ia30604 0 Postad 20 Juni , 2007 Hejsan alla motorbåts intresserade. Har problem med min motor en vp aq130. Toppen är gången och vet ej om resten av motorn är rostig som toppen. Hur gör man bäst o billigast med det. Vart kan man få tag på nu motor som är bra o sötvattens körd. Mvh Maria Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arkengoran 1 Postad 20 Juni , 2007 Hej. Maria. Hur konstaterar Du att toppen är rostig.Får Du in vatten i förbränningsrummen? Går motorn inte på tomgång. Blåser det ut vatten ur tändstifthålen när Du tar ur något stift? Tala om vilka symtomen är.Min erfarenhet är att toppen ofta rostar sönder först.Toppar finnes att köpa,renoverade eller nya eller begagnade.Renoverade motorer finnes också men då får Du betala uppåt 20 - 30 tusen. Begagnade kan Du hitta för 10 tusen men får gissa skicket på dom. Lämna mera info. Hälsn. Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ia30604 0 Postad 20 Juni , 2007 Hejsan. Precis allt du sa har vi hittat. Kan det räcka med att fixa toppen eller byta hela motorn. Tacksam för hjälpen. Mvh Maria Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petsch 0 Postad 20 Juni , 2007 HAllå- Tråkigt att behöva säga det, men det e nog ett motorbyte som krävs. Finns renoverings longblock nya för ca 30-35.000:- Kan också hitta begagnade motorer på blocket tex. ligger mellan 10-25.000:- Dessa motorer brukar dock vara nyrenoverade och då oftast i välldigt bra skick. Hoppas det löser sig. // Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arkengoran 1 Postad 21 Juni , 2007 Hej. Din ekonomi får avgöra hur mycket Du skall satsa på en gammal motor.Begagnat topplock bör inte kosta mer en ett par tusen. Hittar Du ett så kolla hur ventilerna ser ut.Jag har i år bytt topplock på min B20 som hade gått i 17 år utan problem,det kostade mig 1000:- plus nya packningar.Jag tog kompprov och det var perfekt.Kör nu vidare,enligt experter är B20 motorn näst intill outslitlig.Lycka till med beslutet,avgörande är ju också om man kan skruva själv eller måste anlita proffs. M.V.H. Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Richard_B 0 Postad 21 Juni , 2007 Köp en topp (eller en hel B20 motor) från en bil och konvertera till marin. Den är garanterat inte rostig och kostar nån hundralapp. Sök på detta forum och marinan.com för att hitta allt som behöver göras för att konvertera toppen och blocket, bl.a byte till rostfria frostbrickor. Sen är det bara att flytta över marindelarna. Jag betalade en motorfirma nånstans runt tretusen för renovering (nya ventilsäten, slipning av ventiler, planing) av en B18 biltopp samt borrning av det hål som krävs för röret till termostathuset samt pluggning av hålen på undersidan. Då har du en topp i bra skick istället för en gammal rostig marintopp som kan paja när som helst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser