leo1234 0 Postad 16 Augusti , 2006 Jag har fått lite tipps av vänner men behöver ytterligare synpunkter på mitt motorbyte. Jag har sneglat på Lombardini LDW 502M, 13 hk, 2 cyl. Denna skall eu passa ganska bra efter en MD5A. Men en diesel har ju vissa nackdelar men även fördelar, men hur är det gentemot en bensinmotor med likvärdig effekt och storlek. Motorn skall sitta i en liten snipa 5.60x2.40. Så om det lutar mot en liten bensinmotor, vilken är bäst. Är det någon som har erfarenhet? mvh Ulf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gameburg 1 Postad 17 Augusti , 2006 Tänk på att du bör installera motorrumsfläkt om du byter till bensin. Personligen skulle jag nog föredra en dieselmotor även om den är betydligt dyrare. Dieseln drar dock mindre bränsle och höjer andrahandsvärdet vid eventuell försäljning i framtiden. Mvh Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 184 Postad 17 Augusti , 2006 Bäst är en liten diesel då den är snålare. Billigast är en sådan här, http://www.gotamotor.se/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 17 Augusti , 2006 Har haft bensinare, både en och tvåstånkare. Skit med fukt och annat samt mer eldfängt. Dieseln är det nästan inga problem med. Vid avsaknad av detta drivmedel så kan du köra på fotogen och raffinerad rapsolja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wellcraft19 1 Postad 18 Augusti , 2006 Vad galler det tekniska valet sa ar en diesel det enda alternativet; Branslekonomi, driftsakerhet, vridmoment, lag brandrisk, etc. Men, sen beror ju allting ocksa pa hur mycket du andvander baten. Kor du bara slut pa nagra tankar varje sommar, sa kommer det att ta lang tid att tjana in det du spenderar extra pa en diselmotor, aven om en diesel med all sannolikhet kommer att gora en bra snipa lattare att salja en dag. Minns jag ratt sa finns det nagon levernator i Lidkoping som ar duktiga pa just Lombardini. Prata med dem och begar refernser fran batagare som de har installerat hos. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 18 Augusti , 2006 Kolla mitt namn! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mmaarrccuuss 1 Postad 19 Augusti , 2006 Varför är inte diesel vanligare?? (bortsett långsamtgående båtar) Varför tillverkas så många nya båtar med inombords bensinare? Alla DC-båtar med V8or och annat..? Är det så att en diesel är mycket mindre rapp och sportig? Jag tycker att det vore perfekt med det vridmoment och bottendrag som en diesel har. Är allt bara en prisfråga? Eller är en diesel sämre på något sätt? Det enda jag kan komma på är att den låter som en traktor (=manligt), och att soppan är kladdig om man spiller. Vibrerar den mer än en bensinare? Är den större än motsv. bensinare? I bilar brukar ju motsvarande diesel ha lite färre hästkrafer, men istället mer vridmoment. Behöver en diesel ha turbo för att kunna mäta sig med en bensinare? Jaja, jag funderar lite högt här. Jag själv gillar diesel och skulle gärna ha det i min båt om jag någon gång ska byta ut min gamla B20-spis. /Marcus. (hoppas de va OK att jag ställde frågor i annans tråd) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 19 Augusti , 2006 Bättre ställa frågan i annans tråd än inte alls! Gammalt marinordspråk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wellcraft19 1 Postad 20 Augusti , 2006 Som svar till Mmaarrccuuss; Men visst ar det generellt kostnad. En modern diesel gar lika bra (eller battre...) an en modern bensinare. Vager ungefar lika mycket, har lite lagre hp, men a andra sidan betydligt hogre vridmoment sa du kan anvanda en storre propeller (och lagre rpm). Men pga av mera avancerad teknik (for att fa ut diesel hastar ur ett latt paket) sa kostar de normalt ocksa en hel del mer. Allt beror givetvis pa vilken budgethorisont man har vad galler batandet. Trailer Boats har en ganska OK artikel dar de jamfor VPs bensinare och diesel pa samma bat (en 22 fotare). Kan lasa har http://www.trailerboats.com/output.cfm?id=945289 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KayP 0 Postad 26 Augusti , 2006 Har själv haft samma funderingar efter beslut om att byta ut min sjövattenkylda Albin O22 (bensinmotor). Efter att ha sökt i bl.a. Maringuiden efter lämpliga dieselmotorer och gått in på hemsidorna för bl.a. Solé, Vetus, Nanni m.fl. kom jag fram till att Nanni diesel var intressant för mig. Nu har jag beställt en 3 cyl. 21 hk disel som förhoppningsvis kommer nästa vecka. Båten åker upp i morgon, söndag, om det inte regnar för mycket. http://www.nannidiesel.se MVH KayP Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nybyggarn 0 Postad 27 Augusti , 2006 Jo, Orven! Kan du beskriva din enstånkare lite? Hitills har jag bara sett två och fyrastånkare. Mvh. Philip Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gitte 0 Postad 1 September , 2006 Går själv i snipfunderingar. Har ingen direkt (eller indirekt) erfarenhet av dieselmotorer och undrar lite om bullernivåerna.Är det någon som har en uppfattning om skillnaderna mellan tex. Volvo Penta, Perkins, Ford och vad allt de heter, i storleksklasserna 50-70 hp?Någon favorit vad ljudnivån beträffar, således? (Pålitlighet och kvalitet kan ju också vara intressant att få synpunkter på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 1 September , 2006 Har du bara sett motorer med två resp fyra cylindrar... Stackars dig! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eklund 0 Postad 1 September , 2006 Orven är inne på antalet cylindrar medan Nybyggaren förmodligen pratar om takter, 2- och 4-takt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nybyggarn 0 Postad 1 September , 2006 Precis! Ordet Stånkare måste jag har missat när jag gick kursen Svenska för Invandrare Ber om ursäkt, Orven... Men nu är det fredagskväll, tror det är dax för en liten stänkare. Hälsningar, Philip Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nybyggarn 0 Postad 1 September , 2006 Såg att min motor har faktiskt tre stycken... Stackars mig! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gitte 0 Postad 1 September , 2006 Ojdå! Ursäkta att jag avbröt en diskussion på hög nivå med min enkla fråga om bullernivåer här tidigare... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SteX 4 Postad 1 September , 2006 Du kanske redan har sett mina tankar om MD5 och motorbyte.Kolla på: http://nf.broach.se/motorerHär hittar du nog en ganska hyffsad samling av både bensin och dieslar. Varför inte montera en Göta Motor, synnerligen enkel att meka med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 2 September , 2006 Bensinare 1 stånkare (en cyl) som var grön och hette solo (tror jag) och som man slog fingrarna av sig när den skulle vevas igång. Bensinare 2 stånkare som jag ej kommer ihåg namnet på också av modell Ä och som också var grön. Stannade aldrig, när dom väl hade startat MD 7A var också en tvåstånkare s.a.s. men den hade startmotor och en vev ifall det strejkade med elstarten och där slog man inte av sig nyporna 4 cyl. kan man inte kalla för stonkare då dom murrar i förhållande till dom gamla som sa tuff tuff som var ett njutningsfyllt ljud. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wellcraft19 1 Postad 2 September , 2006 STeX, Tack for en ypperlig sida! For ovriga, lasning rekommenderas! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser