag laddade batteriet.

I slutet på augusti kom jag på att att jag nog behövde ladda batteriet och tog hem det. Innan jag satte på laddaren mätte jag spänningen och fann att den var cirka 12,5 V, dvs batteriet var halvladdat. Batteriet hade säkert klarat att hålla båten läns resten av säsongen med den laddning som återstog.

Å andra sidan är det bra om man inte drar ur ett batteri till mer än hälften innan man laddar det, med tanke på batteriets livslängd.

Länspumpen kopplar du direkt på batteriet via en säkring, men före huvudströmbrytaren.

tommy

post-945-1394234757,0169_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj, vilken respons ! För att besvara ett antal frågor:

Tillgång till ström på båtplats ? Nix 

Kapell? Nix

Verkar ändå vara klokt att kolla den variant som är intervallstyrd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller helt med toaen om Rule 500, en suverän pump. Jag har själv bytt ett antal pumpar med mekanisk nivåvakt, mina bekanta har bytt säkert ett 20-tal brända pumpar. Många av dem Johnson (Mayfair) pumpar. Alla har gått över till Rule nu. Ingen har behövt byta ut sin Rule ännu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...